| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lätta bromsskivor
|
9304 besök totalt |
|
Dom 150grammen är bara dom 12 20mm hålen i navdelen. Dom 24 i bromsytan är 150g till, här kan man vara mer entusiastisk om man vill. Sen kan man ta i centrumdelen åxå så har du snart borrat bort 500gram per skiva.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
Re:
Rotor = beläggdelen av en skiva En standardskiva i lagom ruttet gjutjärn är inte rekommenderat att använda som rotorämne, om du vill vara säker på att rotorn sitter kvar på centrumet när du kör. (Säkert kommer det snart ett inlägg att någon faktiskt kört så i flera år men det är inte rätt för det). Rotorn kan bultas i navet alternativt flytande 'brickor' men det som diskuteras här räcker bultar helt perfekt. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Vi har kört med nedsvarvade Cheva van-skivor i en herrans massa år och dessutom stumt monterade på aluminiumbells i det allra snikigaste materialet vi hittade
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Att det går att göra är ingen tvekan, problemet är bara konsekvenserna när det går sönder. Och bilder på fälg/däck/skärmrester efter en bromskiva gett upp brukar vara lika otrevliga ungefär som när ett svänghjul gått sönder. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Däck = 2m i omkrets ger i 200km/h att däcket snurrar med 1666r/min Bromsskiva (300mm) ytterdia ung= 950mm ger en perferihastighet av ca 26m/s Svänghjul, diameter? 300mm där också? och 7000rpm = perferihastighet runt 110m/s Nåja, även 26m/s kan nog göra ganska ont.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Jag är sugen på att testa. Kanske till nästa år. Men ska jag göra det ordentligt blir det nog aluminium-bells och lämplig skiva. Kanske byter man bromsok dessutom till något i aluminium och inte bly (från en Sierra). Något sånt här då kanske:
Blev lite inspirerad av denna bilden (fast mindre då förstås): [/img]
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
Re:
4kolvswilwoodok med handbromsinfästning?
Det har inte jag hittat på wilwoods hemsida? Länk? |
||||||
|
http://www.rallydesign.co.uk/catalog
Här är ett ställe som säljer _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Det är dom som jag byter till i bak som del i vinterskruvandet. Jättesöta små ok, mycket lätta och fina.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||
|
Re:
enligt wilwoods hemsida bygger ett vanligt powerliteok 37mm utåt. Bygger detta mer? 37mm är i mina ögon verkligen inte mycket för ett icke-flytande ok. (mina framok bygger drygt 70 mm utåt.. )
Köpa jänkeprylar i UK? Tsss...
Tack för länken
|
||||||
|
Re:
jag tror det är rallydesign som hittat nån mek verkstad som tillverkar de där åt dem. Det var så de sa ett par år sedan på autosport när de visades för första gången. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
Re:
Aha, där var förklaringen! Tack! EDIT: sorry för trådkapningen.
|
||||||
|
Dom Raceleda skivor jag har fram väger 2,65kg (efter 2års åkning). En ny orörd skiva väger 3,85kg.
Så det går ju att spara lite vikt. Att använda en lös skiva med alubells är ju en ide, men finns det tillräckligt små skivor. Och hur mycket sparar man igentligen, det går ju säkert att hitta några gram till på Raceleda modellen.
Bakskivan väger orörd 3,6kg
|
||||||
|
Re:
Var ju lustigt att jag idag tillverkade lite olika skivor och kände då att jag var tvungen att väga grejorna i olika skeden. Rotorämne 265mm diameter 10mm tjocklek väger 3000g Rotor ovanstående urfräst maximalt mellan fastsättningsbultarna och lagom hålborrad 2200g Centrum olättat 650g om man lättade centrumet uppskattad vikt 450g _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
och jag som trodde att jag slet skivor'.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Jag tror Raceleda skivan är en nersvarvad originalskiva (för att den i original är onödigt tjock för en så lätt bil). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
Re:
Den beg raceleda är naturligvis nött, men inte så mycket. Jag var nog lite otydlig. |
||||||
|
Re:
Inga bilder? |
||||||
|
Re:
om det önskas så visst, inte exakt samma men snarlik
_________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil