Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Jättedum (?) MC-bromsfråga
624 besök totalt
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Satt och funderade på en sak. Kan väldigt lite om MC, så ha överseende med min okunskap är ni snälla.
Vad bromsar bäst? En MC eller en bil?
MC:n har ju vikten på sin sida (ganska rejält ) men det blir ju en stoppie om man bromsar för hårt och anläggningsytan för framhjulet är ju inte gigantisk den heller.
Jag menar då gatcykel mot gatbil i standardutförande.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re: Jättedum (?) MC-bromsfråga

Claes Haglund skrev:
Satt och funderade på en sak. Kan väldigt lite om MC, så ha överseende med min okunskap är ni snälla.
Vad bromsar bäst? En MC eller en bil?
MC:n har ju vikten på sin sida (ganska rejält ) men det blir ju en stoppie om man bromsar för hårt och anläggningsytan för framhjulet är ju inte gigantisk den heller.
Jag menar då gatcykel mot gatbil i standardutförande.

Jag skulle tro att det beror på hastighet i fallet gatbil o gatcyckel.
En bil kan bromsa mycket hårdare och utnyttja mer anläggningsyta än vad en motorcyckel kan göra i hastigheter som överskrider säg 150km/h...
Men men, det är bara min teori
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

om vi tar fallet standardbil kontra standardhoj bromsar hojen mkt bättre, pga bättre dimensionerade bromsar och generellt sett (om vi bortser från custom-hojar) klistrigare däck. Bromsningar på över 1G är inga problem för en "normal" sporthoj. I höga hastigheter upp mot 2G pga möjligheten att öka luftmotståndet. Man sätter sig upp och agerar fallskärm, helt enkelt.

Bilen har dock större potential för hårdare inbromsningar genom sin relativt större gummiyta mot vägen. Rena tävlingsbilar bromsar betydligt bättre än tävlingshojar.

Citera
Allmänt banåkaforum
624 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande