| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svetsa i skumfylld alutank ?
|
1792 besök totalt |
|
Svetsa i skumfylld alutank, går det ? Den är ju bevisligen svetsad i dagsläget. Skulle behöva svetsa på gängade anslutningar. |
||||
|
Klart det går =), tryck bort skummet med en bockad plåt lr nåt inuti tanken, bensin kanske man inte ska ha i vid tillfället
inte ångor heller!
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Nä jag skulle inte våga svetsa i en tank som varit använd och sen tömd. Kan sluta riktigt illa. Jag skulle nog fylla tanken med vatten innan jag skulle våga svetsa det borde skydda skummet lite också, men jag har ju inte koll, det kanske bara blir skit av svetsfogarna plus att det kanske är svårt att få ut allt vatten efteråt. _________________ Karl Vestgöte |
||||
|
Re:
om man tejpar en vägg av alu runt den punkt man ska svetsa, sen vattenfyller man, man kanske till ochmed kan ta ut skummet? MVH erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re: Svetsa i skumfylld alutank ?
Ja, går perfekt tills du har hällt i bensin (eller annat brandfarligt ämne) i tanken. Skummet har en otrolig förmåga att behålla lite droppar bensin, även om du 'tömt' tanken. Låt den stå en månad och töm igen så kommer det några deciliter till och prova ytterligare en månad senare... _________________ Roland Johansson |
||||
|
Jag har inte lämnat alla fakta
Tanken är oanvänd, mao ingen bensin i den. Problemet är att *hålla* undan skummet vid svetsningen. Vet inte hur det gjordes vid tillverkningen. Tanken beställdes med gängade anslutningar, men vad gängade anslutningar är finns det tydligen olika uppfattningar om
|
||||
|
vet ju inte hur anslutningarna ser ut som sitter där.. men går det inte möjligen att limma dit gängade anslutningar??
om vatten används kan man hälla bort så mycket det går... sedan hälla i t sprit.. den blandar sig med vattnet och blir sas oskadlig för motorn.. _________________ Michael Thulesius |
||||
|
När jag (eller rättare sagt TTR-Jompa) svetsade i mina tankar så höll vi undan skummet så gott vi kunde från påfyllningshålet med hjälp av skruvmejslar och andra långa föremål. Hade också blöta trasor som vi kylde med från utsidan. Gick ganska bra och det blev inga större skador på skummet. Tankarna hade inte haft bensin i sig när detta gjordes. Lycka till.
_________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
Re:
Blev inga större skador på skummet, skriver du. Kan man mao godtaga lite skador kanske
Skadan själv är väl inget problem kanske, det jag funderar över är om det bildas massa små partiklar från skadan som skall sätta igen filter mm. Men med lite tur så klarar man av att hålla undan skummet vid svetsningen. Michael Th. Jag vet inte, men limning känns inte riktigt rätt. |
||||
|
Re:
Jag omformarmulerar mig: det blev inga synliga skador på skummet. Dock rök det lite ur tanken så förmodligen så var det iaf något som blev varmt. Blir det skräp så fångar ju ändå filtret up det. Min gissning är att en tank med skum alltid innehåller massa "skumdamm" när den är ny, tillverkas ju inte i renrum direkt... så jag tror inte det skulle göra någon skillnad om ytterligare lite partiklar skulle komma ut i systemet. Dubbla filter är ju också en bra ide, en före pump och en efter. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
||||
|
Re:
och andra sidan är det i stort sett omöjligt att svetsa alu (om inte alla bitar är mycket nogrannt rentorkade) utan att det blir lite rök... _________________ Roland Johansson |
||||
|
Men hur svetsas tankar med skum ? Skummet var ju (i detta fall) i tanken när den svetsades ihop ?
|
||||
|
Nu vet jag inte hur det är med din tank, men i min cell består skummet av mindre bitar som går att dra upp genom påfyllningshålet om du skruvar bort locket och dess "fästring".
Min gissning är att din tank svetsades först och fick skum sedan. _________________ Martin Öling |
||||
|
Re:
Nu hade ju inte denna tank varit fylld så det är ju inte riktigt relevant i detta fall men rent generellt så bör det vara säkrare att svetsa i en tank där det är lite mer bensin i än en som är tömd såvida man inte kan få ut all bensin inklusive ångorna. Är det bensin i tanken, tanken är tät och temperturen i tanken inte är alltför låg så finns ingen antändbar blandning i tanken. Minskar andelen bensinångor i gasen ovanför bränslenivån finns det dock risk att det går riktigt illa om man försöker svetsa i den. Går det däremot hål i en tank med bensin i under svetsning så är det förstås riktigt illa, tanken kommer dock inte att explodera men branden kommer att bli mycket häftig. |
||||
|
Re:
Icke !
Ända chansen att få ner skummet är i påfyllningshålet. Så den måste ha varit fylld vid svetsningen. |
||||
|
om man nu inte kan få bort det brandfarliga ämnet så kanske man kan få bort en del av syret istället (alltså inertera). Kvävgas, koldioxid, inert svetsgas etc.
Skummet kan ju iofs göra det hela lite lurigt. _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1792 besök totalt |