| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
E36 diff funderingar
|
1 besök senaste veckan (3611 totalt) |
|
E36 diff funderingar
Börjar att bli dax att köpa en "diffad bakklump" till min bil så att man har drift på båda hjulen ist för att fisa på ett hjul. Fanns det någon E36:a som hade det som standard? 325 eller 328? M3 lär väl ha det men att hitta en komplett diffad klump från en M3 lär inte va så lätt att hitta? Eller om man letar diffar på bildelsbasen så måste man ju veta om det är en bromsad diff. likadant på ebay.de har jag kollat men hittar inget typ? Eller passar en E30 diffklump på en E36:a? tacksam för svar |
|
Jag tror inte det att det fanns som standard på någon "Icke M-modell" utan alla som har det från nyförsäljning har fått det som tillval.
328 har utväxling 2,93:1 M3 har 3,15:1 tror jag. E30 klump passar nog på E36 om du byter ut kåpan bak, skall inte svära på det dock. Innan du börjar leta bakväxel med lamelldiff så bör du nog komma överens med dig själv om vilken utväxling du vill ha. olika utväxlingar ger ju kraftigt olika köregenskaper och växellådans arbete förändras rejält. Tänk ungefär så här: 4,10:1 = bankörning och höga varvtal,sugmotor på cirkus 180-200hk, bra respons på växlarna. 3,07:1 = 402 meter och ZF låda med en turbomaskin på 500 häst, långa växlar. Ingen av dom diffarna är roliga att ha på en bil som eventuellt skall brukas på gatan.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
|
M3 klumpen är ganska lätt att hitta men då är det från 3.0 som du ska ha, dock behöver medbringarna flyttas över för att den ska passa mot kardan och drivaxlar. 325 och 328 hade biffbroms som tillval och det finns faktiskt en del på skrotarna men dom brukar inte skriva ut det så man får fråga. 328:orna verkar oftare ha broms men då är det ganska hög utväxling på dom istället (själva bromsen går iofs att flytta över eller så byter man utväxling).
E30 klumpen passar inte i infästningarna men innehållet går att flytta över till en E36 klump. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
|
Jag köpte ett antal diffar på skroten förra året varav en var något mindre dålig än de andra. Mobimec renoverade sedan den, tyvärr är det tydligen så att de flesta diffar är mycket slitna eller sönderkörda fastän skroten säger att diffen är provad etc. Det är viktigt att komma överens med skroten att man får byta om det visar sig vara en kass diff. Det är i princip samma "diffhus" på alla e36 med differentialbroms utom m3 3,2. Man kan alltså använda en diff från en 325 automat med diffbroms till en m3 3,0. Skall den användas till m3 3,2 får man tillverka nya fästen. M3 3,2 diffen går inte att uppgradera till högre spärrverkan.
/Johan B
_________________ Johan B |
![]() |
Skruva banåkabil
E36 diff funderingar
|
1 besök senaste veckan (3611 totalt) |