| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Byta bussningarna till bakvagnsbryggan? Värt besväret?
|
2 besök senaste veckan (4995 totalt) |
|
Håller på och renoverar karossen och byter även alla bussningar. Men funderar på ifall jag ska byta bussningarna som sitter mellan bakvagnsbryggan och bilen eller om det inte är nödvändigt. Vad säger ni? Tänkte då få någon att svara bussningar i delrin till mig.
Sen tänkte även låna tråden till att fråga ifall jag ska passa på att svetsa skarvar i karossen som man ser att endel gör. Rita gärna isf på denna bild eller förklara helt enkelt. Hellst skippar jag det då den ju är så fin och nyblästrad nu, men ger det stor skillnad i styvhet så är det ju klart man vill göra det.
_________________ /David Johansson |
||||||||
|
Ice svarade ganska kort...
...men han har helt rätt. Du kommer känna en stor skillnad på båda operationerna, men ljudnivån med delrinbussningar blir rätt hög...fast det kanske inte spelar ngn roll.
Sömsvetsningen har du ju guldläge för i detta läget. Ingen gucka som kan störa och brinna en massa, så tveklöst JA! Sömma 10-15mm och lämna lika mkt glipa, på en höft. Detta gör du främst på de skarvar där du har hög belastning så som infästning av dämpare, bakvagn/framvagn, drivlina osv osv. |
||||||||
|
Ursh va jobbiga ni är
Kunde ni inte bara sagt att det kommer bli super om jag bara skiter i att göra något åt detta och helt enkelt ligger och latar mig istället?
Aja, lika bra att göra det klokt.
Tack för bra svar
_________________ /David Johansson |
||||||||
|
Re:
Vad är det för en bil? Vad ska du ha den till? För max prestanda, byt. Inte sällan sitter diffen som bärande punkt mot hjälpram eller kaross, då hjälper en stum bussning till att stumma till hela konstruktionen. |
||||||||
|
ja, börja byta den också
Men kom igen nu. Du fiskar efter moraliskt stöd/pushning. Byt alla bussningar som kan slitas/påverka. Även om det kan kännas jobbigt nu så kommer du att ångra dig sen om du inte gjorde det nu när du gör ett så grundligt jobb på det andra. Nu är ju dessutom grejerna loss. _________________ Mats Andersen |
||||||||
|
Re:
Ja det lär inte dyka upp ett enklare läge att göra det i framtiden på...
|
||||||||
|
okej då byter jag den också.
Jag funderar på ifall jag inte ska ta och styva upp bakvagnsbrygga och kanske även infästningarna i karossen. För bakvagnsbryggan har jag fått rostlaga på den också så den kanske inte lika styv som den var när den var ny längre. Då kanske följande stag inte skulle skada.
Sen kanske man skulle göra samma sak med karossen då när man ändå är där och sömsvetsar. Jag hade då bara tänkt använda mig av tunna rör för att hålla vikten nere. Typ 15*15mm med 1mm gods.
Vad tror ni om detta? Finns det någon anledning att inte göra det är väl då frågan denna gång?
Bilen är en celica gt4 -st165. Går nu även att klicka sig till den här under ("bilen"). _________________ /David Johansson |
||||||||
|
Sömsvetsar du runt de ställen du markerat och ev kompletterar med nga väl valda plåttrianglar i rätt riktning så kommer det ge en stor förändring.
På gammla Lancior satt det ett 30-tal plåtbitar här och där i standardklasserna. Allt för att de skulle palla rallyvägarna och ge bättre prestanda. Bryggan tror jag håller bra som den är, men är den bara punktad ihop så dra nga sömmar där oxå. Leta bilder från Grp.N bilarna i rally eller tidiga Grp.A, det borde ge dig en hel del ideer på hur man bör förstärka. |
||||||||
|
Re:
Frågan är om diffhuset är dimensionerat för att klara av att vara bärande? ofta brukar väl sådant där sluta med (på aluhus) avbrutna öron? |
||||||||
|
Re:
operationen är ju vanlig på flertalet BMW:s som har aluminiumlock i vilket stumma bussningar brukar monteras. Har aldrig varit med om att detta vållat problem. Men självklart bör man se över konstruktionen så man inte stummonterar ngt extra kännsligt. Så igen, kolla hur rallykillarna brukar lösa detta. |
||||||||
|
Re:
okej nu känner jag mig lite handikappad men, vart kan jag hitta det? Sökt på google ett tag nu utan resultat. :-/ _________________ /David Johansson |
||||||||
|
Re:
Det finns garanterat en Grp.N manual elelr homologiseringshandling för din bil. Sök igen, kontakta Toyota, SBF eller ngn lokal rallyklubb som kan guida dig vidare. |
||||||||
|
Re:
Möjligt att BMW kör samma linje rakt igenom på sina aluhus, men alla bakaxlar tillverkas inte av BMW.
Ville inte vara näsvis, tänkte bara att det kunde nämnas så att trådstartaren inte havererar sin bakaxel 1 månad efter att bilen blivit klar. |
||||||||
|
Re:
Jo du är näsvis visst...för även jag vet nog att BMW inte tillverkar alla diffar i världen...dom tillverkar inte ens en enda om man ska vara petig.
oavsett så var det bra input att man får stummontera med eftertanke. Kom precis på att samma BMW som funkar jättebra med stum bakväxel funkade kass med stum motor...alumotorfästena spricker tillslut. Så kolla med rallyfolket, dom vet troligen. AL - Näsvis tbx.
|
||||||||
|
Re:
Ska göra det. Skickade iväg ett mejl till nån som jag tyckte verkade lämplig på sbf. Får invänta svar. I morse brännde jag ur en av bussningarna till bryggan och blev lite fundersam. Hur sitter bussningarna fast egentligen? Just nu sitter dom bara fast pga att gummit och rosten blivit kompisar och håller fast vid varanda, men hur ska jag få dom nya bussningarna att sitta kvar? Ska jag göra en krage på själva bussningen (2delad bussning) och sen en ordentlig bricka till bulten som håller fast bussningen, är det så jag får göra eller är det något jag inte tänkt på? _________________ /David Johansson |
||||||||
|
Re:
SBF kan kanske hjälpa dig med vissa papper...men de pappren/infon du vill ha får du aldrig därifrån fullt ut. Ring ngn som kan denna bilen till fullo, det gör dom inte på SBF. Krage och presspassning. Vänt på rätt håll och rättdesignat är det en omöjlighet att sakerna kan ta vägen ngnstans. Sök på bussningar till andra bilar så får du inspiration. Millway är en bra källa för BMW-grejjer, men det spelar ingen roll...en bussning är en bussning. |
||||||||
|
Re:
Får se vad dom svarar på sbf. Sen kan jag ju snacka med dom på toyota, är ju där och ränner var och varannan dag iallafall så. okej, men då blir det krage och presspassning och sen en bricka till bulten så att inte bussningen glider ur själva stålhylsan som sitter runt bulten. _________________ /David Johansson |
||||||||
|
|
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (4995 totalt) |