Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vikt på bur?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (7278 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Vikt på bur?

Vad väger en genomsnittlig bur e.g?
Känns som hela lättningen skulle gå förlorad (säkerheten är ju iofs viktigare än vikt)

Misstänker att det redan står i någon tråd men jag får inte sökfunktionen att funka på jobbet (gäller alla forum så det är inte detta forums fel)*bortförklarar lathet*

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
ronnie99t
Malmö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 91



Min bur från Gunnarsjöns Svets och Smide, i modell rallycross/racing(den med mest rör) väger kralliga 57kg , plus svetsmaterial Det är till en gamal Saab 900, spelar väl inte så stor roll iofs...



/Ronnie

_________________
Ronnie Forsberg

Porsche 911T 1972
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Kan man bygga buren så att den bara täcker(skyddar) förarplatsen?

Ingen co-pilot här inte! hmm 60kg då får jag tebax ung. halva vikten som är ursleten.. är det i cromemoly rör eller vad det heter?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Min "lättviktsbur" från Guss är i 40x2 mm stål (utom huvudbågen som är 45 mm) vilket borde ge ca 35 kg räknat på 18 m rör. Då ingår krysstag från huvudbåge till bakre torn, McPaerson-stag samt ett par meter extra rör i bak.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Min bur med lite över 30 meter rör väger 58kg med plattor och allt.
om din bur inte ska vara godkänd så kan du nog banta ner det rätt mycket... kanske till ca 30-40kg
Använda klenare rör i diagonalsträvor mm som bara utsätts för drag/tryck och absolut ingen knäckning vid en kollision.
Sen om du inte prioriterar styvhet i karossen så kan man spara in rören som ansluter till fjäderbenstorn mm.

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Nä jag har inga krav på "godkänd" bara att den ser till så jag inte blir ihoptryckt ifall jag voltar med 6-punktsbälte.. samt lite extra skydd ifall jag skulle fara in i ett räcke

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Min bur som är FIA-godkänd väger 35 kg.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208


Trådstartare
Johan: oj 35kg på en godkännd bur.. det är helt OK.. hur lyckades du med det?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Eric Josefsson skrev:
Johan: oj 35kg på en godkännd bur.. det är helt OK.. hur lyckades du med det?


Man köper en färdig bur från Wiechers eller Heico (?).
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5864



johann skrev:
Eric Josefsson skrev:
Johan: oj 35kg på en godkännd bur.. det är helt OK.. hur lyckades du med det?


Man köper en färdig bur från Wiechers eller Heico (?).


Cert bur eller?

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



super7 skrev:
johann skrev:
Eric Josefsson skrev:
Johan: oj 35kg på en godkännd bur.. det är helt OK.. hur lyckades du med det?


Man köper en färdig bur från Wiechers eller Heico (?).


Cert bur eller?


Que?
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Det är väl bara vissa godkända burbyggare som får utfärda certifikat på sina burbyggen. Med sk cert bur behöver man inte följa reglementet helt och hållet. Dock så får du nog ingen att skriva intyg på en bur dom inte har byggt själv.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



koni skrev:
Det är väl bara vissa godkända burbyggare som får utfärda certifikat på sina burbyggen. Med sk cert bur behöver man inte följa reglementet helt och hållet. Dock så får du nog ingen att skriva intyg på en bur dom inte har byggt själv.


Jag blev inte klokare av det, buren har iaf FIA-papper.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



En cert bur är byggd av en godkänd burbyggare t.ex. Rolfstorps Svets o. Smide som sålänge som dom intygar att buren klarar påfrestningskraven kan frångå reglementet litegrann. På en cert bur får man inte ändra något själv utan alla infästningspunkter fotograferas och förs in i en bilaga till vagnboken.

FIA godkänd betyder att buren följer FIA's riktlinjer angående rördimension och utfomning av stagen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Har själv en "lättviktsbur" från Guss. Den innehåller volvostag & toyota stag, ej mcpersson då jag har torsionsstavar fram, krys bak, 4st tvärgående rör, 2 i framdörrarna. Den vägde 47kg okapad. Torde väga 45 i bilen då 6 försärkningsplattor i 3mm plåt väger en del.

Banta bur är nog ingen bra ide. Tipset är ju dock om du bygger ordentligt sidoskydd så går det ju att ta en hel av dörrarna t.ex

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Vet någon vilka rör som är lämpliga att bygga av?

Enl. regelboken gäller följande:
Huvudbågen:
45 mm diameter och 2,5 mm godstjocklek, eller 50 x 2 mm.
Resten av buren: 38x2.5 mm, eller 40x2 mm.

Det skall vara kalldragna, sömlösa, olegerade stålrör innehållande max 0,3% kol, min. sträckgräns 350 N/mm^2.

Jag har kollat i Bröderna Edstrands katalog och de har nåt som heter DIN 2391/93 BK, stålsort St 35/37.2, som är ett kalldraget, sömlöst(2391), precisionsstålrör. Jag vet inte vad det har för sträclgräns, men brottgränsen är 480 N/mm^2, vilket väl borde ge en sträckgräns på lite drygt 350 N/mm^2?
Såhär ser den kemiska sammansättningen ut: C < 0,17, Si < 0,35, Mn < 0,40, P < 0,025, S < 0,025.

Kan det här vara ett lämpligt rör för burbygge?

Vikt och pris:
38x2.5: 2,19 kg/m och 95:-/m
40x2: 1,87 kg/m och 83:-/m
45x2.5: 2,69 kg/m och 117:-/m
50x2: 2,37 kg/m och 108:-/m

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

AndersY skrev:
Vet någon vilka rör som är lämpliga att bygga av?

Enl. regelboken gäller följande:
Huvudbågen:
45 mm diameter och 2,5 mm godstjocklek, eller 50 x 2 mm.
Resten av buren: 38x2.5 mm, eller 40x2 mm.

Det skall vara kalldragna, sömlösa, olegerade stålrör innehållande max 0,3% kol, min. sträckgräns 350 N/mm^2.

Jag har kollat i Bröderna Edstrands katalog och de har nåt som heter DIN 2391/93 BK, stålsort St 35/37.2, som är ett kalldraget, sömlöst(2391), precisionsstålrör. Jag vet inte vad det har för sträclgräns, men brottgränsen är 480 N/mm^2, vilket väl borde ge en sträckgräns på lite drygt 350 N/mm^2?
Såhär ser den kemiska sammansättningen ut: C < 0,17, Si < 0,35, Mn < 0,40, P < 0,025, S < 0,025.

Kan det här vara ett lämpligt rör för burbygge?

Vikt och pris:
38x2.5: 2,19 kg/m och 95:-/m
40x2: 1,87 kg/m och 83:-/m
45x2.5: 2,69 kg/m och 117:-/m
50x2: 2,37 kg/m och 108:-/m


om jag inte missminner mig helt, så är det nog billigare att köpa rätt rör av guss direkt. tror att jag betalde 100:-/m för 45x2.5

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Svetsosmide säljer 2 olika rörkvaliteter i 40 x 2. Kostar 60 resp 80 kr/m om inte jag minns fel.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Huvudbåge, toyota&volvo, framre strävor, över taket, kanske strävorna i dörren behöver bockas dessutom. Detta skall inte göras i skruvstädet. Kan vara värt att tänka på isf.
om jag inte minns fel betalade jag 4800:- hos guss för min båge bockad och klar, allt passa som det skulle direkt, "bara skära till längderna och snitta. Då var den 800-900 dyrare än om jag hade använt vanliga 38*2,5mm rör.

http://www.alfapower.nu/gallery/albun32/aaa
Bågen som den kom

http://www.alfapower.nu/gallery/albun32/abk
Färdig monterad

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Johan Carlsson
Åland
Här sen Feb 2003
Inlägg: 119



Ursäkta en novis. Dessa Volvo- och Toyotastag det talas om, vad är det för något?

_________________
Johan Carlsson
Golf G60

Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Johan Carlsson skrev:
Ursäkta en novis. Dessa Volvo- och Toyotastag det talas om, vad är det för något?


Kolla på min andra länk, då ser du dom "i" framdörren. Volvo staget är det lilla som man knäcker hjälmen i. Toyota staget är den man slår hjälmen i när man kliver i bilen


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Allmänt banåkaforum
Vikt på bur?
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (7278 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande