Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Caterham CSR 200 Super Seven -06 | 1, 2, 3 >> 11391 besök totalt |
Här kommer en tråd med min bil!
Den andra av 3 Caterham CSR i Sverige. Bilen byggdes av Gunnar Berglind och reggades i augusti 2006. Första ägare var Gustav Lund från Helsingborg (försäljningschef på Porsche Center Syd) och han hade uppenbart kryssat i alla rutorna på tillbehörslistan. Jag köpte bilen den siste april -07 och den hade då gått ca 450 mil. Sedan dess har jag lagt på ytterligare 700 mil på mätaren. Precis som alla CSR så har bilen ett SV-chassie, dvs både bredare och längre i innerutrymmena än den klassiska ramen. Gott om plats även för en lång förare. Utöver de specifikationer som är gemensamma för alla CSR har min bil dessutom 6-vxl låda, aero triangelarmar fram (dvs rören är tillplattade så de fått en oval form), black pack, kolfiberskärmarna över framhjulen , integrated dash som innebär att Caterham för första gången (?) har vanliga reglage till blinkers, ljus, vindrutetorkare och spolare. Med detta följer också att golvet är sänkt med ca 45 mm. Den har dessutom kolfiberstolar (Tillet som gör dem åt Caterham) samt startknapp. Vidare finns tretums 4-punktsbälten, FIA-godkänd störtbåge, centralströmbrytare, styvare kränghämmare, snabbare kuggstång till styrningen och samma stötdämpare/fjädrar som finns på CSR 260. Avslutningsvis finns också avtagbar ratt, Snap-off. Ratten är en 300 mm Sparco. Sedan jag köpte bilen har jag ersatt de dubbla ljuddämparna med en dämpare, från Raceco. Den har side-pipe och är tillverkad av titan. Även batteriet är bytt, till ett odyssey PC 680. Dessutom har jag haft hjälp av TS Motorsport i Åstorp att komma tillrätta med dåliga lågfartsegenskaper. Detta är ett känt problem med vissa av CSRs Cosworth-trimmade Duratecmotorer. I mitt fall innebar problemlösandet att jag låtit TS Motorsport montera och programmera ett Unichip. Är mycket nöjd med lösningen. Resultatet av "mina" åtgärder med bilen under sommaren -07 är att jag har bättre motorgång, den går tämligen tyst (nåja !) samt att vikten har minskat med nästan 25 kg. Nästa uppgradering lär nog bli att byta till samma typ av 5,5 tums strålkastare i kolfiber som Stefan Hasselgren redan har monterat på sin CSR. Detta inte så mycket för de ca 3 kg viktbesparing som det innebär utan för utseendets skull. Fåfäng ? Moi ?! En sak som skiljer är min instrumentpanel. Om man föredrar denna eller den traditionella är väl en smaksak. Fast visst är det bekvämt att ha samma placering av reglagen som på bruksbilen. _________________ Lars Hansson |
||
|
||
Faller in i hyllningskören.
Instrumentbrädan ser annorlunda ut jämfört med vad jag är van vid - är den någon tillbehörsgrej? |
||
Vad har du för spårvidd fram respektive bak och bred på däcken Lars H.
Är lite nyfiken för jag håller på med ett 7 bygge själv (Ingen tråd på nätet för den, egenbyggd från förast röret). Och sitter och funderar på vad för spårvid och bredd det kommer att bli på min. Snygg bil förövrigt, den föll mig i smaken _________________ Anders Alverby www.ALVERBYRacing.com www.TRAILER3500.se Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort! |
||
Undrar om inte stuket vore fulländat med F1-slicks...
Den ser ju rejält lågbred ut (jag minns att jag nästan snubblade över framdäcket på "Super7" på Knutan, så långt ut ska det väl inte va ) |
||
Dashboarden finns att få antingen som "vanlig" eller "Fully Integrated Dash". Den senare har lite annorlunda rördragning och är lite annorlunda i konstruktionen - mer vanlig bil med riktiga blinkerspakar etc. Oftast är golvet sänkt också för att man skall få plats med kroppen.... _________________ Stefan Hasselgren |
||
|
||
Detta är premiär för mig ! En egen tråd !!
Fantastiskt ! och tack för alla uppskattande kommentarer. Mest tack till Stefan H som erbjudit sig att hjälpa mig att lägga upp denna sida. Och fixa min avatar. TACK. I morgon ska jag skriva lite mer uppgifter om min bil. Skiljer sig lite från de andra två CSR i Sverige, men det är trots allt bara detaljer. och Peter ! Jag är dig fortfarande tacksam för att du var både uppmärksam och reaktionssnabb när jag snurrade på premiärtesten på Sturup i maj -07 ! Med en sämre förare bakom mig hade jag haft sällskap i kupén ! Roxan ! Ratten har jag kvar sedan min Elise S2. Därav Lotusmärket i tut-knappen. Precis som testarna i Automobilså tyckte jag att oe-ratten var så liten att mina axlar (har axlar som en snok !)inte orkade med när det behövdes rattas runt fort och länge, som ex vis på Sturup RW. Min gamla ratt hade Snap-off så det var en baggis att montera den på bilen. Den är inte mycket större än oe (300 mm jfm 285 mm) men det gör stor skillnad. Ratten är inköpt för rimliga 1.200:- hos Jan & Lisa Motorsport i Klågerup. Bussigare personer än dom är svårt att hitta ! Jag är en av arrangörerna till Lotusklubbens banträff på Sturup den 8 juni. Hoppas att ni vill komma dit då. Finns mer att läsa på www.lccs.nu under rubriken Evenemang. Anmälningslistan är precis igångsatt. hälsn Lasse H _________________ Lars Hansson |
||
Våra race- och banåkarbilar Caterham CSR 200 Super Seven -06 | 1, 2, 3 >> 11391 besök totalt |