Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Programerbar ecu?
2178 besök totalt
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Programerbar ecu?

Har förstått att en del anser att alla ecu:er är programerbara och att man därför i ex. roadsport får effekt-tillägg med 5%.
Ringer man och frågar motortrimmare och "chippare" så kan dom i allafall vare sig programera eller chippa min ecu.
Frågar är väl då, hur bevisar man att den inte är programerbar?
Eller ska den som anser den som programerbar visa hur man gör

www.modsport.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Vet man bara hur man skall göra och har rätt utrustning så är alla ecu:er programerbara.
Syns inte att nått är ändrat heller

Men det kanske inte var det svaret du ville höra

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Vad vet jag, men inte ens Hondata som anses som ett av dom mest kompetenta inom Honda ecu verkar fixa detta, dom har istället tagit en ecu från en integra som dom byggt om för att få det att funka.
Så jag har ännu inte funnit nån som bevisligen klarar att programera min ecu, lite Jesus över det hela "alla vet att han finns men ingen har sett honom"...

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Samma sits, det är bara att svälja viktstraffet (svårigheterna att programmera en ECU jämfört med en annan ECU är ju lite svårt att hålla koll på och utvecklingen går i en del fall framåt).

I en del fall finns det ju ingen flashningsmöjlighet av orginal minne.
I mitt fall ligger minnet på samma krets som CPU'n (nån kombinationskladdlösning). Mazda har hela tiden bytt hela ECUn när det varit diverse återkallningar (dvs inte bara kopplat upp sig och laddat ny kod).
Jag skulle gissa att detsamma gäller vissa Hondamodeller (det ger ju Honda lite bättre koll vid reklamationer, speciellt med motorer med tajta tuningsmarginaler).

Men i de fall som minnet ligget i en separat krets från CPU'n så är det ju "bara" att sockla och sen metodiskt knäcka koden, hitta tabellerna, bränna nya kretsar och testa. För stora modellserier är detta gjort sedan länge (Hondata startade väl sin business på detta vis?), för mindre är det ingen som orkar.

Men att få ha fritt styrsystem på omoddad motor (fortfarande samma andningsvägar) med detta straff vore lättare att svälja. Då skulle osäkerheten och diskussionen vara ur världen.
Hur många motorer skulle ge märkbart (>1%) mera med fritt styrsystem jämfört med en fri chippning (dvs tex ett MOTec kontra vältunat chip i sockel i orginal ECU)?
Detta med orginal insugsvägar (från luftmätare till avgasport) men fritt avgas.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
om man vänder på steken och påstår att man kör med ett ej programerbart sprut/tändning, och att sedan någon lägger in en protest vad händer då?
Blir det snillen som spekulerar om Jesus finns eller inte?

www.modsport.se
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005

Kan inte tanken med en 5% bestraffning med sprut ( om mappnings bart eller ej )
vara att dom ger ca 5 % mer effekt i hela registret än en ,sån här ?

/micke

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kimmen skrev:
om man vänder på steken och påstår att man kör med ett ej programerbart sprut/tändning, och att sedan någon lägger in en protest vad händer då?
Det är just för de tillfällena som det är praktiskt att anse att alla sprut med dator anses vara programerbar.
Protest är det ingen som har råd att lägga, men vi kan jaga dig i depån med grillspett

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Kimmen skrev:
Det är just för de tillfällena som det är praktiskt att anse att alla sprut med dator anses vara programerbar.
Protest är det ingen som har råd att lägga, men vi kan jaga dig i depån med grillspett

Kanske ännu mer praktiskt att då skriva vad som menas i reglementet så att man slipper en massa överaskningar >

www.modsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kimmen skrev:
Niklas Falk skrev:
Kimmen skrev:

Kanske ännu mer praktiskt att då skriva vad som menas i reglementet så att man slipper en massa överaskningar >
Instämmer på fler än denna punkt. Men att skriva om hela Roadsportreglementet i andan "tillåtna ändringar är beskrivna, allt annat orginal" gör det jättejobbigt att täcka in allt från gamla multiombyggda Triumph TR2, amatörbyggden, moderna helbilsgodkända, etc.
På en del bilar måste man i princip tillåta flyttade hjulupphängningspunkter för att få vinklar som går att köra med. Skulle man speca det i reglementet så skulle det bli rena Modsportbyggena när andra bilar är utgångsobjekt.

Men det finns ju några huvudpunkter i reglementet som jag har problem med (med helbilsgodkänd bil) och det är "fritt om godkänt av SBP". Innebär det att det är ok om det slinker igenom eller ska det klarar hårdast möjliga regbes? För min del är det enorm skillnad (fjädrar/dämpare enligt EU-typning eller det som sitter på).
Efter diskussioner fram och tillbaka landade det förra året på att mina modifieringar låg inom ramen för vad som är rimligt och i princip bryr sig inte SPVM om hur jag kommit igenom besiktningen, det är ju pryttlarna som sitter på vid tävling som spelar roll.
Drar man det lite längre så vore det ju bättre om reglementet beskrev vilka avsteg från regbesiktat/typat utförande som får göras (tex, dämpare/fjädrar fria men med placering enligt typning).

Det är ju dags för nytt reglemente inför 2010 så vi har lite tid att fila på formuleringar och argument
Det är ju bra om det är flera nya som uppmärksammar samma problem (men ändå orkar ta sig igenom). Reglementets klurigheter är ju faktiskt ett litet hinder i rekryteringen.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Efter diskussioner fram och tillbaka landade det förra året på att mina modifieringar låg inom ramen för vad som är rimligt. ...................massa text......................Det är ju bra om det är flera nya som uppmärksammar samma problem (men ändå orkar ta sig igenom). Reglementets klurigheter är ju faktiskt ett litet hinder i rekryteringen.

Frågan är kanske hur mycket pengar och tid är man villig att lägga för att kanske passa in i Roadsport.
Har själv lagt 200 timmar och kanske 25 tusen på ombyggnad m.m. Och nu verkar det som om att jag kanske inte alls kan köra i Roadsport för att alla datorer anses programerbara.
När man läser reglementet ligger det som en röd tråd att det ska vara enkelt och billigt, nu vet jag inte själv var detta kommer att sluta, och frågan är om jag vill veta (lägga 10 tusen till för att få fallet prövat thumbs down )

www.modsport.se
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Vilken Honda-motor är det du åker med?

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
s2000 (mer eller mindre)

www.modsport.se
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Gamla gubbar med engelska förgasarmotorer som aldrig fick lucassystemet att funka som sitter med bestämmandet i reglementsskrivningarna?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Kimmen skrev:
s2000 (mer eller mindre)
Trimmad K20 från Civic var det väl?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Gamla gubbar med engelska förgasarmotorer som aldrig fick lucassystemet att funka som sitter med bestämmandet i reglementsskrivningarna?

Det kan man tro tills man diskuterar med dem och själv försöker att skriva alternativ som skall klara fingranskning och kreativt tolkande... Utan att diskvalificera ekipage som tävlat de senaste 20-30 åren.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
kreativt tolkande... Utan att diskvalificera ekipage som tävlat de senaste 20-30 åren.

Är kanske så det får bli, anpassa efter gamla bilar så att man vet att dom finns kvar.

www.modsport.se
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Re:

Kimmen skrev:
s2000 (mer eller mindre)

Specificera dig. Block, topp, kammar, vtc mm mm.....?

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Kimmen skrev:

Frågan är kanske hur mycket pengar och tid är man villig att lägga för att kanske passa in i Roadsport.
Har själv lagt 200 timmar och kanske 25 tusen på ombyggnad m.m. Och nu verkar det som om att jag kanske inte alls kan köra i Roadsport för att alla datorer anses programerbara.
När man läser reglementet ligger det som en röd tråd att det ska vara enkelt och billigt, nu vet jag inte själv var detta kommer att sluta, och frågan är om jag vill veta (lägga 10 tusen till för att få fallet prövat thumbs down )

Hur mycket extravikt krävs om din effekt räknas upp?
(Jag förstår inte riktigt vad som gör att din bil inte skulle gå att använda i Roadsport längre?)

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Trådstartare
Klistrar in från min biltråd...

Kimmen skrev:
Jag hade räknat med 2 liter modifierad,variabla kammar och att datorn var ej programerbar, vilket annars förvisso bara var 35 kg extra, men sen ansåg han att motorn inte skulle räknas som trimmad utan som en s2000 med 240 hk +5% för datorn=252 hk*3,2=806,4 kg. Jag kontrade då med att dra av 10% för orginal kamaxel, men som han tyckte var en regel som inte borde finnas kvar.... Osv.
Ja du kanske förstår att det inte känns riktigt bekvämt, men jag är inte bitter (slipper ju Niklas grillspett i ryggen).

Skulle alltså bli upp till 140 kg i ballast.

www.modsport.se
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

Kimmen skrev:

Skulle alltså bli upp till 140 kg i ballast.

Usch - det är väldigt mycket på en lätt bil. Då förstår jag problemet.

Programerbar ecu?
2178 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande