| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fästa externa dämpar-reservoarer på Porsche 944
|
1166 besök totalt |
|
Eventuellt blir det ett par dämpare bak med externa reservoarer. För att slippa borra stora hål (> 60 mm .....) i bilen behöver jag hitta ett sätt att fästa reservoarerna nära dämparna bak. Är det nån som sett några lösningar på detta? Jag funderar på att fästa dom i den tvärgående "balk" som bla bensinfiltret sitter fäst i. Det verkar inte komma upp så mkt smuts och däckssprut där heller för det var inte särskilt smutsigt i det området. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Jag har ingen aning om hur det ser ut på 944 - men jag har ett råd: om du har dämpare med separata behållare och skiljekolv - se till att inte förspänna dem för hårt med klämhållare, slangklämmor eller vad man nu använder. Drar man åt för hårt runt behållarna, hindrar man skiljekolvens förmåga att röra sig i behållarna och dämparens funktion kan bli mycket märklig med orimliga dämpkrafter under vissa förhållanden.
|
||
|
Re: Fästa externa dämpar-reservoarer på Porsche 944
Ett annat alternativ är väl att dra endast slangarna i lagom stora hål (dia 20 ?) och sedan montera dit gasbehållarna. Åk sedan och få dem fyllda, eventuellt behöver du avlasta dämparna medans du fyller men det kan säkert andra kommentera. Har du köpt dämparna på en vettig firma så bistår de säkert för mycket lite pengar... Har du fulköpt så kostar det inte så farligt ändå.
_________________ Roland Johansson |
||
|
Både tillverkarna jag pratat med sa bestämt att reservoarerna inte skulle lossas från dämparna. Skulle man ha in dom i bilen blev det till att borra stora hål...
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Det verkar som det går att få dämparna med riktiga "quick disconnects" så att man kan göra mindre hål men ändå slippa återfylla. Kostar nåra kronor men det kan det kanske vara värt.
Min ide ser ut som på bilderna, frågan är om det funkar. Det bör inte vara nått som slår i vid fjädringsrörelse och det verkar av bensinfiltret att döma inte bli så smutsigt här. Tänkte isåfall också klä dom med neoprengummi som skydd. Sitter dom ändå för utsatt eller ser ni nåra andra problem med denna montering?? Burken på bilden är 15 cm lång och 5 cm i diameter och tanken var att låta slangen gå ungefär som på bilden.
||
|
Det är klart att det funkar, speciellt om du gör ett skydd till dem. Du kör inte speciellt mycket och sällan när det regnar. Salt och annan skit lär de ju slippa utsättas för också.
Den största nackdelen blir att det blir svårt att komma åt justeringsskruvarna (för de sitter väl på behållarna). Sitter de inne i bilen så är det lätt att göra ändringar men nu kommer du väl att bli tvungen att hissa upp den. Går det att få dämparna med "löstagbara" behållare så låter det som ett betydligt bättre alternativ ur den synvinkel. 15 cm lång, 5 cm diameter.... ....du kanske kan använda kondomer som skydd över dem.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
|
Dags för nya ideer.... reservoarerna visade sig ha blivit större pga att dom nu kör mmed 22mm kolvstång men å andra sidan hittade jag en eventuellt lämplig genomföring och en annan placering.
Här sitter det 22 mm gummitätningar, bara att ta bort och dra igenom slangen och fästa reservoaren inne i bilen, eller sitter slangen för utsatt ?
Alternativt sätter jag den in under sidokjolen, ungefär mellan de mittre skruvarna.
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1166 besök totalt |