| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Vilket standard däck är snabbast?
|
<< 1, 2 10872 besök totalt |
|
|
||||||
|
De har både gott om mönster och finns inte med i r-däckslistan.
Men visst förstår mycket väl om de inte går in under gatdäck, hade ju varit bra om det fanns några fasta kriterier bara. |
||||||
|
Re:
Vi pratade tidigare om att sätta gränsen vid TW 100. Om jag minns rätt har vanliga Bridgestone RE040 TW 140, åtminstone i vissa dimensioner. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
Re:
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||
|
Re:
Men om ni sätter gränsen vi TW100 så ramlar ju även Toyo Proxes R888 in (som just är märkt med TW100). |
||||||
|
Re:
Kutym bland långloppserier som bara tillåter gatdäck är att sätta treadwear till minst 200. Då slipper man ifrån alla diskussioner om däck som kan hamna i gråzonen (men kan missa något "vanligt" gatdäck, tror t.ex. det finns något äldre Pirelli PZero som har treadwear 160). om jag inte missminner mig har t.ex. det Hankook däcket som nämnts ovan TW200 och Kumho MX TW220. _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
|
Re:
Man skulle ju kunna sätta gränsen vid 120.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
Re:
TIPS: Sätt gränsen till ett Mupp-mått (exempelvis 117). Då slipper ni diskussioner om huruvida däck som ligger PÅ gränsen, skall inkluderas eller exkluderas. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
||||||
|
Re:
Då får man skaffa ett papper på det. Inte så svårt att googla fram eller kolla hos generalagenten. Dessutom är det väldigt ovanligt att det inte står utmärkt på däcksidan. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Jag antar att det inte är så enkelt att lägre treadware automatiskt ger snabbare däck?
MEN kan man generelasera grovt och ändå göra det antagandet? Michelin Pilot Sport PS2 som har ansetts mycket snabbt i en del tester har 220 men det finns en del andra däck med 140...
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
|
Re:
||||||
|
Synd att treadwear är ett så flummigt mått eftersom tillverkare själva sätter det som dom vill. Snorsvårt att skilja rdäck från inte rdäck...
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
|
Re:
Alla Bridgestone är märkta
Dom som är originalmonterade på Speedstern har 140 i Tw. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Hankook Z212, har ja kört med sen de kom.. underbara då de håller mkt bra i förhållande till priset.. finns dock tyvärr inte i alla dim. O inte fått klartecken från min däcklev. än om de fortfarnde kommer tillverkas...
köper ju hellre ett sånt däck för säg 1400 spänn än o lägger 2400 på ett Toyo R888, eller andra mkt dyrare "gatdäck" kevlar i stommen, o en redigt hård stomme för däcket mkt stabilt... enligt mina små erfarenheter av d både på gata o bana... eftersom d är billiga, testa o se vad du själv tycker..! de har man inte alltid råd med o göra med d dyrare däcken... _________________ /Niklas Rydh Mazda 3 MPS -2007 ~ 310hk ~ 500nm Västerås |
||||||
|
Bridgestone RE-01R är riktigt bra Gatdäck. Sanslöst grepp, på gränsen till R-däck. Håller mkt mkt bra på en Rx7a med ca 420häst å Brembo F50bromsar både på slingriga bergsvägar,bana och gata. Har ingen info om Konbana/Superstage dock.
Nu har dom dessutom släppt ett RE-11, har dock ingen info alls än men det dröjer nog inte länge. Släpptes på TAS2008 så det har ju inte hunnit bli högsässong i Japan än. :P _________________ Daniel Gardh Mazda Rx7 FD3S "Touge Monster" |
||||||
|
Jag kan inte hitta ifall RE070 och RE-01R är E-märkta? När jag söker på RE070 verkar det mest vara amerikaner som pratar om det, och man ser på bilden att de är DOT-märkta - men hur ser e-märkningen ut?
Här finns en stor bild på däcket: http://www.tirerack.com/images/tires _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||||
![]() |
Däck för banåka
Vilket standard däck är snabbast?
|
<< 1, 2 10872 besök totalt |