Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 3 besök senaste veckan (5998 totalt) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Re: Rwd... hehe
Nu är väl iofs inte S40 direkt känd för att ha världens bästa chassi heller... Undrar hur en 525i Touring skulle stått sig mot exempelvis en 306GTI, Corrado VR6, Civic Type-R, osv - dvs om vi talar fwd vs rwd. ![]() Men, skämt åsido - en 4wd har ju rimligtvis bäst grepp i alla situationer och måste ju rimligtvis inom alla fysikaliska och logiska aspekter vara överlägsen. Dvs om man bortser från "övervikten" och eventuella effektförluster - av vilka åtminstone de senare är relativt lätt åtgärdade. _________________ ![]() |
![]() _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
En tvärställd motor fram har fördelen, förutom att bilen kan byggas kompakt, att motorn redan ligger "rätt" med tanke på framhjulens rotation. Kraften förs ju bara vidare genom parallellt liggande axlar. ![]() _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
Carrera GT inte att förglömma kolla dessutom på bilar som Ferrari Enzo, McLaren F1, inte ngn AWD så långt ögat kan nå. |
Jag har väl alltid tyckt att min 99a har haft något gemensamt med polarens Yamaha R6... ![]() ![]() ![]() _________________ Ragnar Burenius ![]() |
Att säga exakt vad som är bästa av 2 eller 4-hjulsdrift är nog omöjligt, även om man preciserar sig på en viss bana, effekt, vikt osv...
![]() Det är ungefär vad som är bäst, turbo eller sugmotor alla har olika smak och körstil så det är nog mycket upp till en själv. ![]() ![]() ![]() |
Men hade inte vi alla haft så olika synpunkter på saker och ting så hade det ju alldrig behövts sånna hära diskussioner och trevliga Forum! Sen att Sugmotorer är bättre än Turbo är ju Själv klart ![]() ![]() _____ Johan Björk _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
Hmm, jo det stämmer ju, splittning på G? ![]() |
Nej det tycker jag inte. Meningen med den här frågan från början var att jag hade tänkt att vi skulle försöka få fram det mest optimala man kan ha på en racing bana. Jag hade tänkt gå vidare med lite andra saker sen t.ex motor och chassi m.m. Jag tänkte om vi skulle komma fram till nått som kan gå snabbare än F1 bilarna i teorin alltså. Visst det är en konstig fråga men jag tänkte att vi skulle ha en diskussion på ganska hög tekninisk nivå. Men det spårade tyvärr ur så då kan vi lika gärna lägga ner hela grejen. Jag tycker att man ska stå fast vi sin åsikt som man har antingen den är 2wd eller 4wd. Det jag ville var bara att man skulle komma med konsturktiva argument från båda sidorna alltså si eller så. Jag tycker att det är jätte tråkigt att det spårade ur och att det blev som det blev. Så antingen blir vi seriösa eller så lägger vi ner diskussionen!!! _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
Vill bara klargöra att jag inte menade att vi skulle lägga ner den här diskussionen, tvärtom så är den riktigt intressant, ![]() ![]() |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 3 besök senaste veckan (5998 totalt) |