| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Dunlop SP Sport maxx gt?
|
2656 besök totalt |
|
Re:
Värdelöst och värdelöst
Inte lika kul och hållbart som R-däck
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Kan förstärka det Dude säger. Min polare var en av dom första att prova däcken för ett utlåtande förra våren, typ om dom var som ssr(dunlop super sport race), vilket dom inte var på långa vägar. Blev kanska snabbt överhettade och tappa grepp, fungerar nog bäst som ett sportdäck för gata. Men om jag är rätt informerad så kommer ett nytt däck som ska likna ssr, som andra skrivigt om här på Rejsa, sport maxx TT och är uppbyggt med kevlar i stommen vilket ska styva upp och leda bort värmen bättre, men det låter dyrt. Själva ska vi köra Direzza 03g på bana, också en uppdatering av 02g. Mina ssr verkar hålla ur länge som helst, men kör bara med dom om det är för kallt eller regnigt för Direzza(R-däck) och lite här hemma, verkligen ett kanon allround däck Så vänta lite om det inte är panik. MVH Narin _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 |
||||||
|
Re:
[quote="Narin"]
Kan förstärka det Dude säger. Min polare var en av dom första att prova däcken för ett utlåtande förra våren, typ om dom var som ssr(dunlop super sport race), vilket dom inte var på långa vägar. Blev kanska snabbt överhettade och tappa grepp, fungerar nog bäst som ett sportdäck för gata. Men om jag är rätt informerad så kommer ett nytt däck som ska likna ssr, som andra skrivigt om här på Rejsa, sport maxx TT och är uppbyggt med kevlar i stommen vilket ska styva upp och leda bort värmen bättre, men det låter dyrt. Själva ska vi köra Direzza 03g på bana, också en uppdatering av 02g. Mina ssr verkar hålla ur länge som helst, men kör bara med dom om det är för kallt eller regnigt för Direzza(R-däck) och lite här hemma, verkligen ett kanon allround däck Så vänta lite om det inte är panik. MVH Narin[/quote När jag pratade med Dunlop igår så sa han nog TT och inte GT . Grejjen var den att efteråt när jag sökte på google fanns det bara hoj däck som hette TT så jag trodde att jag hört fel helt enkelt. Så jag omformulerar frågan .... Har någon provat SportmaxX TT? /Jensa _________________ Jens Herke |
||||||
|
"Men om jag är rätt informerad så KOMMER ett nytt däck som ska likna ssr, som andra skrivigt om
här på Rejsa, sport maxx TT och är uppbyggt med kevlar i stommen vilket ska styva upp och leda bort värmen bättre," Som sagt årets sommardäck har nog inte kommit ut än, inte många som frågar efter dom i februari
Du kanske kan bli först med dom och lämna lite feedback åt oss andra
Den som får reda på mer om däcket kan ju fylla på med info efterhand. MVH Narin _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 |
||||||
|
Re:
Ja nu är det beställt 215/45-17 till min Clio 197 sport och dom heter Sportmaxx TT Kan lämna en rapport efter G-Land ring som jag ska till 3/5. /Jensa _________________ Jens Herke |
||||||
|
Klarhet i Dunlop däcken...
Hej alla, Tror det är dags att ge er lite klarhet över de olika Dunlop däcken och vad som kommer. Det snackas mycket om efterföljare till SSR (Dunlop Super Sport Race), men detta är inget som vi har i "pipeline" i dagsläget. Det finns ett däck som heter Dunlop Direzza Sport Z1 men detta är avsett främst för den Amerikanska marknaden och kommer ej att säljas i Europa. De produkter som vi säljer här är följande (relevanta produkter för topic): SP Sport Maxx Ett vanligt UHP (Ultra High Performance) däck. Detta kom 2003 om jag inte missminner mig och har varit ett mycket bra allrounddäck som dock de senaste åren inte riktigt hängt med de värsta konkurrenterna framförallt när det kommer till handling på torr vägbana. Däcket är lätthanterligt och kommer till en gräns när det börjar bli varmt men det blir inte helt smetigt utan håller sig där (går såklart att få det riktigt halkigt) och uppträder konsekvent. Det är fortfarande mycket bra vad gäller vattenplaning och det är relativt tyst. SP Sport Maxx GT Detta däck lanserades 2007. Idén bakom detta däck är inte att det ska ersätta Sport Maxx utan detta är ett komplement och riktar sig till mer till värstingbilar/OE Tuning och finns bara från 18" och uppåt. Det är inget semi R-däck utan det är ett lite extremare gatdäck med fokus på torrgrepp, mycket styrrespons och feedback. Mindre energi har lagts på våtegenskaper (som ändå är helt ok) och ljudnivå (lite bullrigare än Sport Maxx). En viktig egenskap är att däcket behåller sin ursprungsform under mycket höga hastigheter vilket ger bra stabilitet och högfartsprestanda. Även om någon hade lyckats överhetta detta snabbt så är det ett gatdäck som är gjort för hård körning och tål detta mycket bra. Det har styva sidväggar som orkar stå emot rätt mycket för att vara ett gatdäck. Tydligen var det tillräckligt bra för att vinna Hockenheim Tuner Grand Prix också...
SP Sport Maxx TT Detta är vårens stora Dunlop nyhet. Sport Maxx TT lanseras i mars och kommer att ersätta (delvis till en början) det vanliga Sport Maxx. Däcket är kraftigt förbättrat på nästan alla områden. De enda områdena där det är något sämre är vattenplaning rakt fram (pga asymmtriskt mönster) men det skiljer bara 2-3% och är fortfarande på en mycket hög nivå, samt vattenplaning i kurva (också mönsterrelaterat) där gamla Sport Maxx är lite bättre. I övrigt är nya TT "ljusår" före både i vått och torrt. Torrgreppet kommer väldigt nära Sport Maxx GT och våtgreppet kommer nog imponera på många. Jag är övertygad om att detta kommer visa sig i oberoende tester... Den kolfiber förstärkning i sidväggarna som någon pratade om är följande: Vi har kolfiberförstärkningar i båda sidväggarna (kolfiber apex) som gör att stommen klarar högre påfrestning och ger bättre styrrespons. Vi har dessutom (och detta är unikt) en pulp (fyllnadsmassan i området där däcket sitter mot fälgen) som är en kolfiberförstärkt gummiblandning. Detta gör att mycket mer information överförs från vägen till din kropp (feedback) och gör att du tar bättre beslut som förare och kan pusha din gräns. Vanligt gummi är mycket mjukare och filtrerar bort en hel del av informationen, inte minst när däcket har blivit varmt. Med kolfibergummiblandning håller sig pulp styvare och leverar bättre även under hård belastning. I övrigt är däcket väldigt progressivt på gränsen vilket gör det lättare för alla att ha maximalt kul bakom ratten! Sport Maxx TT kommer till en början från 17" och uppåt. Direzza 03G Det nya R-däcket är en ersättare till det tidigare Direzza 02G (som upphört att produceras). Det har en ny stomme som ger ett ljämnare slitage (och därmed bättre prestanda), nytt mönster och såklart lite nya trix i gummiblandningen. Det kommer i två olika gummiblandningar (inte alla dimensioner), medium och hard. Första leveransen kommer förmodligen från Japan i slutet av april eller början av maj. Tyvärr verkar det som att vi kommer ha mycket begränsad tillgång på större storlekar (245-255 i bredd och uppåt) pga produktionskapacitet och vi vet ännu inte vad av det vi har beställt som vi kommer få. Priserna är heller inte klara men vi har för avsikt att göra dessa väldigt konkurrenskraftiga! Det finns ännu ett fåtal dimensioner kvar av Direzza 02G i lager (bla 265/35R18 och några olika 15" storlekar), så om det är intressant kan ni höra av er till mig. Med erfarenhet av våra tidigare R-däck är jag övertygad om att Direzza 03G kommer bli ett mycket bra däck! Hoppas att det har klarnat lite vad gäller Dunlops produkter. Har ni frågor så får ni gärna höra av er till mig på telefon eller mail. Närmsta tiden kommer jag dock vara mycket på resande fot så svar på mail kan tyvärr dröja lite. RACE ON
Mvh Magnus Arenander Goodyear Dunlop Tires Nordic Consumer Product Info & Training Specialist Tel. 070-3999748 e-mail magnus_arenander@goodyear.com _________________ Magnus Lord Arenander |
||||||
![]() |
Däck för banåka
Dunlop SP Sport maxx gt?
|
2656 besök totalt |
