Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1 besök senaste veckan (1753 totalt) |
Ringen runt till fots.
För er som önskar att utvidga era upplevelser från ringen kanske en tvådagars camping tur skulle kunna vara något, Antingen till fots eller på en cykel. Cykeln behöver absolut inte vara en mountinbike, en helt vanlig cykel med kanske tre-växlar skulle funka lika bra. Jag var ute från och med Torsdag kväll till Fredag sen eftermiddag (20030911-12) Värt att tänka på kan vara om man är skälv är att det är jobbigt att ha en packning på ca 30kg och gå runt denna bana.... Man kan göra som jag kom på när jag kom till Brünchen, att hämta bilen! (som stog vid mål bron) och sedan parkera bilen vid de olika ställena och fortsätta till fots utan packning. (men ta med vatten och mat samt spritkök. Om man vill en liten hopfälbar stol) för vissa sträckor kan man få gå upp till 1,5 mil från bilen och till baka... Vid varje "påfart" till banan finns bommar OM dessa är öppna kan man ta bilen in. OBS!! Stanna ingen längre tid innanför bommarna, för man vet aldrig vem som har öppnat den samt också kan stänga den medans du finns innanför... Min tur såg ut som följande: (jag går banan baklänges). 1. Parkera bilen vid avfarten till höger efter bron vid Döttinger Höhe. Här slutar/börjar också cyckelslingan. Här har du en bom, gå ut efter grusvägen och ta av här och där till höger för att se en glimt av banan innan åskådar platsena kommer längre fram både för Galgenkopf och Schwalbenschwanz. Efter Schwalbenschwanz kurvan finns en gång tunnel under banan som tar dig till utsidan av banan. Har kan du välja om du vill gå till baka å hämta bilen eller fortsätta. om du hämtar bilen så kör du till vänster efter tunneln och följer skyltarna med väg B412. 2. För att komma till baka till Schwalbenschwanz kurvan nu måste du ha koll åt vänster när du kör på väg 412 för att du skall ta åt vänster in på en grusväg strax efter de två första kurvona på 412an. du åker ut efter en åker till vänster och skogen till höger, rakt fram ser du banan och en funktionärs plats vid utgången från Pflanzgarten. Här går det fort! Nu kan du välja att gå till baka upp till Schwalbenschwanz samt lilla karusellen eller upp för kullen mot Pflanzgarten 1 och 2. Om du tar denna vägen behöver du inte gå längre än till att du ser de stora röd/vita avbärar räckerna nere i kurvan till Pflanzgarten. Vänd åter till bilen. 3. Ta nu och kör till vänster in på 412an igen och fortsätt tills du kommer till Brünnchen parkeringen. (jag tyckte att det var bra att ha två olika parkeringar här. En till vänster vid utgången från Brünnchen och den andra längst upp till höger vid bommen i ingången till Brünnchen) Ta nu och gå ut på vägen 412 tillbaka till åskådar platserna vid Pflanzgarten å gå längst med bana till baka till Brünnchen p.s. Kolla in hur MC förana kommer över krönet innan sänkan vid Pflanzgarten!! Flytta bilen till parkering Nr2. 4. Nu blir det en lång promenad...Ta med mat mm Se bilarna komma över krönet vid Eschbach med bakvagnen kämpandes för att hänga kvar är en upplevelse! Lite längre fram så öppnar sig backen ner från Wipperman och man får lite känsla för vilken lutning det är nerför och vilken nivåskilnad mellan topparna mellanWipperman och Eschbach. Fortsätt upp mot Hoheacht så att du ser igenom de snabba höger vänster partiena i Wipperman. Håll utkik efter bilar som klipper kurbsen på två eller tre hjul! 5. När du har passerat kurbsen så borde du starx se en brun stuga uppe vid Hoheacht. här har du ett bra kurvparti för att se bilarna komma med full kraft upp från Karusellen genom den långa högern och ner i Wipperman. 6. Längre fram har du en funktionärs plats med ett högt stängsel. Detta är en suverän plats för en pause. Man kan höra bilarna komma upp till karusell och accelerera sig ur karusellen samt att man hör vilka som vågar hålla plattan i mattan innan kurvan du sitter i... 7. Nu måste du gå ner bakom funktionärs plats för att följa stigen ner mot stora Karusellen. Följ banan mot utgången på karusellen och gena inte för att se bilarna som kommer nerefrån stilstrecke, du kommer att få se de med... Karusellen är STOR som du ser och det är svårt att hitta ett ställe för att ha koll på bilar genom hela karusellen samt nyanländande. Notera lutningen på asfalten utanför betongplattorna. 8. Fortsätt ner mot Klostertal / Steilstrecke, detta är väl inte så mycket att förutom lutningen uppför från botten och utgången från karusellen. Tänk sen vart du satt och tog en pause.... 9. om ni vill ha mera fart fortsätt ner till kurvan innan klostertal och lyssna på motorljudet när bilarna kommer ut ur Angustkurve utan att släppa gasen.... Nu är det inte vad jag tyckte mer och se i detta parti, men på vägen till baka kan du gena upp för Steilstrecke och se denna enorma backe och hur de har konstruerat den med olika vinklar upp för hela backen. 10. Väl tillbaka vid bilen kör ut på 412an igen och sväng av vid första skylten mot Adenau. Du kommer ut lite nedanför Aral macken så ta och sväng vänster i korset och kör upp till Breidscheid och parkera direkt efter bron till vänster. Nu blir det lite klättrande. Gå till lilla starten och längst räcket upp för Exmuhle. Notera väl lutningen!!! om man är antuiastisk kan man gå hela vägen upp till Bergwerk och se hur vissa bilar missar totalt kurvtagningen här... 11. Tillbaka nere vid Breidscheid gå upp för trappan till vänster om bron för att se bilarna komma ner från Wehrseifen. Wehrseifen är en rolig kurva och se hur olika bilar tar olika spår genom denna kurva, eller inte... Miss-hit-miss kurvan ligger yterliggare en bit upp men är rätt ohändelserik. 12. Tillbaka till bilen. Nu skall vi ÅKA till Adenauer-forst! enklaste vägen är att åka ner till Adenau och hålla koll efter en en skyllttill vänster med texten "riffen" och schullencentrum (skolcentrum). Åk till toppen av denna gata och du kommer fram till en stor parkering på höger sida, kör förbi parkeringen fram till korsningen. Till höger i korsningen ser du en mindre väg gå upp brevid ett hus. Om bomen är öppen, kör inn! Följ vägen ända upp ca 3km till parkeringen brevid Adenauer-forst. Här kommer du att få massor av action och avåkningar om man sitter här en timme eller två. Många missar denna kurva och bilen far antingen rakt fram eller snurar på kurbsen. notera även här hur olika bilar tar olika spår samt att kolla på räcket på andra sidan och notera de olika vitmålade partiena i ingången på kurvan. dessa kan man skälv använda som riktmärke för att veta när man skall börja ta kurvan i högre tempo. 13. OM INTE BOMMEN är öppen vid Adenau så kan man ha tur å ta bakvägen till samma ställe fast via Quiddelbach. Ta och följ vägen genom Adenau och upp mot byn Quiddelbach, fortsätt genom byn och en större rastplats kommer efter en stund till vänster. Fortsätt förbi denna rastplats och sväng in till höger vid bron du kommer fram till. detta är Quiddelbacher-Hohe. Här finns det en trasig bomm som inte har blivit utbytt, flytta på bommen och kör in. MEN glöm inte att lägga tilbaka den!! Du kör nu längst med Flugplatz rakan ner mot Schwedehkreuz, det är mycket sten här så att köra sakta är att föredra. Strax efter korset vid Schwedehkreuz kommer vägen att övergå i skogsväg men det är bara att följa denna ner till T-korset och köra vänster mot bron över Aremburg. Här kan du stanna och gå åt vänster mot Aremburg kurvan. Efter bron finns en bom, denna borde vara öppen p.g.a. att detta är mountinbike sträckan. Efter bron sväng direkt till höger och följ grusvägen i ca 3km. Du kommer in i en skog och vägen svänger av till vänster, fortsätt till höger. Här kommer yterliggare en bom, om denna är stängd parkera bilen och gå 200m så är du vid åskådar platserna vid Adenauer-forst! 14. In i bilen igen, Kör till höger vid Quiddelbacher-Hohe bron och följ vägen upp till korsningen och kör mot Nürburg. Du kör förbi GP-banan och Dorint hotell. Håll till vänster och kör in i byn Nürburg passera BMW-testcenter och sväng in på den vägen som kommer till vänster (kommer inte i håg vart den leder) Innan du paserar under bron svänger du till höger upp mot bommen du ser i skogsdungen. Följer du denna vägen kommer du ut vid kurvan vid T13, Gena genom skogen bort mot Hocheichen. Här kommer ett högre nät med taggtråd högst upp, men sörj inte detta för det finns gott om upptagna hål med ca 100m mekllanrum. Snett ovanför Hocheichen kurvan finns en gammal grund till ett hus som utgör en riktigt bra åskådar plats som man täcker stora delar av Hatzenbach samt ingången tll Hocheichen. Fortsätt över kullen och du får fri sikt ner för Quiddelbacher-Hohe backen. Ja detta var mina platser som jag fastnade för under mina två dagar av upptäcktsfärd runt ringen. Det finns säkert massor av andra platser att se, men jag letade efter tekniska och svåra partier att ta sig igenom på rätt sett. Men efter ett 50-tals bilar och olika förare börjar man se ett mönster som troligen passar bra att köra efter när man skälv kommer ut på samma banavsnitt. Lycka till! _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
Underbar story! Tack!
![]() ![]() _________________ Mårten Olsson PCS 7003 |
Bra skrivet!
![]() ![]() Precis som du skriver så kan man lära sig en hel del genom att detaljstudera hur folk kör på banan. Man lär sig både hur man skall köra ![]() ![]() ![]() ![]() Även banans karaktär ser annorlunda ut när man står vid sidan av den jmf med när man sitter i bilen och kör. Fotade eller filmade du något runt banan? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
Mycket rolig läsning , det är ju så man blir inspererad att ta sig runt lite mer nästa gång jag är där , nu blev det ju mest åka
|
Fottade eller filmade? Nja 5kort blev det innan digitalkamrans minne rasade på outgrundliga grunder
![]() Filming vet du ju skälv att det inte blev några "frivarv" så att man kunde hålla spår och fart fritt... men jag hadde kul och intressant resa vilket fall. Och så fick jag ju träffa er från rejsa där nere!! _________________ Johan Carlsson ![]() Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1 besök senaste veckan (1753 totalt) |