Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Köpa "sittastillstol" vad tänka på?
1021 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Jag har planer för lite nybörjarkörning på bana denna säsong med min nyligen införskaffade 323ti. Bilen kommer primärt att användas som bruksbil men skall vara en busig bruksbil som skall duga för lite banträffar.

Jag har beslutat mig för att investera i en riktig stol och bälten för att slippa lägga energi på att sitta kvar i bilen vilket jag tror kan vara vettigt. Stolen kommer att sitta kvar även efter bankörning så den får inte var för extrem rent ergonomisk samt att den bör fungera i vanlig trafik så att säga (sikt åt sidorna mm)

Givetvis finns det en bunke parametrar att tänka på och jag har säkert inte koll på hälften av dom därav att jag skapar denna tråd (jag hoppas jag lagt den i rätt avdelning oxå)

Priset är inte det viktigaste men jag är glad om jag hamnar på rätt sida 4 lappar för enbart stolen

Vikten är jag tveksam till om det skall vara avgörande då jag själv har lite "överlast" samt att det är en bruksare normalt.

Komforten skall duga till tillexempel en resa mer eller mindre nonstop till (drygt 80 mil enkel resa för oss i södra skåne)

Jag har redan investerat i 4 punktsbälte (sabelt) om det är av vikt att nämna

Utseende är ganska oviktigt men gärna en svart eller mörk stol

FIA godkänd är det av vikt även om jag inte kommer att tävla? det kanske ger stolen en slags kvalitetstämpel som ger en ett riktmärke och sållar bort det värsta skräpet?

Jag hade för att göra det enkelt, tänkt köpa fästen gjorde specifikt för min bil, finns det sådana som är riktigt dåliga och som man bör hoppa över, ser att det skiljer typ 100% från lev. till lev. på en för mig identisk produkt? Även här fokuserar jag nog mer på hållbarhet och funktion framför vikt.

Min längd är cirka 182cm och vikten knappt 100kg, tyvärr sitter några av kilona för långt ner men jag jobbar rätt hårt på det (för vem av er har trollat bort över 70kg?)

Bilen saknar förresten taklucka vilket kanske är intressant att nämna om vissa stolar bygger högre än andra?

Har jag missat något så berätta gärna för mig så jag inte köper fel grejor vilket lätt händer när man är impulsiv i sina inköp som jag.

Tips på lämpliga stolar emottages tacksamt, jag kan absolut tänka mig en fräsch begagnad om det är att rek.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Det absolut viktigaste; 'är att stolen passar DIG.
Här uppstår samtidigt ett problem. Om man har en stol som passar jättebra, då har man samtidigt inga alternativa sittställningar, vilket gör;
att när det efter en längre färd börjar bli obekvämt, kan man inte göra annat än att stanna och ta paus.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ErikBerg2
Skogen
Här sen Dec 2007

Du bör starkt överväga en sportstol med justerbart ryggstöd.
Köper du en racerstol med fast rygg så kommer du troligtvis att sitta alldeles för långt från växelspak och ratt när du har rätt avstånd till pedalerna.
Med justerbart ryggstöd kan du dessutom få lite "snällare" körställning till vardags.
Med sportstol och 4p-bälte kommer du säkert att sitta still tillräckligt.

Jag har en jättedjup Corbeau + 6-punktsbälte. Den är riktigt jobbig att åka längre sträckor (>5 mil) i. Kan säga att redan med bältet och originalstolen sitter man still ganska bra.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight=
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det finns en hel del skrivet tidigare i detta ämne. Prova t ex att söka på "stolar". Eller nåt.

Ett exempel:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15778

Lund
Här sen Maj 2005

Åk ut till Jan och Lisa ( http://www.janolisamotorsport.com/index.html?lmd=39206.475150 ) ute i Klågerup och provsitt några stolar där. De har väl främst Sabelt stolar hemma men de kan ta hem bla. Sparco oxå.

Jag köpte en sparco sprint stol av dem för 1950:- (är en rörramsstol som är hyffsat rymmlig).
Det är ju ingen jättenjutning att sitta i längre (är förövrig inte M Coupe orginalstolar heller) men jag kör utan problem till ringen i den.

lycka till....

Skruva banåkabil
1021 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande