Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
962 besök totalt |
Bromsar till EVO:n?
Det är så att jag har för avsikt att uppgradera bromsarna på EVo:n under vintern/våren. Alternativ ett är att jag tar något på hyllan (Mov'It) men detta tvingar mig att gå upp till 16" fälgar och jag vill väldigt gärna behålla 15". Pga jag kan fixa billiga r-däck, spikdäck, slicks osv i 15". Movit har tyvärr inga ok som passar tillsammans med 15" så jag har kikat på alternativa lösningar. Funderar på om det räcker långt med orginal ok (2-kolvs), nya skivor, belägg och stålomspunna slangar? om, vad ska man satsa på? Har skygglapparna på vad det gäller övriga bromsar ![]() Det är en ganska lätt bil, under 1300 kilo på startlinjen så några 360mm skivor känns bara overkill. Lite förslag vore på sin plats. En annan sak som talar emot 15" är kylningen av bromsarna, eller? Så ska jag köra på 15" och komma billigt undan eller köpa mig ett par OZ Superleggera men nya 054or samt Movit bromsar? Ambitionen är att köra under 1 minut på södra slingan av Anderstorp (i onsdags 1,04) samt under 1,30 i SS. _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||
Det finns anledning att testa att köra originalbromsar + andra belägg + annan vätska och eventuellt stålomspunna slangar.
Behövs sällan mer, och det vore ju konstigt om bromsarna på Evon är sämre än genomsnittliga bilar original. Kom ihåg att större skivor oftast väger mer än original. Dock verkar vikten på ok vara omvänt proportionell mot storleken. ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
jo jag vet... en av anledningarna till att skivorna ska bytas är att dessa inte mäktar med mycket mer (slitna). Så i stället för att gå in till lokala Mitsubishi handlaren och be att han tar hem orginal prylar till en EVo II:a från japan så siktar jag på eftermarknadsprylar (förmodligen billigare). Men som sagt, vill ha lite input på vad man ska göra. _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||
Det finns en del bra trådar i "Best of.... sparade trådar" delen av forumet.
Men lite kort: Jag tror du klarar dig med bromsvätskebyte o tåligare belägg med tanke på vikten på bilen. Tänk på att ju bättre däck (tex r-däck) detso mer måste beläggen tåla.... Bromsvätska Motul 600 är kanontålig o även billig. Castrol SRF är ännu lite mer kanon och dyr. Belägg... ja prata med Stacke på PEAN eller köp Gula Pagid RS19 (inte RS9) Sen klarar du dig finfint på ![]() Slangbyte är mer för känslan i pedalen, en smaksak alltså hur viktigt man tycker det är.... _________________ ![]() |
||
Tanken har slagit mig. Har dock inte kikat på det än... Men ska absolut göra det för problem lär uppkomma med små 15":are. _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
962 besök totalt |