Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -71 (2,2L motor)fortsättning på motorbygget | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (50503 totalt) |
Efter att jag har suttit och läst om alla imponerande byggen här på Rejsa i en längre tid så tänkte jag att det är väl på tiden att jag lägger upp lite info & bilder på vad jag har gjort sen september 2003.
Planen med detta bygget är väl att bygga ihop nått kul som man kan köra på lite banträffar och samtidigt lära sig lite om motorer m.m kom gärna med tips och ideér och säg gärna till om nått verka fel Lite fakta om vad som är bytt nu: *2,2L motor med E12 topp(portat med schrick 304 graders kam samt fjädrar) 2*45 Weber samt tiifördelare.Extractor grenrör 4-2-1. *Fjäderbensstag fram. *Rostfritt 2,5" avgassystem från Simons Universal. *Brytalöst tändsystem *5 vxl. låda från e21(245) med Sachs koppling till E30 325. *Kortat orginal kardan med fläns från E21. *Sparco Sprint stol på förarplatsen + passagerarstolen resten är orginal(svart överdragsklädsel), e30 växelspaksknopp. *Nya trepunkts bälten fram från BMW med modern låsning. *Bromsskivor fram från 323 E21, oken från 240 turbo(Girling) och nav från 318 E21. *231mm trummor bak från bl.a 2002 Tii m.m *15" BBS Fälgar till VW golf/Audi med 195/50 Toyo Proxes T1S däck. *Tii huvudbromscylinder(ny) för att klara av girling oken. *Batteriet flyttat till bagaget p.g.a kylaren tar i. *740 kylare från Automat(finns inbyggd oljekylning) samt sugande 382 mm Spal el-fläkt. *Extra mätare för vatten temp & olje temp monterat i mittkonsolen. *Brandsläckare under förarstolen. *elektrisk bränslepump(Facet Red Top) *Krängningshämmare fram & bak från 02-depån. Framtids planer: *Fjäderbensstag bak från Bildelsimporten. *Toyo R-däck till 13" plåtfälgar. *Bromsad slutväxel från 323 E21.(Fixat) *Plast huv & baklucka. *Sparco stol på passagerarplatsen.(Fixat) Så här såg bilen ut när jag köpte den. Betalade 5000:- för bilen som var ganska fri från rost, dock så var den lätt bucklig på vänster bakskärm samt höger sida på fronten. Fick dock med en del extra saker till bilen: 4 st. E21 plåtfälgar(ser ut som 02 men är bredare), jalusi(stavning?) extra handbromsbackar och lite inredningsdetaljer och en 1502 -75 nästan komplett hade jag också fått om jag hade velat,men jag tackade nej vilket jag ångrar lite nu Syns kanske inte så bra på denna bilden men vänster bakskärm låg lite för lång ut i nederkanten plus att hörnan vid bakljuset var lite buckligt. Skärmen kapade jag bara upp ett snitt inne i dörröppningen och vek in den samt svetsade ihop den, resten är tennspacklat. När jag ändå var igång så la jag igen antennhålet på A-stolpen samt gjorde om alla hålen till listerna på dörrarna som tidigare ägare hade svetsat igen. Här har ni orginal motorn på 1,6L, händer inte mycket när man trycker på gasen, men det var kul ändå dom ca:20 milen hem med stenhårda däck från 80-talet och regn Här är motorn och lite annat löst urplockat, finns ju som sagt var lite rost och annat att jobba med Fin höger dörr, denna är bytt mot en nyare från -75 som hade klarat sig bra Inte så mycket rost i bagaget, förra ägaren har rostlagat bilen seriöst i bagaget samt monterat nya tröskellådor. Så jag har bara behövt byta huven, bakluckan, dörrarna samt blästrat bort ytrost, så det är en väldigt välbevarad 02:a vad jag har sett och hört orginal inredningen, har nu monterat svart överdragsklädsel i brist på svart baksäte och stol. Tänkte till sist lägga upp två bilder på min garage granne, en BMW 2002Tii -74(med fina recaro stolar). Mycket bilder blev det, men det finns mycket mera väntar dock med det tills senare.Alltså dom roliga bilderna när bilen är lackad och det ska monteras dit alla nya saker _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||
_________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||||
Tackar, kul att ni gillar bilen! Ska väl ta och uppdatera med lite flera bilder då
Bilen hemma från lackeraren.Nu börjar det roliga kofångaren & bakljusen monterade, detta är orginal delarna.Har klarat sig ganska bra,funderar dock på att byta bakljusen då dom har lite bubblor i kromet. Nya dekaler, köpta hos Jaymic i England. Nya dörrhandtag köpta hos Jaymic. Nya bromsar!323 skivor med 318 nav från E21 och Volvo Girling ok med Green Stuff belägg.Tror dom beläggen duger för mina behov , köpte nämligen dessa oken med beläggen beg. obs!!! avgassystemet är ordentligt upphängt samt ombyggt lite nu Saknas emblem på bakluckan, sitter nu på plats. vissa tycker kanske att man skulle haft orginal emblemet på bakre plåten samt kromet mellan bakljusen, men eftersom bakluckan är från -75 så fanns redan hålen och dom andra hålen var redan igenlagda med tennspackel, så jag lät det vara som det var. "Nya" 2,0L blocket som är uppborrat till 2,2L. Notera urtagen för ventilerna i kolvarna. Lite nya bussningar till slutväxlen's fäste, dessa är köpta hos BMW liksom silentblocken. Ska köpa powerflex bussningar eller kanske svarva egna senare till framvagnen. Nya Spax dämpare och fjädrar. Sänker ca:60mm och dämparna är justerbara i hårdheten både fram & bak. Vredet i toppen vrider man på för önskad hårdhet, sen är det bara att ta bort det. Denna motorn är en 1,8L orginal motor som jag körde med till början, den stod ändå och samlade damm efter det att min morbror hade slaktat en 1802 för ett antal år sen Så här körde jag med den från sommaren 2004 och fram till september 2006 då den ställdes av igen för montering av nya 2,2L motorn, 245 Getrag lådan med kortad kardan samt ny stol och lite nya mätare invändigt.Bilder på detta kommer senare _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||
Jag köpte dom hos Jaymic.com , men nu finns det svenska återförsäljare enligt Bilsport. Säljs över hela landet hos Mekonomen, Autoexperten & Micro.
Spax fjädrar. Nya motorn nästan färdig , saknas bara bröstkåpan.Fläkten åker bort sen p.g.a platsbrist Fördelaren är numera bytt till en Tii fördelare utan vacumstyrning alltså Slänger in en bild på baksätet med överdragsklädslen som Jaymic har sytt upp för 02:an. Får duga tills man hittar nått orginal säte som är svart Skulle vilja hitta svart golvmatta också, så är det nån som har nått liggandes så hojta till _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||
Tänkte det är väl dags med en liten uppdatering på hur bilen ser ut just nu
Ny Sparco sprint stol kvaliten på bilden Nya motorn på plats! Har dock inte riktigt koll på än om den är i rätt läge än, håller på att svetsa ihop en kardan i rätt längd, sen får jag se om motorn/växellådan linjerar med slutväxlen Var bara tvungen att slänga in en bild på mitt andra projekt som jag jobbat med under hösten och som nu är klart.Har bytt fronten till en M-Coupé front samt lackat om sidokjolarna och underredsbehandlat & sprutat alla hålrum! Ursäkta OT _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||
Tja det har inte hänt så mycket nu med bilen känns inte motiverat att lägga sig i ett garage med 3 grader plus om man inte tänder en brasa som är enda uppvärmningen....
Har dock köpt en termokontakt + relä för inkoppling av el-fläkten plus att jag kopplat in en brytare för el-pumpen för bränslet så att man kan stänga av den om nått skulle hända har dessutom en brandsläckare under förarstolen om det skulle börja brinna.Länsförsäkringar kräver ju dessutom detta vid entusiast försäkring vilket jag hade tänkt fixa i år. Lite bilder på hur det ser ut nu Termokontakt till 740. Auto Gage mätare för vatten & olja samt E30 växelspaksknopp med på bilden. Bättre bild på Sparco stolen samt nya bältet från BMW. Har börjat och blästra mina 13" 5,5" fälgar från e21.Ska dock köpa ett blästerskåp innan jag blästrar dom andra tre, har tröttnat på att stå ute och få allt i ansiktet > Men Jula skulle få hem det tidigast den 7 feb. till deras huvudlager i sverige Tanken är väl sen att slänga på ett par 13" däck som håller för lite bankörning, 15" som sitter på nu kan nämligen ta i framskärmarna om man svänger kraftigt med 2 personer kanske går om man kör själv, men 13" känns som ett bättre alternativ då dom är lite lättare. En nylackad fälg, blir lite trevligare med lite färg på Till sist en bild på avgassystemet som det ser ut nu, inte vackrast i värden men det fungerar bra och låter fint Det som återstår nu innan provkörning kan ske är att bygga klart kardanen som jag har börjat på, har endast kapat bort flänsen + skrapat rent den från underredsmassa samt kapat bort en 3 delad fläns från E21 som sak svetsas på är det tänkt.Ni som har gjort detta får gärna komma med tips innan jag sätter igång, E21 änden är nämligen större så den passar inte i orginal kardanen... Sen ska bara motorn ventiljusteras innan uppstart, hoppas jag Edit: Provade att fylla kylaren idag med vatten och som vanligt så ska nått gå fel, nämligen att kylaren läcker lite p.g.a en liten spricka vid gavlen > ska lossa på den imorgon för att bättre se exakt hur skadan ser ut och om det är värt att försöka svetsa ihop skiten.Kanske skulle köpa en ny och slippa framtida problem då det kostar knappt 1300:- vilket inte är så farligt tycker jag. _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||
Tja det vore kanske inte fel med en bur i bilen oljekylaren är ju smart om man har ont om plats Så hur går det med ditt projekt då? _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||
Blir nog svårt med 13" på dina Volvo ok , kan bli att du får slipa ner oket för att få frigång, har själv detta problem med ett par Magnesium Grupp 2 fälgar till 02, 10x13" fram och 11x13" bak, men det kan vara att du har bättre frigång i plåtfälgen. Prova i vart fall innan du lägger för mycket krut på renoveringen av hjulen. Snyggt bygge, keep up the good work! _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||||
Tja har inte hänt så mycket som vanligt, man är väl lite långsam men jag tänkte slänga upp lite bilder på det som har hänt.
Termokontakten är inkopplad till relä samt el-fläkten, ska koppla in en vippströmbrytare sen också så att man kan köra fläkten manuellt också vid behov Det sitter också en ny kylare i nu från 740GLT Automat för 1367:- hos mekonomen då den gamla läckte vid gavlen Har här svarvat till änden på en E21 kardan till 46.1 mm för att passa på min orginal kardan. Ska montera ihop kardanen nu och mäta hur lång den ska vara för att sen kapa den lite snyggare i en kallsåg och sen svetsa ihop den. Nytt stödlager/mellanlager monterat på kardanen Köpte en ny domkraft på Jula för att kunna komma under bilen lättare.Som ni ser på bilden så är den ju lite lägre än den gamla som står bredvid, dessutom är den nya snabblyftande Lite nya skruvar & muttrar till kardanen + ny packning till vattenpumpen Så nu börjar det sakta men säkert närma sig uppstart, hoppas bara allt fungerar som man tänkt sig Målet är ju att senast vara klar till Nostalgia Festival i Ronneby i slutet av Juni då det är tänkt att den ska ställas ut.Blir väl en sväng till Knutstorp sen för att prova lite bana _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||
Tack för tipset!Jag har dock redan testat fälgarna innan jag började blästra dom och dom går fritt, är ju på mm men det spelar ju ingen roll Hoppas få se lite mera av din läckra M5 CSL snart mats /Ricke _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||
Ser kanon ut Ricke!
Jag är faktiskt inne på att köra med 740 Aut kylare oxå..som sagt är det lite trångt om plats. Själv ska jag bara väga in stakarna innan det är dags för ihopsättning. Mvh Micke |
||||
Kanon Micke Då kanske vi ses till sommaren Jag ska försöka kapa och svetsa ihop kardanen till veckan samt göra ventiljustering på motorn, sen ska det väl vara dax för uppstart Kan ju säga att man börjar bli sugen på att starta upp den då det snart är 18 månader sen jag körde bilen sist...... _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||
Update!
Tja det har inte hänt så mycket p.g.a att jag kunde inte hitta hardyskivan för att mäta rätt längd förra veckan, så en ny är beställd hos BMW och bör väl vara hemma nu. Motorn är nu fylld med kylarvatten, läckte först lite som vanligt med det var bara lite efterdragningar och annat som är fixat nu.olja är också påfyllt samt fläkten är inkopplad och provstartad, säger bara jävlar vad den snurrar kommer nog inte bli för varmt för motorn Ska hämta hardyskivan imorgon onsdag och kapa till kardanen samt svetsa den sen, bilder kommer väl snart på detta när kardanen är klar och bilen står på hjulen igen.....Snart dags för uppstart _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||
Den har vi hört några ggr nu Ricke! Förstår att det rycker i gaspedalsfoten nu, samma gäller ju mig. Mitt mål är satt till BMW Springbreak 3 Maj. Då ska skiten vara klar! //Micke |
||||
Hmm nja kanske har sagt det förut Men nu är det verkligen nära Idag skulle jag ha kört till bmw då dom sa att delarna hade kommit, men S70:in startade inte p.g.a urladdat batteri Jag har haft problem med att innerbelysningen inte alltid släcks så det måste ha stått på i några dagar, blir till att skruva bort låskistan och undersöka microbrytaren som sitter inne i låset.Så imorgon blir det till att åka in till bmw och sen kapa och svetsa ihop kardanen. _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||
Tänkte det är på tiden med en liten uppdatering Har ju som vanligt inte hänt så mycket, men jag har iallafall kapat av kardanen och svetsat samt målat den. Kopplingen är nu testat och den verkar fungera fint Det som återstår är att koppla in bränslerelä till soppapumpen(nån som vet hur man koppla så pm gärna) sen ska jag göra ventiljustering samt att motorn just nu tar i lite på vänster sida vid oljetråget, har försökt att flytta på motorn men det blir inte bättre, så är det nån som har tips på detta så skriv gärna Som ni kanske ser på första bilden så har jag några fästen över för att fästa växellådan, så är det nån som vill ha så bara Pm:a
Lite bilder på vad som har hänt då.... Monterat och klart! _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 1602 -71 (2,2L motor)fortsättning på motorbygget | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (50503 totalt) |