Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 8950 besök totalt |
Tips behövs angående avbärare för bur
Nu är goda råd dyra. Eller förhoppningsvis inte. Idag hade jag bilen inne för registreringsbesiktning med anledning av en monterad skruvbur. Jag kommer att uppdatera min biltråd när allt är klart för att visa vad som hänt. Bilen blev hårt sågad på provningen och jag kommer att få montera tillbaka en hel del originaldelar. Men det är bara arbete. Däremot så är jag lite osäker på hur jag ska göra med den sista punkten: Karosseri, inte godtagbar. Avbärare saknas för bur. Uppfyller fyller ej krav enl. se fritext Jag hade satt solskydden framför staget med lutning men det blev bevisligen inte godkänt. Är det någon som har tips om vad man kan göra? Bilen är min M3-96 coupe som nu har blivit av med takluckemekanismen och fått ett innertak från en coupé utan taklucka. Buren är en Safety Device skruvbur. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Re: Tips behövs angående avbärare för bur
På Annas bil så slöjdade vi helt enkelt till en kilformad avbärare av frigolit. Vi såg till att hela staget täcktes och att vinkeln blev "mjuk". Avbäraren kläddes sedan in i ett lager skumplastduk (sån där vit duk som man lägger under laminatgolv..) och så ett lager tyg, för utseendets skull.. Bilen gick igenom utan problem och jag har sett liknande lösningar på andra bilar som också har klarat sig. ![]() _________________ -- |
||||
Jag tror att man kan montera "liggunderlag" finns tex på biltema
med en bra dubbelhäftande tejp som fäster i innertaket och går mot övre/främre bur rör. Men om det räknas som en tillförlitltig och säker lösning vet jag inte, dessutom kan tejpen lämna fula fläckar efter sig i innertaket. _________________ Mathias Hellqvist |
||||
Bra tips
Alldeles lysande tips. Nu känns det som även denna punkt är under kontroll. Tackar ödmjukast! Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Vad var det för orginalsaker de saknade? _________________ Håkan othberg |
||||
Hur lyder kraven i textform och inte tolkning av besikningsman? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Originalsaker
Vad som står i regelboken vet jag inte - men det är ju så klart intressant att veta. Mitt clubsport H&R coil overs gillades inte. Bilen var för låg för lyftens domkraft (igen - att man inte lär sig) vilket säkert en anledning till irritation. Där fick jag ett krav om intyg från tillverkare om axelbelastningar. Därtill så hade jag en Sparco ratt där intyg/märkning erfordras. Sist men inte minst krävs intyg vad gäller airbagens påverkan av buren. Sistnämnda löser man tydligen genom att montera ur all airbag och skaffar ett intyg på detta. Det vore intressant att höra era erfarenheter om huruvida besiktningsmannen gjorde sitt jobb väl eller om han var mer detaljerad än vad som är vanligt. Själv vet jag om en bil som gick igenom identiskt bestyckad som den här bara två månader innan (ja, med undantag av coil over dämparna). Därför blev det en överraskning att det var så här mycket fel. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Det där med låg bil håller väll inte.
![]() Har en vän som äger en Dodge Viper och den kommer upp på lyften i orginalutförande. Har en stark känsla av att besiktningsmännen färgas av sina dåliga dagar. ![]() Får vänta med att sätta på mina Coilovers innan jag satt i buren. ![]() _________________ Håkan othberg |
||||
Re:
Att den var låg spelar nog ingen roll egentligen då grejen är att man inte får ha ställbara fjäderben vid en registreringsbesikting. Så se till att ha bilen så orginal som möjligt när buren besiktigas, orginalstolar osv. / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||
om besiktningsgubben är för jävlig så rotar han fram nån paragraf
där det står nått om "justerbara, ej fasta fjäderbhållare" eller nått liknande och hävdar att det inte är godkänt. Jobbigt men sant. Spelar ingen roll om det är tex tuv godkänt eller bra mycket bättre än orginal. _________________ Mathias Hellqvist |
||||
Jag är inte övertygad.
![]() ![]() _________________ Michael Lindh leg. bildåre projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo" |
||||
Det finns bilar som är orginalutrustade med ställbara fjädertallrikar (utan att för den sakens skull vara extrema på ngt sätt.) Porsche 944 turbo med M030 chassiepaket t.ex (vanligt utrustningspaket på dom)
Det står inget speciellt i regbeviset till sådan bil om det. Men är inte regeltexten ngt i stil med " i seriemässigt utförande"? Å andra sidan har jag haft besvär med att besiktningstekniker hävdat att "fjädringen var för hård" (53 N/mm på en 924:a). Argumentet att det finns godkända snarlika bilar som orginalutrustats med hårdare fjädring än så bet nog till slut. (inbillar jag mig ivf) _________________ Pär Hylander |
||||
Inte underkänd
Fjäderbenen blev egentligen inte underkända. Det krävs bevis för att de klarar axelbelastningarna för att bilen ska gå igenom. Är det förresten någon som känner till om det normalt finns papper som bevisar axelbelastningsnivå för coil overs? om det hade gått att ordna hade man sluppit mekarpassen. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Jag har väl haft tur som endast behöver plocka ur bur/stol/bälte/ratt vid bes (går som helbilsgodkänd orginalare i övrigt...)
Inte ens på regbesiktningen tycktes chassit, rakskuren låda, annan diff påverka utlåtandet ("Du fick den väl billigt" ![]() Men jag kör ju en så gullig & ofarlig bil så den kan väl ingen ogilla ![]() Men i år gnällde de på instrumentbelysningen vid en ombes (för annat fel). Man kan ju besikta när det är ljusare på dagen istället ![]() Retas inte i onödan är ju det som gäller, men man vet ju inte vilken inspektör man får och vad denne/a har för humör just då. Finns det statistik på vilken tid på dagen som är bäst (knappast före lunch och hemgång om jag får gissa)? |
||||
Lite smått OT men jag besiktigade min Z3:a (med coilovers) i Lund.
Totalt tog bes. ca: 5 minuter och gubben som kontrollerade bilen konstaterade att han inte vågade köra upp på bromsrullarna p.g.a ett bilen var så låg. Han kallade det "alternativ bromsmetod" och duttade till lite lätt på bromsen och kommenterade - det känns ju bra..... . ![]() Som sagts tidigare gäller det väl att hålla så låg profil som möjligt och ha turen med sig=) _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||||
Re:
Det är vad jag förstod en ändring i regelerna under 2007. Fick tyvärr chansen att läsa det med egna ögon på bilprovningen..... Men detta gäller alltså endast vid registreringsbesiktningen. Vid en normal kontrollbesiktning är inte den punkten med. Samma med racingstolar. / John _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
||||
Re:
Justerbara plattformar eller "coilovers" är ett förtydligande exempel på saker som gör att en importerad bil inte längre anses vara i seriemässigt utförande. Det har som sagt betydelse för regbesiktningen i första hand. Risken att "fastna" i en kontrollbesiktning borde vara rätt liten. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Tack för tips
Tack för goda råd. Idag var det ny registreringsbesiktning och bilen blev godkänd med beröm. Ja, det sista är förstås subjektivt men det är roligt med en besiktningsman som var intresserad av både banåkarintresse, hjulvinklar och loggers. ![]() ![]() Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||||
Re: Tack för tips
Grattis ![]() Vad var det för märke på buren? _________________ Håkan othberg |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 8950 besök totalt |