Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat X1/9 -81
<<   1, 2, 3, 4
74 besök senaste veckan (25251 totalt)
Torch

Här sen Feb 2003
Inlägg: 25



Re:

joaly skrev:

oj oj, vad du än gör får du inte ta bort de där färgmarkeringarna från fälgarna, det vore en skymf mot god sed och motorkultur! Ett Abarth prototipo kit skulle rama in de där godingarna på ett snyggt sätt. Ballare än så kan de knappast bli.

Mina fälgar är är av fabrikatet Melber föresten, var tydligen en het eftermarknadsfälg bland Alfa-folk back in the days...


Ah, Melber, måste säga att det nog är den snyggaste fälgen jag sett på en x1/9a, och med guldfärgen fick du till det fullständigt klockrent!

Vad gäller mina snyggt penslade fälgar, (ursäkta trådkapningen) så vet du kanske mer? Jag har bara antagit att det var för att inte förväxla fram (10") och bakfälg (11") vid snabba depåstopp med däcksbyten som man pyntade dom på detta sätt.

Är detta någon erkänd räjsingstandard eller?

Har funderat på olika breddningar, men varken Abath prototipo eller Dallara faller mig direkt i smaken.
Hade snarare tänkt mig något sånthär:

_________________
Tom Ragnheden, oskarshamn
Citera
Felix
Skåne
Här sen Maj 2005
Inlägg: 138



Skärmbreddare..

Finns ju många olika tillverkare av skärmbreddare.
De torch visar på bilden kallas x1/9 corsa som tros vara en efterlikning av Filipinetti x1/9an som gick i grp4.
sen finns ju dallara kittet och abarth kittet.
Finns ju även lite andra lite doldisar som eurosport och Faran.

Men som sagt väldigt fin bil.

Var även tvungen att lägga in lite länkar till ena av världens snabbaste x1/9 or. Med Dallara kitt såklart.

Israelisk dallara x1/9
Ägaren blev trött på att bli frånåkt av massa porschar och byggde detta fina bygge:
2l Lancia Delta Integrale 16v motor, motec m.m.

KLICKA TITTA - NJUT
http://videos.streetfire.net/video/d8a90029-729c-476d-be9a-99460091b41 . . . .

lite andra filmer om samma bil:
http://www.youtube.com/watch?v=J8CPgpHQQBg
http://www.youtube.com/watch?v=-uNigGsqiqE&feature=related

_________________
/Felix Brånemo
Fiat, Abarth, Dallara, Moretti, Lancia
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8029



Fan vad rå den silvriga var, nu vart man inte lite sugen på en sån =)

Undra vad han kör för låda osv? Ursäkta trådkapet!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Re:

erikjakan skrev:
Fan vad rå den silvriga var, nu vart man inte lite sugen på en sån =)

Undra vad han kör för låda osv? Ursäkta trådkapet!

MVH Erik


Ja fy satan vad den gick. Låg vikt is the shit.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Små bilar med mycket hästar... Mmmm

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
joaly
Linköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
Hmmm det går jättefort, men acceleration på motorväg med blank metalliclack ackompanjerat av discodunk och turbopys är inte riktigt min kopp med te...

Så här ska det låta! http://www.youtube.com/watch?v=9mVGvMRwWSc

Back to topic nu grabbar!

Har för övrigt varit och måttat och trixat med mina förgasare idag, och konstaterat att de omöjligt får plats utan en massiv insats från herr vinkelslip.

_________________
Joakim L'/dig
Citera
Felix
Skåne
Här sen Maj 2005
Inlägg: 138



back to topic

Precis, kör du med liggande weber/dellorto får du gå in i bagaget samt i viss mån ge dig på balken.
Annars får man köra med stående dcnf förgasare som på denna:

Annars går det ju att fixa till liggande weber om man vill ex:

Dock vet jag att om du köpte ditt insug får killen i grekland över ebay (motorman253) så är de insugen kopior och en kompromiss mellan 128 och x1/9 då lutningen är ändrad för att passa både x1/9 och 128 d.v.s kan vara detta som gör att dina förgasare pekar mer uppåt. vet detta eftersom jag köpte ett x1/9/128 dcnf insug av honom.

_________________
/Felix Brånemo
Fiat, Abarth, Dallara, Moretti, Lancia
Citera
joaly
Linköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 47


Trådstartare
Re: back to topic

Felix skrev:
Precis, kör du med liggande weber/dellorto får du gå in i bagaget samt i viss mån ge dig på balken.
Annars får man köra med stående dcnf förgasare som på denna:

Annars går det ju att fixa till liggande weber om man vill ex:

Dock vet jag att om du köpte ditt insug får killen i grekland över ebay (motorman253) så är de insugen kopior och en kompromiss mellan 128 och x1/9 då lutningen är ändrad för att passa både x1/9 och 128 d.v.s kan vara detta som gör att dina förgasare pekar mer uppåt. vet detta eftersom jag köpte ett x1/9/128 dcnf insug av honom.


De lutar inte uppåt, de sitter helt vågrätt precis som de ska, och de går att pilla dit om jag plockar av trattarna, men det är kört om man tänkt använda trattar eller nåt slags luftfilter. Eftersom "bagageutrymmet" fortfarande är lika tomt som på bilden i denna trådens första sida har jag inga som helst betänkligheter mot att sätta kapen i balken. Har sett ett flertal exempel på rejsbilar där nämnda balk fimpats helt och hållet och ersatts med ett fjäderbensstag. Då får man förstås flytta motorstaget till torpeden och titta på en ny lösning för att hålla luckorna på plats...

_________________
Joakim L'/dig
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Fiat X1/9 -81
<<   1, 2, 3, 4
74 besök senaste veckan (25251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande