Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lätta bromsskivor
<<   1, 2
9304 besök totalt
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Dom 150grammen är bara dom 12 20mm hålen i navdelen. Dom 24 i bromsytan är 150g till, här kan man vara mer entusiastisk om man vill. Sen kan man ta i centrumdelen åxå så har du snart borrat bort 500gram per skiva.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Sjögren skrev:

Vad menas med rotor?
Så att svarva av cetrumet på en ventilerad gjuten?standardskiva och ersätta den med hemma svaravade "bells" i alu är inte alls att rekomendera?om det är att rekomendera,(alltså en budgetbromslättning pratar vi om)Hur rekomenderas att fästa skivan i bellsen?Man kan väl knappast åka med skitbultar..har även sett att tex AP har "flytande" bultar,hur funkar detta??

Rotor = beläggdelen av en skiva

En standardskiva i lagom ruttet gjutjärn är inte rekommenderat att använda som rotorämne, om du vill vara säker på att rotorn sitter kvar på centrumet när du kör. (Säkert kommer det snart ett inlägg att någon faktiskt kört så i flera år men det är inte rätt för det).

Rotorn kan bultas i navet alternativt flytande 'brickor' men det som diskuteras här räcker bultar helt perfekt.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Magnus Sjögren skrev:

Vad menas med rotor?
Så att svarva av cetrumet på en ventilerad gjuten?standardskiva och ersätta den med hemma svaravade "bells" i alu är inte alls att rekomendera?om det är att rekomendera,(alltså en budgetbromslättning pratar vi om)Hur rekomenderas att fästa skivan i bellsen?Man kan väl knappast åka med skitbultar..har även sett att tex AP har "flytande" bultar,hur funkar detta??

En standardskiva i lagom ruttet gjutjärn är inte rekommenderat att använda som rotorämne, om du vill vara säker på att rotorn sitter kvar på centrumet när du kör. (Säkert kommer det snart ett inlägg att någon faktiskt kört så i flera år men det är inte rätt för det).

Rotorn kan bultas i navet alternativt flytande 'brickor' men det som diskuteras här räcker bultar helt perfekt.

Vi har kört med nedsvarvade Cheva van-skivor i en herrans massa år och dessutom stumt monterade på aluminiumbells i det allra snikigaste materialet vi hittade

Anders Bisting
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Dude skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Magnus Sjögren skrev:

Vad menas med rotor?

Vi har kört med nedsvarvade Cheva van-skivor i en herrans massa år och dessutom stumt monterade på aluminiumbells i det allra snikigaste materialet vi hittade

Att det går att göra är ingen tvekan, problemet är bara konsekvenserna när det går sönder. Och bilder på fälg/däck/skärmrester efter en bromskiva gett upp brukar vara lika otrevliga ungefär som när ett svänghjul gått sönder.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

Rolle Scirocco skrev:

Att det går att göra är ingen tvekan, problemet är bara konsekvenserna när det går sönder. Och bilder på fälg/däck/skärmrester efter en bromskiva gett upp brukar vara lika otrevliga ungefär som när ett svänghjul gått sönder.

Däck = 2m i omkrets ger i 200km/h att däcket snurrar med 1666r/min
Bromsskiva (300mm) ytterdia ung= 950mm ger en perferihastighet av ca 26m/s

Svänghjul, diameter? 300mm där också? och 7000rpm = perferihastighet runt 110m/s

Nåja, även 26m/s kan nog göra ganska ont.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jag är sugen på att testa. Kanske till nästa år. Men ska jag göra det ordentligt blir det nog aluminium-bells och lämplig skiva. Kanske byter man bromsok dessutom till något i aluminium och inte bly (från en Sierra). Något sånt här då kanske:

Blev lite inspirerad av denna bilden (fast mindre då förstås):

[/img]

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Westfield skrev:
Jag är sugen på att testa. Kanske till nästa år. Men ska jag göra det ordentligt blir det nog aluminium-bells och lämplig skiva. Kanske byter man bromsok dessutom till något i aluminium och inte bly (från en Sierra). Något sånt här då kanske:

4kolvswilwoodok med handbromsinfästning?

Det har inte jag hittat på wilwoods hemsida? Länk?
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Anders Jeppsson skrev:
...4kolvswilwoodok med handbromsinfästning...

'bygger tyvärr väldigt mycket utåt.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Bisting
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Det är dom som jag byter till i bak som del i vinterskruvandet. Jättesöta små ok, mycket lätta och fina.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

ice skrev:
Anders Jeppsson skrev:
...4kolvswilwoodok med handbromsinfästning...

'bygger tyvärr väldigt mycket utåt.

enligt wilwoods hemsida bygger ett vanligt powerliteok 37mm utåt. Bygger detta mer?
37mm är i mina ögon verkligen inte mycket för ett icke-flytande ok. thumbs up
(mina framok bygger drygt 70 mm utåt.. )

Dude skrev:
http://www.rallydesign.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=562_588&products_id=11370

Här är ett ställe som säljer thumbs up

Köpa jänkeprylar i UK? Tsss...
Tack för länken
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Jag tror Ice menar att de bygger mycket radiellt, dvs uppåt på bilden. Är det inte en eftermodifiering av engelsmännen det där? Jag tror inte de finns att köpa från Wilwood direkt.

Guson

Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Jag tror Ice menar att de bygger mycket radiellt, dvs uppåt på bilden. Är det inte en eftermodifiering av engelsmännen det där? Jag tror inte de finns att köpa från Wilwood direkt.

Guson

jag tror det är rallydesign som hittat nån mek verkstad som tillverkar de där åt dem. Det var så de sa ett par år sedan på autosport när de visades för första gången. thumbs up Så det är rätt, inte en Wilwood produkt.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Westfield skrev:
Guson skrev:

Guson

jag tror det är rallydesign som hittat nån mek verkstad som tillverkar de där åt dem. Det var så de sa ett par år sedan på autosport när de visades för första gången. thumbs up Så det är rätt, inte en Wilwood produkt.

Aha, där var förklaringen! Tack! thumbs up

EDIT: sorry för trådkapningen.
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Dom Raceleda skivor jag har fram väger 2,65kg (efter 2års åkning). En ny orörd skiva väger 3,85kg.
Så det går ju att spara lite vikt. Att använda en lös skiva med alubells är ju en ide, men finns det tillräckligt små skivor. Och hur mycket sparar man igentligen, det går ju säkert att hitta några gram till på Raceleda modellen.

Bakskivan väger orörd 3,6kg

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Libell skrev:
Dom Raceleda skivor jag har fram väger 2,65kg (efter 2års åkning). En ny orörd skiva väger 3,85kg.
Så det går ju att spara lite vikt. Att använda en lös skiva med alubells är ju en ide, men finns det tillräckligt små skivor. Och hur mycket sparar man igentligen, det går ju säkert att hitta några gram till på Raceleda modellen.

Var ju lustigt att jag idag tillverkade lite olika skivor och kände då att jag var tvungen att väga grejorna i olika skeden.

Rotorämne 265mm diameter 10mm tjocklek väger 3000g
Rotor ovanstående urfräst maximalt mellan fastsättningsbultarna och lagom hålborrad 2200g

Centrum olättat 650g
om man lättade centrumet uppskattad vikt 450g

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Libell skrev:
Dom Raceleda skivor jag har fram väger 2,65kg (efter 2års åkning). En ny orörd skiva väger 3,85kg...

och jag som trodde att jag slet skivor'.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

ice skrev:
Libell skrev:
Dom Raceleda skivor jag har fram väger 2,65kg (efter 2års åkning). En ny orörd skiva väger 3,85kg...

Jag tror Raceleda skivan är en nersvarvad originalskiva (för att den i original är onödigt tjock för en så lätt bil).

Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

Westfield skrev:
ice skrev:
Libell skrev:

Jag tror Raceleda skivan är en nersvarvad originalskiva (för att den i original är onödigt tjock för en så lätt bil).

thumbs up
Den beg raceleda är naturligvis nött, men inte så mycket. Jag var nog lite otydlig.

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
M-S-R

Här sen Nov 2003

Namndispens
Namndispens

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Libell skrev:

Var ju lustigt att jag idag tillverkade lite olika skivor och kände då att jag var tvungen att väga grejorna i olika skeden.

Rotor ovanstående urfräst maximalt mellan fastsättningsbultarna och lagom hålborrad 2200g

Centrum olättat 650g

Inga bilder?
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Sjögren skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Libell skrev:

Centrum olättat 650g

Inga bilder?

om det önskas så visst, inte exakt samma men snarlik

Lätta bromsskivor
<<   1, 2
9304 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande