Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Stiften släcks vid laddtryck på E85
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11393 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Tja!

Min Audi S4:a släcker gnistan vid laddtryck. Den gjorde det ibland på bensin men efter att ha konverterat till E85 misständer den i stort sett alltid när laddtrycket passerar 0.9 bar. Det känns som att det sker lite slumpmässigt och att både en och två cylindrar kan börja misstända. Motorn är AAN och det sitter en tändbrygga med fem individuella spolar i toppen.

Felsökning som är redan gjord:

1. Soppa finns (lambdan ligger på 0.85 vid laddtryck), så motorn leanar inte ut.
2. Tändrör (mellan spolar och stift) är uppmätta och ligger allihopa på 5kohm. Inga sprickor eller andra synliga fel.
3. Stiften är ganska nya och av rätt sort (Bosch F5DPOR, Audifolket påstår att det är enda som funkar i dessa motorer). Plockade ut en av dom och den såg nästan ny ut.
4. All eventuell olja runt stiften är renspolad och alla hål är rengjorda. Så gnistan borde inte hoppa över.
5. Tändförstarkare är troligtvis OK, då misständning förekommer bara under hög laddtryck.

Jag börjar misstänka att dom små spolar som sitter i bryggan helt enkelt inte orkar antända blandningen vid höga laddtryck. Detta görs säkert ännu värre av att man kör med E85, som både är kallare och svårare att antända.

Spolar kostar 2000:- styck och jag är inte sugen på att köpa fem nya bara för att upptäcka att dom inte heller orkar ge gnista.

Funderar på att gå till skroten och plocka ut fem hederliga Bosch bamsetändspolar av fördelarmodellen och koppla in dom till stiften med vanliga tändkablar.

Eller ska man kanske försöka med andra stift? Dessa stift är av platinamodell och verkar inte kunna justeras i avseende till elektrodavståndet.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Före/efter konverteringen. Lambadan åkte up 0.1 enhet men 0.85 är fortf. godkänt, tycker jag. Bilen accellererade långsammare också, men det är troligtvis pga. misständningen.

Trollhättan
Här sen Jun 2003

Man ska inte åka med Platina-stift och alkoholbaserade bränslen!!
Blir en kemisk reaktion mellan platina och alkoholen som leder till att bränslet självantänder, alltså spick eller misständningar.

Måste väl gå få dit nåt gammalt hedligt NGK stift med singelelektrod?
Går det lär du behöva ha minst 8:or..

MVH Emil Olsson
Citera
Chribbe lundin

Här sen Mar 2003

Har haft samma problem med e85 och överladdning, mer tändning var lösningen, kör med MSD prylar och MSD7al med HVC2 spole klarade biffen, även elektrådavståndet är känsligt, kör 0,6 och går jag upp till runt 0,9 så funkar det inte, kör vanliga NGK 7or.........
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Tips är tändspolar från saab 9-3 biopower.De har mos så det räcker och blir över.

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

_maniac_ skrev:
Tips är tändspolar från saab 9-3 biopower.De har mos så det räcker och blir över.

Ahaa! Men då får jag nog plocka ut spolen från DI-boxen? Såvitt jag vet är DI-kasetten gjuten med epoxi på 9-3:or. Dessutom är jag fortfarande en spole kort

Funderar på att skaffa fem stycken sånna här på Biltema och köra vanliga startkablar mellan. Dwell är fortfa§rande frågetecken dock...

Halland
Här sen Maj 2003

Re:

beepbeep skrev:
_maniac_ skrev:

Ahaa! Men då får jag nog plocka ut spolen från DI-boxen? Såvitt jag vet är DI-kasetten gjuten med epoxi på 9-3:or. Dessutom är jag fortfarande en spole kort

9-3 BiOPower finns bara i SS-kostym => L850-spis utan DI-kassett. Då sitter där fyra separata spolar.

Ska du köpa dom nya hos Saabhandlarn lär dock inte priset skilja så mkt mot det du fått på Audi.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Ragnar skrev:
beepbeep skrev:
_maniac_ skrev:

9-3 BiOPower finns bara i SS-kostym => L850-spis utan DI-kassett. Då sitter där fyra separata spolar.

Ska du köpa dom nya hos Saabhandlarn lär dock inte priset skilja så mkt mot det du fått på Audi.

Ahaaa! Nu börjar det brännas! Är det fyra helt separata spolingar eller sitter dom i en brygga? Som tur är jobbar jag på SAAB (fram tills på tisdag). Får börja rota i kontainern bakom verkstan på jakt efter SS-spolar....behöver antagligen två kasserade bryggor för att få fem fungerande spolar.

Tror du att dwell:en kan balla ur om jag byter till dessa? Såvitt jag minns har moderna tändmoduler auto-reglerande dwell och detta är coil-on-plug som tänder sällan per spole så det borde inte vara någon knas?

Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

beepbeep skrev:
Ahaaa! Nu börjar det brännas! Är det fyra helt separata spolingar eller sitter dom i en brygga?
4 st separata thumbs up sägs räcka långt.

Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Re:

Då tycker jag du ska rota container, de är nämligen helt separata. Skruvade i ventilkåpan vill jag minnas.

Hmm.... aldrig provat köra moderna spolar med "modern" (nåja, allt är relativt...) tändmodul. Minns inte riktigt hur det fungerar såhär på rak arm, funderar på om de mäter den genompasserande strömmen som en del i regleringen? 9-3-spolarna har ju triggerledningen separat från matningen, så den lär ju inte se speciellt höga strömmar.

Börjar du labba så observera dock att spolarna INTE tål att laddas i oändlighet. Att gissa någon tiopotens fel på dwelltiden är ju inte hela världen, men lämnar du spolens trigger hög i ett antal sekunder så kan spolen sprängas.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Ragnar skrev:
9-3-spolarna har ju triggerledningen separat från matningen, så den lär ju inte se speciellt höga strömmar.

Hmm...triggerledning? Har dom alltså integrerade tändpulsförstarkare och enda jag behöver mata till den är jord, +12V och trigger?

På Ådin sitter det nämligen två tändförstarkare med tre kanaler vardera (ena kanal används inte) monterade i motorrummet, sen går det ledningar till varsin spole.

Med andra ord bör jag på något sätt knöla i SAAB-spolar in i tändbryggan, sen kan jag eventuellt skita i Ådi-tändmoduler då SAAB-spolar har modulerna "inbakade"??

Jag antar att vi pratar om dessa:

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Har precis glott i WIS:en...vanlig 9-3 kör med PFR6T-10G stift (platina?) men BiOPower kör med BKR7ESC-11 (icke-platina). Så mina platinastift kan vara boven! Dessutom kostar dom över 200:- styck

Jag börjar med att knöla in BKR7ESC-11 i Ådin, om den fortsätter hacka monterar jag dit BiOPower spolar, om jag kan hitta dom billigt.

Halland
Här sen Maj 2003

Re:

Jo precis, du ger dom +12V, jord och sen har du en separat trigger. Tiden du håller triggern låg är dwell, och när du släpper den skjuter spolen.

Så är bara grund-laddningentiden ut från ditt styrsystem dugligt korrekt så kan du skippa tändmodulen.

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Hmm....WIS:en säger att enda anledning för att köra vanliga stift istället för platina är att knackdetekteringen på E85 inte funkar på platinastift?? Eftersom Ådin inte har någon jon-detektering antar jag att det fortfarande är elektrodavståndet och höga cylindertryck som spökar och inte platina i sig?

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Problemet löst!

Jag installerade vanliga NGK BCR6ES kopparstift och knackade ner gnistgapet till 0.5mm. Nu drar den fint igenom registret utan misständningar. Helt OK med tanke på att alla fem stift kostar mindre än en ett platinastift som ska sitta där orginal...

Här sen Jan 2004

jag kör då med biltemas högeffektsspole på cossien (fördelare) har även bosch f5dp0r stiften och det funkar då klockrent på bensin och 175hk i litereffekt

Trollhättan
Här sen Jun 2003

Re:

Ascona 400 skrev:
Man ska inte åka med Platina-stift och alkoholbaserade bränslen!!
Blir en kemisk reaktion mellan platina och alkoholen som leder till att bränslet självantänder, alltså spick eller misständningar.

Måste väl gå få dit nåt gammalt hedligt NGK stift med singelelektrod?
Går det lär du behöva ha minst 8:or..

Hmm, läser du inte alla inlägg??

MVH Emil Olsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Big Al skrev:
jag kör då med biltemas högeffektsspole på cossien (fördelare) har även bosch f5dp0r stiften och det funkar då klockrent på bensin och 175hk i litereffekt

Jag testade Biltemas blåa högeffektspole på min etanoleldade SAAB och den var sämre än vanliga Boschspolen som satt orginal.

Det verkar som att sprit är betydligt svårare att antända vid laddtryck än bensin.

Stockholm Norr
Här sen Maj 2003

Ett allmänt tipps till alla trimmare som håller på med mappning mm. Spara pengar och frustration genom att ALDRIG använda dyra tuffa iridiumstift och liknande, oavsett om det står Denso, HKS eller megasuperturbo på dem. DE SUGER! kör klassiska koppar NGK (ja NGK, inget annat, du kan dessutom köpa dem på din lokala OK mack för 70:-/st) som tex BCPR7ES. Har tryckt 1000 häst på både supror och V8or med dessa stift helt utan problem när de flesta andra svindyra stift ser ut som vidbrända "ostbågar".

Så nu kryper jag tillbaks in under min sten.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Re:

beepbeep skrev:
Det verkar som att sprit är betydligt svårare att antända vid laddtryck än bensin.
Hade en diskussion med MSD om detta för snart 10 år sen. De rekommenderade väldigt kraftiga doningar till turbomaskiner på sprit.

Kenson,
Nu blir jag ju lessen. Har ju Iridiumstift i BMWn inför mappningen...

Uppsala
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Lennart Hall skrev:
beepbeep skrev:
Hade en diskussion med MSD om detta för snart 10 år sen. De rekommenderade väldigt kraftiga doningar till turbomaskiner på sprit.

Kenson,
Nu blir jag ju lessen. Har ju Iridiumstift i BMWn inför mappningen...

Ja. Det funkar oftast fint med sugmotorer men när man trycker in dubbelt så mycket luft, trippelt så mycket soppa (det går åt 40% mer E85 för att få samma lambda) och dessutom har soppa som har svårt att förångas verkar det som att vanliga tändsystem storknar

Fest det där med Etanol och platina är nytt för mig. Vad jag har förstått kör inte SAAB med platinastift i sina etanolbilar mest för att knackdetekteringen inte riktigt lirar med dessa. Har inte läst något om att platina ska f etanolen att börja spika? Finns det några artiklar man kan läsa?

Mvh,

1, 2   >>
2 besök senaste veckan (11393 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande