| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fundering kring spridare
|
1448 besök totalt |
|
Fundering kring spridare
Jag har sökt som fasen de mest tänkbara ställena, även på rejsa. Kan inte hitta info om BOSCH spridare. Jag har två olika varianter. En heter 0280 150 415, en annan heter 0280 150 715. Jag tror att den som slutar på 715 flödar 149cc, men den andra hittar jag ingen info om. om jag skall öppna spridaren utan att den sitter i fuelrailen eller kontakterna, hur hög spänning och hur mycket ström måste jag lägga på? Antar att det är bra om den är öppen om jag exempelvis skall ultraljudstvätta dom.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
Re: Fundering kring spridare
http://www.injectorcleaning.co.uk/fl boschnummer flöde motstånd 0280150415 160 15.9 0280150715 155 15.9 Det räcker med en batteriladdare, kolla hur tunna kablar och svaga säkringar som används. Just för dessa spridare är det under en ampere. _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||
|
Du har inte testat att googla eller...
"0280 150 415" gav --> BOSCH spridare
Munstyckena har +12v hela tiden och triggas med att jorda dem, men jag tror inte att de mår spec bra av att kontinuerligt vara öppna för de lär gå varma och bränna spolen ganska fort antar jag.. kanske det skulle gå att trigga dem med en 12v-ac transformator med en diod på ena sidan som klippte halva kurvan på något sätt.. _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||||
|
715 flödar 116,5 gram n-heptan per minut vid 3 bar.
415 flödar 120,4 gram n-heptan per minut vid 3 bar Att jämföra spridare mha. "cc" siffror funna på internet är hasardspel. Spridarflöde (åtminstone Bosch) mäts i gram n-heptan per minut, vid standardiserad tryck. Annars blir det ofta att man jämför kvadrattummar med fotpäron per stund. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Jag tror högohmiga spridare kan vara konstant inkopplade, medans lågohm måste pwm-styras _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||
|
Re:
Alla spridare PWM-styrs. Lågohmiga amplitudstyrs också. Högohmiga triggas med 12V konstant. Lågohmiga triggas också med 12V men går ner till cca. 4V strax efter öppningsfasen för att inte överhetta spolen. Det går att hålla öppna högohmiga en stund med 12V men man ska helst ha flöde av något igenom dom för att inte överhetta spolen. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Jo självklart pwm om man tänker så men jag menade under en insprutning/öppning
http://www.megamanual.com/v22manual/ _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Fundering kring spridare
|
1448 besök totalt |