Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips och Hjälp inför framtida M3 E30 Sprint Race bygge!
1448 besök totalt
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare

Hej,

Jag har nyligen tagit mig ett Racing cert och som alla Er andra här fått ett ursinnigt sug efter bana!

Efter närmare tankar och spekulationer så har jag kommit fram till att bygga mig en Race M3. Men inte köpa en M3 E30 utan bygga ifårn en 318-325 chassi då jag inte vill förstöra de pärlor som finns kvar där ute! någon anan bil är dock inte aktuellt då jag är en lite inbiten BMW fanatiker

Bilen kommer troligen rejsas i SSK och BMW cup.. kanske SLC om jag hittar nån lämplig klass.. Nu är frågorna många för mig dock.. Jag kan lite och nästan inget om stötdämpare och fjädrar då jag har kommit i lite kontakt med dem delarna! Så vad för nått kan rekomenders.. Som en bra utgångspunkt satt säga?!
R-däck är givet.. Kommer troligen åka runt på 15 el 16" i början... Då helst på Toyos R881 el 888 och R1R vid våta. Mest pga att dessa "verkar" ha en bra Pris/kvalité klass.
Lättning av bilen kommer ske enligt den aktuela klassens regler.
Buren kommer jag vilja lägga mycket energi på.. så länkar och tips till konstruktörer av Säkra och Robusta burrar skulle vara uppskattat!
Racing stol och säkerhets detaljer kommer det läggas mycket möda på då jag har en Whiplash skada.. Speciellt så att jag får ett bra stöd för nacke och rygg! Nån som vet nått om detta och kan ge lite tips med vore underbart!!
Sen har jag en liten fårg atill angående drivmedel och oljor... Får man köra med Metanol i nån klass? Eller är det nån ide att köra med det alls nån som har erfarenhet?! Sen så skulel jag uppskata om ni vet nån bra Broms olja som går att få tag i ganska lätt och inte är hutlöst dyr!
Sen Bromsar och så har jag märkt att det verkar vara ganksa standard betonat i de nedre klasserna som jag kommer röra mig i? Får man köra med slitsade orginal bromsar osv?

Många frågor blir det och många som jag säkert glömt.. men all hjälp är välkommen och jag förstår även om ni har knep som ni kanske inte delar med Er av... men lite hjälp vore trevligt iaf!!

MVH och tack på förhand och ännu ett tack till Mannen bakom detta eminenta forum!
Kika gärna på min lilla träff sida: bmwsundsvall.just nu

TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
http://bmwsundsvall.just.nu

Så ska den vara...

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re: Tips och Hjälp inför framtida M3 E30 Sprint Race bygge!

TheProphet skrev:
Får man köra med Metanol i nån klass? Eller är det nån ide att köra med det alls nån som har erfarenhet

Effektmässigt är det idee....och tillåtet i SLC.
Problemet är att inte funktionärerna har släckmatrial och utbildning för metanol.
Men vill du hålla med släckare till posteringarna...och utbilda personalen...så är det ok..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare

ButterflyRacing skrev:
TheProphet skrev:
Får man köra med Metanol i nån klass? Eller är det nån ide att köra med det alls nån som har erfarenhet

Effektmässigt är det idee....och tillåtet i SLC.
Problemet är att inte funktionärerna har släckmatrial och utbildning för metanol.
Men vill du hålla med släckare till posteringarna...och utbilda personalen...så är det ok..

oj då.. verkar vara en del jobb med det då.... Hmmm.. Tänkte mest på Metanol då jag med lite tur kan skaffa mig en sponsor på d.... Och det är ju aldrig fel..

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

TheProphet skrev:
Tänkte mest på Metanol då jag med lite tur kan skaffa mig en sponsor på d.....

Då får väl han köpa femton släckare också..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare

ButterflyRacing skrev:
TheProphet skrev:
Tänkte mest på Metanol då jag med lite tur kan skaffa mig en sponsor på d.....

Då får väl han köpa femton släckare också..

Jo det vore väl det bästa .. men det blir nog svårare

Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Ett tips är att leta efter en begagnad racebil som man sedan kan vidare-utveckla efter egna ideer.
Det blir säkerligen billigare och tar framför allt mindre tid än att börja från scratch...

Bygger själv en E30 för BMWCup och vet hur det kan skena iväg med tid och pengar..

Gävle/Mallorca
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Håller med Arne, köp något färdigt allt ordentligt påbörjat.
Det drar iväg duktigt fort.
Vi köpte vår bil för 30-40% av det förra ägaren lagt ned på bilen.

Mvh

Anders Kaarle
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Har visserligen hittat nån race bil.. men det är få Beemers preppade för Race där ute tyvärr...

och egentligen är det väl vettigare ja.. Och så kommer man igång snabbare och kunna rejsa med.. men samtiodigt innebär det ett banklån.. håller man på och pullar själv så får det ta tid.. Och pengar.. men med tiden så får man en dle pengar och inte tvärtemot i mitt fall tyvärr!

tror jag inte kommer igång att rejsa på allvar ändå föränn om en 2-3 år...

TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Hur såtr sig en Porsche 924 Turbo och en 944 Turbo emot en BMW E30 M3 Bättre utgångs punkt kanske.. finns nästran inga Racing preppade gilar att få tag på! Det som jag hittar är antingen inte av intresse eller så kostar de 200k...

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Hm, du bor i Sundsvall, det kanske är värt att ta kontakt med Per-Erik Axehult? Han borde ha en del svar på dina frågor...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Sörpan skrev:
Hm, du bor i Sundsvall, det kanske är värt att ta kontakt med Per-Erik Axehult? Han borde ha en del svar på dina frågor...

Alla frågor leder till Per-Erik Axehult.. hehe... Alla jag frågat IRL har hänvisat till han med.. Har hans nummer och ska ringa han ASAP och se vad han har att säga.. men han skulle ner över nu i helgen så"jag får ta det på måndag eller nån gång i nästa vecka då. Så får jag redovisa mina ideér för han och se vad han säger då! När jag var nere i Linköping och tog cert så hänvisa dom mig til han med.. "Han kan nog plocka ihop en S14 till dig" Ja ja.. det är bara att Ta kontakt med legenden med andra ord...

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

TheProphet skrev:
Sörpan skrev:

Alla frågor leder till Per-Erik Axehult.. hehe... Alla jag frågat IRL har hänvisat till han med.. Har hans nummer och ska ringa han ASAP och se vad han har att säga.. men han skulle ner över nu i helgen så"jag får ta det på måndag eller nån gång i nästa vecka då. Så får jag redovisa mina ideér för han och se vad han säger då! När jag var nere i Linköping och tog cert så hänvisa dom mig til han med.. "Han kan nog plocka ihop en S14 till dig" Ja ja.. det är bara att Ta kontakt med legenden med andra ord...

Jepp, en levande legend är han nog, och en mycket trevlig prick dessutom! thumbs up

Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Sörpan skrev:
TheProphet skrev:
Sörpan skrev:

Jepp, en levande legend är han nog, och en mycket trevlig prick dessutom! thumbs up

ska ringa och tala lite med han sen så återkommer jag här och berättar vad han sagt.. Men jag torr jag ska ge mig på en 318 lånloppa innan jag bygger M3.. verka lite billigare och smartare.. speciellt då det mesta ska vara orginal

TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Efter lite närmare eftertanke och funderingar + lite sponsrings mäjligheter och tal med vänner så har det blitt så hära!

Kommer åka en 318 långloppa med M40 motorn, som om allt går vägen blir motornord sponsrad (ägaren ska vara med och köra )

Sne så kommer jag bnygga mig en leksak.. Utgår ifrån en Alpina B6 -86 med 2,8 liters R6:an och 210 Hk... kommer kanske öka slaget till 3,5! Sen så blir det Alpinas B10 Biturbo agg osv att bulta på denna.. Vikt och kraftföhålland är jag inte riktigt säker på än... men det torde kunna röra sig om en 0,45 Hk/Kg.... då allt är klart! och närmare 400 Bakhjuls hästar att leka med! Så varför detta bygge!?! Jo fick en så otrolig smak av Tobbes Audi S2 som han körde på midlanda i helgen så jag måste ha en mäktig maskin och detta torde kunna vara svaret

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

PEA är mkt trevlig och erfaren, han hjälper dig med dina frågor.

Hajjade till då jag såg att du först tänkte bygga om en bil till M3. Det vinner du inget på. Karossmässigt alltså. Eller, det lönar sig bättre att läggar pengar och tid på annat.

Använd sökfunktionen här på rejsa, det har skrivits massor om race E30 och annat matnyttigt om chassi.

Bra insikt att bygga en enkel 318. Kolla på www.jmbracing.nu hur man kan åka riktigtriktigt fort med enkla medel.

Lycka till.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Johan, apropå Alpina B6, har du sett den här tråden:

http://www.bmwpower.nu/forum/topic.asp?id=60958 (förresten har BMWPower bytt namn till Autopower... )

Dessutom blir du inte först med en sån bil, Rör-olssons har väl +500 hk?

Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
(förresten har BMWPower bytt namn till Autopower... )

OT: Vad i helsike håller BMW på med egentligen? Samma sak med bmwm5.com...
Det är ju entusiasternas sidor. Det är ju inte direkt så att folket bakom dessa domän-namn försöker bli ekonomiskt oberoende på BMW's bekostnad. >

Åkersberga
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
Dessutom blir du inte först med en sån bil, Rör-olssons har väl +500 hk?

Drygt 540 hk har jag hört någonstans. Dessutom verkar den helt klart vara körbar. thumbs up

1448 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande