Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (33819 totalt) |
Hej
Jag har åkt KRC tidigare med en -65:a men då med skivor vilket ej är tillåtet längre enl. appK. Intresserad av din erfarenhet av hur trumbromsarna fungerar under tävling. Tänker ev. fixa till min bil för appK. mvh Lars-Erik Danielsson _________________ Lars-Erik Danielsson |
||||
Jag har inte köpt så mycket tävling själv ännu. Men i racingen har man alltid kört med trummor och det fungerar bra för dom. Själv tycker jag att man får trycka ordentligt på bromsen innan dom blivit varma och det blir mycket bakbroms. Sedan så tar det bättre efter ett tag.
![]() Beläggen är hårdare än standard och kommer från den här firman. Lycka till ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||
antar att det var den här kärran du snackade om när vi pratades vid ikväll?
ser bra ut som vanligt! somliga må säga att v8or låter bäst, men ja vette fasen om ja int röstar på saab 2takt ![]() hoppas vi möts på mittsverige i sommar(kanske med inte med denna bilen dock) _________________ /Daniel Selling e man tillräckligt galen, så har man int vett att va rädd |
||||
Tjena. Nä det är inte troligt att jag åker på Mittsverigebanan med den här bilen. Den är ju lite högre och rankare än banbilen. Dessutom har jag en mer tätstegad låda och diffbroms på den.
Men vi får väl ses ändå. ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Jag fick några vinterbilder på mig själv. Det ser ju riktigt fartigt ut om jag får säga det själv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Det kränger och har sig. Det ser ut att gå fort i alla fall, men jag får nog ta mig en funderare över fjädringen på bilen. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Re:
Nej. Jag har inte fått någon tid över till mekning på bilen. Har knappt hunnit att köra den ens eftersom jag har köpt på mig ett hus. Men det kommer väl nu när vintern närmar sig. ![]() Har dock köpt nya kolvar ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Ja hus tar tid ! Intressant menar du att 2,5" ger bättre drag än 2" ? Har 2" på min KRC Saab -65.
Ifs så åkte ju även jag med 2,5" på det glada 80-talet när man körde med 36mm mikuni och 940cc, upplevde att maskinen andades lite lättare då ! ![]() _________________ Lars-Erik Danielsson |
||||
Det är inte just själva huset som tagit tid utan mest flyttstöket.
När jag byggde ny pipa till banbilen, med millimeterpassning den här gången.... gjorde jag även ett nytt 2" system med ljuddämparen unde bagaget. I den vevan fick jag höra från flera håll att ett grövre rör ger bättre drag på mellanregistret. XP förklarade det med att avgasröret under bilen var så långt att man kunde tillgodogöra sig nån reflektion där med. Jag satte alltså dit 2,5" i våras och bilen klev på vid 4000 varv som jag aldrig kännt förut. Jag tror inte att toppeffekten ökat så mycket, men bilen orkade bättre uppför backen på Mittsverigebanan . _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Tänkte uppdatera lite.
Det har varit lite hektiskt med bilen, i korta ryck.. Jag fick ju tag på nya kolvar. Och det blev ju bra, inget kolvskrammel vid avdrag på höga varv. Dessutom är alla tre kolvringar i funktion nu. Fick skicka veven till Skultuna för byte av främre tapp. Och det blev ju bra, då kunde jag montera en nygjord remskiva med svängdämpare. Veven riktades lite i samma veva. Byggde ny XP-pipa med köpt krök och drog 2,5" avgas baköver. Och det blev ju bra, ljudnivån blev inte alls så vansinnig som jag trodde. Nu har jag fått en motor som går fint både på de lägre varven samtidigt som det går att hålla fullgas i evighet utan att avgastempen rusar iväg efter ett tag. Maskinen var myycket mer kinkig på munstycket förut. Känner på mig att det gamla avgaset ströp för mycket. Nya kolvar hjälper säkert till på de lägre varven med. Jag har varit på rally med bilen. Den gick väldigt fint och fungerade klockrent både på sträckorna som på transporten och i TK kön. Håller dock på att se mig om efter andra vinterdäck, eftersom mina Avon verkar gå tungt. Men det är inget akut nu.... Jag klantade nämligen till det och voltade mot en snövall... ![]() ![]() Nu måste jag skynda mig att fixa garaget klart så jag kan börja med bilen. Takdonator är utsedd och skärmar har jag liggandes i lite olika skick. Bilder kommer framöver när det är reparationsdags. Den kommer bli snyggare än någonsin när jag är färdig ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Re:
jo ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Re:
Låter som felbestyckade förgasare ![]() ![]() om avgastempen sticker efter ett tag känns det felbestyckad, alternativt fel squish då. Var väl bättre att ta stöd mot en snövall en ett träd ![]() _________________ Roland Johansson |
||||
Det gick nog inte att komma ut i skogen eftersom snövallarna var högre än taket på bilen. Och håårda.
Det är sant som du säger, att förgasaren inte var rätt inställd till motorn förut. Men jag fick bara inte till det. Jag provade att modifiera E-röret. Det gjorde skillnad men räckte inte ända fram. Inte ens när jag gick ner till luftmunstycke till under 1mm räckte bränslet till på höga varv. Man fick köra motorn fet på de låga varven. Efter man kört en stund på sträckan och motorn kommit upp i riktig temp fungerade det bättre på lågan. Tror att kolvspelet hade en stor del i detta. Men motorn går rätt ok nu. Funderar på att bygga en ny framöver. Uppslitsade överströmmare känns inte så optimerat egentligen. Ska fixa bilen och åka lite till först bara ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||
I vinter har bilen fått gå några tävlingar. Den fungerade skapligt efter att ha fått lite bättre ordning på enkelförgasaren. Fick köra Vännästävlingen med onödigt stort mustycke eftersom jag inte lyckades få lika färg på stiften. Modifierade några hål på spridarröret och så blev det lite bättre.
Motorn är ganska svårbestyckad tycker jag, misstänker att kompressionen är väl hög och det är inget riktigt klipp i den heller. Den är dock rätt sliten trots sina nya kolvar så jag funderar över ett nytt bygge ![]() Jag har köpt mig en slutväxel med, 7:40 som jag hoppas ska ge lite bättre ork på fyran. Ska ordna några bilder att lägga in framöver. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (33819 totalt) |