| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Letar efter en skruv med inbyggd bricka, heter vad?
|
6160 besök totalt |
|
Hej! Jag letar efter skruvar till mitt oljetråg, det är m8 med inbyggd bricka i skallen, dock med 12mms skalle (13 blir för stort), ca 15mm lång. Nån som vet var man kan tänkas finna det förutom siverts? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Leta på skroten? Det finns gott om såna skruv på diverse bilar, kan sitta på gångjärn till bakluckor och huvar bla.
originalskruvarna från 2,4an blir kanske lite långa med plåttråget, annars kan det vara ett alternativ. Har för mig att de har inbyggd "bricka". Eller är det väldigt noga med "nytt och fräscht"? Det går bra att avfetta/blästra skuv. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Re:
Nja det funkar nog med det mesta, bra tips om längden där på skruvarna! I värsta fall kör jag vanliga m8or och en lös bricka, lite bonnigare men lika bra! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Tackar alla för snabba svar!
Ingen som råkar känna till nån butik i stockholm som säljer dessa över disk? Ska ringa till siverts imorrn men jag bävar inför prisförslaget jag kommer att få
MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Menar du en flänsskruv eller en skruv med en lös bricka som hålls på plats med gängorna? Den första går att hitta enkelt men den senare låter som en grej man får hitta som reservdel till specifik bil.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Semsskruv Man "semsar" fast brickan genom att först montera den på stammen och sedan pressa gängan så stamdiametern håller kvar brickan på plats. om du får för dig att leta på en skrot eller liknande så kolla så det inte är så kallade Tap-tite skruvar du får tag på. Tap-tite är självgängande och självlåsande. Det funkar att dra i ett standardgängat hål men kommer att förutsätta Tap-tite i fortsättningen. Tap-tite känns igen på att stammen är tribolär (trekantig med mjuka radier). Håll skruven i stammen mellan fingrarna och snurra den så känner man formen väldigt lätt. Det kan vara svårt att se, lite beroende på vilken tap-titestandard det är frågan om och dessutom begagnatgraden av skruven. om jag får en stund över (svårt mycket att hinna med just nu på jobbet) så kan jag slå en lov på jobbet och kika lite om det kan finnas nåt av värde där.. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Ah, så kanske det heter.
Men det heter väl Trilobulär skruv?
Taptite brukar ha väldigt vassa eggar på gängorna med, fel spänning blir det med om man skall momentdra skruvfan. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Stvaignn och minne du vet.. I tal gör jag mig förstådd iaf
Taptite finns i en hel drös olika utföranden. Några vassare än andra i gängprofilen. Jag vill minnas att Taptite 2 är en av de skarpare och i andra änden hamnar Taptite 2000, vilken dessutom är väldigt svagt trilobulär ( )
Samtliga Taptiteskruvar momentdras vid montering. Detta är lika viktigt som alla annan momentdragning av fästelement.. Vilka moment det rör sig om har jag inte i huvudet just nu, men jag kan ju kolla upp det om någon så önskar. Vanligen vaxas de flesta taptite för utjämnad friktion. De som levereras med lim vaxas inte. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
När jag jobbade på MC-verkstad hade vi såna så vi kunde bada i dom. De burar som nya hojar levereras i är nämligen ihopbultade med just M8 med 12mm skalle och inbyggd bricka.
Så ett tips är att fråga efter såna på en hojfirma, helst bakvägen rakt in i verkstan. |
||||
|
Re:
Det jag menade var egentligen: Använd inte samma åtdragningsmoment som för vanlig skruv för då blir det fel. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Smutt, bra tips! Ska ringa runt lite imorgon! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
_________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||
|
Re:
Bekymret med de skruvarna är att de bara är ca 10mm långa. Annnars var det ett bra tips! (Har ett gäng kg sådana skruvar liggande på jobbet...
_________________ Jonas Edling |
||||
|
Re:
Ja absolut! dem ska inte vara längre än 15mm, så 13mm blir perfekt! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6160 besök totalt |