| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Angående blocknycklar med ledfunktion.
|
2198 besök totalt |
|
Jo, nu minsann skall det investeras i lite nya verktyg till garaget. Jag hade tänkt köpa på mig en näve blocknycklar med spärrfunktion. Dock så är jag i valet och kvalet om jag skall köpa med eller utan ledfunktion. Någon som har erfarenheter av det och kan ge sina åsikter. Förstår ju att det måste vara smidigt när man skall komma åt i luriga utrymmen, men hur funkar dom i normala lägen? Blir det "svajigt" osv?
Hade tänk handla på biltema och storlekarna 10,12,13,15,17,18. Är det några mer storlekar som kan vara lämpliga att ha? Tack på förhand
_________________ Sebastian Larsson |
||
|
Jag har dom där.
Dock vet jag inte riktigt om jag tycker att dom är värda priset. Jag skulle vilja kunna låsa själva "leden". När man ska ta i som viker dom sig gärna. Men när man verkligen behöver dom för att man inte kommer åt med något annat verktyg så är man ju glad att man har dom. Kvalitén finns inget att klaga på! Blev lite fundersam kring ditt val av storlekar... Varför inte 14? Alla japanska bilar kör ju i princip bara med 10, 12 och 14. Sen måste jag erkänna att jag tror aldrig någonsin använd nått verktyg i 18mm. Då används ju 19mm klart oftare! Men som sagt, dom är ju ganska dyra och jag tycker inte riktigt att det är värt priset. Då är ett spärrskaft bra mycket bättre. Jag tror inte jag använder mina mer än en gång i halvåret faktiskt. _________________ /David Johansson |
||
|
Den ledade nyckeln har jag inte provat men utan led har jag några stycken och det man kan anmärka på är att spärringen ger efter om man drar med lite större moment, komplettera med några nycklar utan spärrfuntion också så går du säker.
Biltemas billigare sortiment tycker jag är rena skräpet, men de lite dyrare sortimentet som denna tillhör tycker jag är helt ok. /A _________________ Anders F@lk 993 C2 En helt ovanlig 944 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
|
Re:
Måste man köra japanskt???? Det jag skruvat på franska bilar så är var det nog 12 och 14 och 16 börjar ersätta den vanliga 17 och 18 ersätter 19 i många aplikationer. _________________ Roland Johansson |
||
|
Fan dom där är dom bästa nycklarna som finns.älskar dom,dom komemr åt på alla svåra platser
_________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||
|
Själv gillar jag spärrnycklarna som Swedol säljer, speciellt stubbsatsen
SPÄRRKOMBINYCKELSATS STUBB MM AMPRo Kort spärrfunktion med tät stegning. 8, 10, 11, 13, 14, 16, 19 mm. 537,50 :- www.swedol.se _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||
|
Alltså, jag har förmånen att ha en far som kan köpa Kamasagrejer på firman. Och jag måste säga att Kamasas grejer är kanske inte bättre i kvalitén, men de har små finesser som gör dom så mycket enklare att jobba med.
Men ska man se enbart till prisvärdhet så är Biltemas grymma! Jag har massamassa Biltemagrejer. Men som Wipe sa, japsbilar har ju andra storlekar. Det tar ett par dagar att ställa om hjärnan...
EDIT: Fel person nämndes... |
||
|
Re:
Jag har i princip bara verktyg från biltema och aldrig har något gått sönder. Så länge man håller sig till dom prylarna som har 10års garanti så är biltemas verktyg riktiga kvalitétsverktyg! _________________ /David Johansson |
||
|
Tack för alla tips och åsikter! Jag gör helt enkelt så att jag jag tar svängen förbi Swedol innan jag åker till Biltema och känner på deras variant. Sedan iväg till biltema och klämmer lite där, och sedan blir det den "sats" som känns bäst
_________________ Sebastian Larsson |
||
|
SemiOT: Biltemas korta blocknycklar; 'har jag aldrig haft någon glädje av.
De gånger jag inte fått plats med en normallängdsnyckel, de gånger har ringen på Biltemanycklarna varit för tjock.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Re: Angående blocknycklar med ledfunktion.
Jag gillar dom hårt! Har inte varit med om att de rappat i spärr funktionen, men man ska nog inte tokdra men dom. Det är bra att de är vändbara och att de saknar knapp för att växla håll. Dom är inte sladriga i leden (inte än i alla fall), men det hade varit ett plus med en låsfunktion (tror Bacho har en liknande nyckel med låsbara lägen.). _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
|
Håller med, dom är verkligen riktigt trevliga. Ibland undrar jag hur man kan klara sig utan när det blir in i helsike trångt
. Kvaliten känns faktiskt väldigt bra. dock har jag bara 10 och 13, fler hade varit mysigt
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
De är lite luriga de som inte har fram å bak eller höger å vänster! Man kan köra fast på grund av att man inte kan byta håll. Håller man på å skruvar ut en bult å någonting är i vägen kan man inte byta håll å då är man körd
_________________ Jeremia Gadd Honda civic VT |
||
|
Re:
Sant, ibland låser man in sigsjälv, då blir det problem. då får man sega sig tillbaka med en vanlig blocknyckel. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2198 besök totalt |