| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga lackbox
|
2 besök senaste veckan (18573 totalt) |
|
Bygga lackbox
Hej! Har en hel del plats över och eftersom det är 3 bilar som snart ska lackas funderar jag på att bygga en egen lackbox. Någon som vet vad man behöver ha till en sån? Lite tips allmänt bara. Mvh Johan |
||
|
om det bara är tillfällig lackbox kan du sno ihop en av plast/tät pressenning.
Utsug är viktigt. Det är inte jättedåligt om du har möjlighet att väta golvet och/eller eventuellt några "väggar". Du får ett bra resultat om du kan värma upp "lackboxen" till 18 grader eller mer.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Du måste ha ett utsugsfilter om du inte ska få färg överallt utomhus och komma i fejd med grannarna
Sen behöver du en bra färgspruta för att få det bra... en sån kan du få för 15' skulle jag tro. Till den behöver du en kompressor med lufttorkare så du inte får fukt i färgen... då skiter sig allt
Ja det är väl det jag vet att man behöver... lokalen får ju vara hyfsat torr och fri från silikon och fett såklart. Lycka till!!!
/Magnus _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||
|
Re:
Jag hoppas att du menar 1500 med 15'.En BRA vattenavskiljare är ett måste.Jag kör med Greifs stora. Jag lackar ofta i en hemmabyggd lackbox,riktiga utsugsfläktar/filter/uppvärmd filtrerad inluft. Minst 20 grader skulle jag rekomendera. |
||
|
Nej jag menade 15000... det gav jag för den jag har men den kostade egentligen 25 med spruta och allt... jag lackar dock inte bildelar utan köksluckor... :-)
Men det är möjligt att det finns billigare då som du säger!
/Magnus _________________ Magnus Lundberg NS 8.33.5 BTG (utan tak) |
||
|
Re:
Min spruta kostade 198kr på Biltema om jag minns rätt... Om inte bilen är perfekt tror jag ändå inte jag kan lasta sprutan för det... _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||
|
Vi byggde vår tvätthall så att vi kan lackera i den med. 4 x 7 m stor. På andra sidan om den ena gaveln så har vi en varmluftspanna. När vi lackar så leder vi den varma luften in i tvätthall genom en kassett som är 2x2 m med ett filter för hela öppningen. I den andra gaveln har vi då en port och på var sida om porten två utsug genom två spirorör som går ner från taker i hörnan. Även filter på dessa.
Sprutan har vi fått låna en gammal av en lackerare men resten är inget märkvärdigt. Lite för liten kompressor, en gammal vätskeavskiljare och en ventil vi kan reglera trycket med. /ted |
||
|
hmm...
Min spruta köpte jag på Biltema för 249:- och jag har fått fantastiska resultat med den. Det var till och med så att det var en lackerare som rekommenderade mig att köpa just den sprutan. Most bang för the buck! _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||
|
Re:
Jag köpte nyss en Devilbiss GTIpro en av de "värsta" billackeringssprutorna,utpriset till kund är ca 4500kr så några 15 kostar inte en färgspruta till billack;)denna sprutan är porr för lackeringsfolk,anpassad för vattenbas Jula har en grön för 249kr eller nåt,Biltemas är blå men annars likadan,funkar bra till amatör eller grundspruta..ser ut såhär
Artnr hos biltema är:15-454 Glöm inte en kompressor som levererar mkt luft,är drygt att stå och vänta på att kompressorn ska bygga upp tryck efter att man har målat en bit.. |
||
|
Re:
Svaret från en högst amatörmässig lackerare som mig är: Över=mindre lackjobb, du får ur all färg ur sprutan men behållaren är liten då sprutan skulle bli vinglig med stor volym. Under=Motsatsen till ovan. Jag har bara lackat en bil och det gjorde jag med "toppmonterad" behållare, fick fylla den ofta och därför gissar jag så här. Intressant och se om mina iaktagelser är den verkliga anledningen...? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||
|
Jag tycker att en spruta med koppen under är "bökig" ibland,alltså koppen är i vägen..sen väger en spruta med kopp av metall under mer,jag brukar få ont i handlederna när jag målar med koppen under,men jag är nog klen
Sen får man inte upp all färg i en spruta som har underliggande,lite irreterande när man har lite färg/klarlack i sprutan och den börjar att spotta pga att den suger torrt. Däremot så är det ett plus med underliggande kopp att man kan blanda färg/klarlack direkt i koppen med färgsticka. |
||
|
byter man behållare och munstycken om man ska byta färg, eller är det lätt att rengöra dom?
Har kompressor och lackgrejer och tänkte börja fusklacka lite på kul. R _________________ Ronny Steisjö ____________________________ Porsche 996 -00 |
||
|
Re:
om du inte har väldigt mycket pengar över (och då behöver du knappast lacka själv ?) så är det rengöring av delarna som gäller. _________________ Roland Johansson |
||
|
Re:
Jag har målat bil i vattenbas,härdaren har du inte i vattenbasen utan i klarlacken..20 grader funkar prima. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga lackbox
|
2 besök senaste veckan (18573 totalt) |