Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Skilland på hjulupphängning Gammal vs. ny bil
<<   1, 2
6104 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Tror de flesta kan enas om att det är akademiskt betingade skillnader i prestanda mellan hjulupphängningsprinciper om man inte konstruerar och framförallt testar på en hyfsat hög nivå.

I standardbilsracing är det ju t ex inte ett entydigt övertag dubbla A-armar runtom vs McP fram och husvagnsbakaxel ens om man isolerar kurvhastighet.

Nä, kör du på med din Audi som du tycker om och glöm inte att ha kul. Det andra är bara detaljer. thumbs up

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Pär Hansson skrev:
Tror de flesta kan enas om att det är akademiskt betingade skillnader i prestanda mellan hjulupphängningsprinciper om man inte konstruerar och framförallt testar på en hyfsat hög nivå.

Corvette nämde jag förut, vi kan ta Porsche som är en annan välkänd bil. Den har funnits i rätt många år med sin svansmotor. Situationen med den viktfördelningen har stöts å blötts sen sist, men folk anser detta vara Porsche och sånt ändrar man inte på om inte hot finns med. Hur som helst, i dag kan man ta en Porsche av löpande bandet och sätta varvtider som inte skäms för sig. Bilen blir förbättrad år från år, det var alltså inget jobb över natten där man tog ett grepp å fixade väghållningen, å då är det inte folk som är födda i farstun vad gäller att ordna saken.

Det är lite av detta jag vill åt med det jag fösöker beskriva. Det finns inget generalgrepp utan det gäller att se vilken geometri som gäller under mitt eget specifika förhållande. Minskar man vikten å sänker tyngd punkten så gäller andra hjulupphängningsvinklar. Man kan därför inte få något bra resultat genom att sätta F1 upphängningar på en vanlig bil, även om det är lätt att tro att sådana upphängningar måsta vara det ultimata och därför borde sitta på alla bilar. Det finns ingen bästa nyckel, nyckeln måste passa i låset om dörren skall gå att öppna.
Göran

Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Göran Malmberg skrev:
...Det finns ingen bästa nyckel, nyckeln måste passa i låset om dörren skall gå att öppna.
Göran

thumbs up

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Så det man borde göra rent principiellt är att gå till en kille som har koll på saker o ting vad gäller chassi. Be honom kolla på bilen och med honom komma fram till vad de största nackdelarna är och vad man kan/bör göra åt dem?

Lite grann gör om gör rätt

Men vad är det för människor som pysslar med det då? känns inte som att man kan slå upp i gula sidorna
Tar detta en hel del tid dvs kommer det bli apdyrt? Gissar på att ha en kille med de kunskaperna kostar nog en krona eller 2. Vet att det e svårt o säga ett pris men snackar vi 1500, 5000, 10000, 50000 eller mer.

Vad jag förstår så behöver man vikterna på bilen, vissa vinklar på bärarmar osv o sen kan man räkna rätt så snabbt på det?

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Eller så ägnar du nga timmar åt att söka bland trådarna här på rejsa, köper Görans böcker och lär dig själv. Ovärderligt och skitkul. thumbs up

Då har du bra på fötterna för att stälal vidare frågor och diskutera vilken väg som kan vara vettig att gå ur olika hänseenden. För ett rakt "detta är bäst"-savr kommer man aldrig få. Det gäller att hitta den minst dåliga kompromissen.

En annan fördel med att lära sig detta själv är att det inte kostr mer än tid...mkt tid.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Gustav Uhlander skrev:
Så det man borde göra rent principiellt är att gå till en kille som har koll på saker o ting vad gäller chassi. Be honom kolla på bilen och med honom komma fram till vad de största nackdelarna är och vad man kan/bör göra åt dem?

Men vad är det för människor som pysslar med det då? känns inte som att man kan slå upp i gula sidorna ...

om vi håller oss till Sverige; 'finns det inte speciellt många som har rimlig koll vad gäller hjulupphängningar (däremot finns det gott om duktiga motortrimmare).
De enda jag känner till är: Jonas Jarlmark, Luigi de Barone, Göran Malmberg, Johan Sjölinder och Kjell Bodin.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Andreas Lidström skrev:
Eller så ägnar du nga timmar åt att söka bland trådarna här på rejsa, köper Görans böcker och lär dig själv. Ovärderligt och skitkul. thumbs up

Då har du bra på fötterna för att stälal vidare frågor och diskutera vilken väg som kan vara vettig att gå ur olika hänseenden. För ett rakt "detta är bäst"-savr kommer man aldrig få. Det gäller att hitta den minst dåliga kompromissen.

En annan fördel med att lära sig detta själv är att det inte kostr mer än tid...mkt tid.

Mjo förvisso sant. Problemet är det att jag jobbar rätt så mycket. Det där med mycket tid är inte direkt nånting jag har ett överskott av. Dessutom så hatar jag att plugga in skiten. :/

Men oavsätt så känns det lite som att man ska investera i Görans böcker sen om man känner att man inte har 100% koll kan man ju ta in nån annan som mäter o donar men man kan oavsätt hänga med i vad han kommer till för slutsats samt diskutera på en vettig nivå.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

ice skrev:
Gustav Uhlander skrev:

Men vad är det för människor som pysslar med det då? känns inte som att man kan slå upp i gula sidorna ...

om vi håller oss till Sverige; 'finns det inte speciellt många som har rimlig koll vad gäller hjulupphängningar (däremot finns det gott om duktiga motortrimmare).
De enda jag känner till är: Jonas Jarlmark, Luigi de Barone, Göran Malmberg, Johan Sjölinder och Kjell Bodin.

Ahhh okies Guld tackar

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Racetech
Skilland på hjulupphängning Gammal vs. ny bil
<<   1, 2
6104 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande