Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -65 appendixK
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (33819 totalt)
Lars-Erik
Sura
Här sen Jun 2005
Inlägg: 14



Hej

Jag har åkt KRC tidigare med en -65:a men då med skivor vilket ej är tillåtet längre enl. appK.
Intresserad av din erfarenhet av hur trumbromsarna fungerar under tävling.
Tänker ev. fixa till min bil för appK.

mvh Lars-Erik Danielsson

_________________
Lars-Erik Danielsson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Jag har inte köpt så mycket tävling själv ännu. Men i racingen har man alltid kört med trummor och det fungerar bra för dom. Själv tycker jag att man får trycka ordentligt på bromsen innan dom blivit varma och det blir mycket bakbroms. Sedan så tar det bättre efter ett tag.

Beläggen är hårdare än standard och kommer från den här firman.

Lycka till

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Lars-Erik
Sura
Här sen Jun 2005
Inlägg: 14



Tack för svaret, jobbar i Västerås så belägg finns ju nära !

/Lars-Erik

_________________
Lars-Erik Danielsson
Citera
Selling
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2006
Inlägg: 55



antar att det var den här kärran du snackade om när vi pratades vid ikväll?
ser bra ut som vanligt! somliga må säga att v8or låter bäst, men ja vette fasen om ja int röstar på saab 2takt thumbs up
hoppas vi möts på mittsverige i sommar(kanske med inte med denna bilen dock)

_________________
/Daniel Selling
e man tillräckligt galen, så har man int vett att va rädd
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Tjena. Nä det är inte troligt att jag åker på Mittsverigebanan med den här bilen. Den är ju lite högre och rankare än banbilen. Dessutom har jag en mer tätstegad låda och diffbroms på den.
Men vi får väl ses ändå. Med rätt bil.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Jag tänkte att jag skulle visa hur den omtalade HTP handlingen ser ut på första sidan. Det verkar ju vara ett hett ämne nu för tiden.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Jag fick några vinterbilder på mig själv. Det ser ju riktigt fartigt ut om jag får säga det själv




Det kränger och har sig. Det ser ut att gå fort i alla fall, men jag får nog ta mig en funderare över fjädringen på bilen.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Lars-Erik
Sura
Här sen Jun 2005
Inlägg: 14



Har det hänt något mer med denna bil ?

_________________
Lars-Erik Danielsson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Re:

Lars-Erik skrev:
Har det hänt något mer med denna bil ?


Nej. Jag har inte fått någon tid över till mekning på bilen. Har knappt hunnit att köra den ens eftersom jag har köpt på mig ett hus. Men det kommer väl nu när vintern närmar sig.

Har dock köpt nya kolvar och byggt mig en ny pipa som ska monteras tillsammans med ett 2,5" avgas. Det gjorde skaplig skillnad på min banbil och jag hoppas att det ska bli motsvarande resultat på den här. Får hoppas på en mer lättbestyckad motor också.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Lars-Erik
Sura
Här sen Jun 2005
Inlägg: 14



Ja hus tar tid ! Intressant menar du att 2,5" ger bättre drag än 2" ? Har 2" på min KRC Saab -65.
Ifs så åkte ju även jag med 2,5" på det glada 80-talet när man körde med 36mm mikuni och 940cc, upplevde att maskinen andades lite lättare då !

_________________
Lars-Erik Danielsson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Det är inte just själva huset som tagit tid utan mest flyttstöket.

När jag byggde ny pipa till banbilen, med millimeterpassning den här gången.... gjorde jag även ett nytt 2" system med ljuddämparen unde bagaget. I den vevan fick jag höra från flera håll att ett grövre rör ger bättre drag på mellanregistret. XP förklarade det med att avgasröret under bilen var så långt att man kunde tillgodogöra sig nån reflektion där med.
Jag satte alltså dit 2,5" i våras och bilen klev på vid 4000 varv som jag aldrig kännt förut. Jag tror inte att toppeffekten ökat så mycket, men bilen orkade bättre uppför backen på Mittsverigebanan .

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Lars-Erik
Sura
Här sen Jun 2005
Inlägg: 14



Blir väl till att snickra ihop ett 2,5" då

_________________
Lars-Erik Danielsson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Tänkte uppdatera lite.

Det har varit lite hektiskt med bilen, i korta ryck..

Jag fick ju tag på nya kolvar. Och det blev ju bra, inget kolvskrammel vid avdrag på höga varv. Dessutom är alla tre kolvringar i funktion nu.
Fick skicka veven till Skultuna för byte av främre tapp. Och det blev ju bra, då kunde jag montera en nygjord remskiva med svängdämpare. Veven riktades lite i samma veva.
Byggde ny XP-pipa med köpt krök och drog 2,5" avgas baköver. Och det blev ju bra, ljudnivån blev inte alls så vansinnig som jag trodde.

Nu har jag fått en motor som går fint både på de lägre varven samtidigt som det går att hålla fullgas i evighet utan att avgastempen rusar iväg efter ett tag. Maskinen var myycket mer kinkig på munstycket förut. Känner på mig att det gamla avgaset ströp för mycket. Nya kolvar hjälper säkert till på de lägre varven med.

Jag har varit på rally med bilen. Den gick väldigt fint och fungerade klockrent både på sträckorna som på transporten och i TK kön. Håller dock på att se mig om efter andra vinterdäck, eftersom mina Avon verkar gå tungt. Men det är inget akut nu....
Jag klantade nämligen till det och voltade mot en snövall... Nu väntar takbyte på bilen, och några skärmar med. Alla rutor höll och dörrarna fungerade, men bakaxeln krökte sig och jag fick lov att bryta. Pissigt värre. >

Nu måste jag skynda mig att fixa garaget klart så jag kan börja med bilen. Takdonator är utsedd och skärmar har jag liggandes i lite olika skick.

Bilder kommer framöver när det är reparationsdags. Den kommer bli snyggare än någonsin när jag är färdig

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5853



Re:

tvåtaktsmicke skrev:
Jag har varit på rally med bilen. Den gick väldigt fint och fungerade klockrent både på sträckorna som på transporten och i TK kön.


Visst åkte du som 0 bil

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Re:

super7 skrev:
tvåtaktsmicke skrev:
Jag har varit på rally med bilen. Den gick väldigt fint och fungerade klockrent både på sträckorna som på transporten och i TK kön.


Visst åkte du som 0 bil


jo

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5260



Re:

tvåtaktsmicke skrev:

Byggde ny XP-pipa med köpt krök och drog 2,5" avgas baköver. Och det blev ju bra, ljudnivån blev inte alls så vansinnig som jag trodde.

Nu har jag fått en motor som går fint både på de lägre varven samtidigt som det går att hålla fullgas i evighet utan att avgastempen rusar iväg efter ett tag. Maskinen var myycket mer kinkig på munstycket förut. Känner på mig att det gamla avgaset ströp för mycket. Nya kolvar hjälper säkert till på de lägre varven med.

Jag klantade nämligen till det och voltade mot en snövall... Nu väntar takbyte på bilen, och några skärmar med. Alla rutor höll och dörrarna fungerade, men bakaxeln krökte sig och jag fick lov att bryta. Pissigt värre. >


Låter som felbestyckade förgasare En väl inställd tvåtaktare tjuter som en tågvissla från låga varv och sedan fortsätter det bara

om avgastempen sticker efter ett tag känns det felbestyckad, alternativt fel squish då.

Var väl bättre att ta stöd mot en snövall en ett träd

_________________
Roland Johansson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
Det gick nog inte att komma ut i skogen eftersom snövallarna var högre än taket på bilen. Och håårda.

Det är sant som du säger, att förgasaren inte var rätt inställd till motorn förut. Men jag fick bara inte till det.
Jag provade att modifiera E-röret. Det gjorde skillnad men räckte inte ända fram. Inte ens när jag gick ner till luftmunstycke till under 1mm räckte bränslet till på höga varv. Man fick köra motorn fet på de låga varven. Efter man kört en stund på sträckan och motorn kommit upp i riktig temp fungerade det bättre på lågan. Tror att kolvspelet hade en stor del i detta.

Men motorn går rätt ok nu. Funderar på att bygga en ny framöver. Uppslitsade överströmmare känns inte så optimerat egentligen.

Ska fixa bilen och åka lite till först bara

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
hakno

Här sen Apr 2006
Inlägg: 70



Hej Mikal!

Kul att se att du har Pedäden uppe till allmän beskådan. Länge sedan du var och hälsade på i garaget, har kommit igång lite nu. Vi får väl se vem som hälsar på vem först?

/Hakke

_________________
Håkan Nordin
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5853



Den här bilen sågs i skogarna runt Vännäs i söndags thumbs up


Synd att man inte var och tittade på rally då också

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lars-Erik
Sura
Här sen Jun 2005
Inlägg: 14



Rally

Lycka till i Örnskölden

_________________
Lars-Erik Danielsson
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662


Trådstartare
I vinter har bilen fått gå några tävlingar. Den fungerade skapligt efter att ha fått lite bättre ordning på enkelförgasaren. Fick köra Vännästävlingen med onödigt stort mustycke eftersom jag inte lyckades få lika färg på stiften. Modifierade några hål på spridarröret och så blev det lite bättre.
Motorn är ganska svårbestyckad tycker jag, misstänker att kompressionen är väl hög och det är inget riktigt klipp i den heller. Den är dock rätt sliten trots sina nya kolvar så jag funderar över ett nytt bygge

Jag har köpt mig en slutväxel med, 7:40 som jag hoppas ska ge lite bättre ork på fyran.

Ska ordna några bilder att lägga in framöver.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -65 appendixK
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (33819 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande