Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Plocka bort ABS
1, 2   >>
5337 besök totalt
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Plocka bort ABS

Funderar på att plocka bort ABS funktionen på min Clio 16V.
Vad är för och nackdelarna inte ha ABS på en bil som ska köras på bana?

Vad säger Bilprovningen om det. Är dom noga med att kolla ABS systemet, och att alla komponenter verkligen sitter där? Märker dom om man kopplat ur ABS systemet.

Någon som testat

Renault Clio 16v
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006

Dom brukar väl inte jubla när du visar upp din moddade bil.
Speciellt inte när det gäller säkerhetsgrejor.

om din bil är efter -96 så får du inte röra en fena på bilen för då är den helbilsgodkänd och upptäcks ditt lilla tilltag med bromsarna så blir det röd lapp på rutan.

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Bilen är en -92. Kan förstå om det inte är populärt om dom hittar att man kopplat bort det.
om dom nu märker det.
Brukar dom testa ABS bromsar så att dom verkligen vet att det fungera?

Någon som testat kanske

Renault Clio 16v
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Se upp med bromsbalansen om du plockar bort ABSen. Du kanske behöver montera reduceringsventil.

Guson

Markaryd
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
Se upp med bromsbalansen om du plockar bort ABSen. Du kanske behöver montera reduceringsventil.

Guson

Sitter redan en reduceringsventil på den orginal. Den måste väl räcka Eller?

Renault Clio 16v
Citera
Rudis
Ängelholm
Här sen Jan 2008

Re: Plocka bort ABS

zkungen skrev:
Funderar på att plocka bort ABS funktionen på min Clio 16V.
Vad är för och nackdelarna inte ha ABS på en bil som ska köras på bana?

Vad säger Bilprovningen om det. Är dom noga med att kolla ABS systemet, och att alla komponenter verkligen sitter där? Märker dom om man kopplat ur ABS systemet.

Någon som testat

Testa med att ta ut säkringen till ABSen, Fungerade på min förra bil. Sätt tillbaka den när du ska till bilprovningen.

Rudi

Markaryd
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Saken är den med att jag saknar 2 av ABS sensorerna och just nu sitter inga sensorer alls på bilen.
Sensorerna kostar 1600kr/st. Eftersom jag egentligen inte vill ha ABS på bilen känns det så onödigt att köpa dom bara för besiktningen.

Men man kanske blir tvungen ändå

Renault Clio 16v
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Förmodligen, jag bara spånar, se bara till att ABS lampan lyser när tändningen är på och slocknar sen när du startar motorn, de kan ju anmärka på ABSfel via diagnostiklampan men jag har aldrig upplevt att de testar funktionen.

Pilla i nåt i sensorhålen med sladd.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

zkungen skrev:
Saken är den med att jag saknar 2 av ABS sensorerna och just nu sitter inga sensorer alls på bilen.
Sensorerna kostar 1600kr/st. Eftersom jag egentligen inte vill ha ABS på bilen känns det så onödigt att köpa dom bara för besiktningen.

Men man kanske blir tvungen ändå

Går det inte att hitta sensorerna på skroten? Kvittar ju om de fungerar, bara ha två dummiesensorer där...
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Svart eltejp brukar fungera för att täcka lysande varningslampor.
Själva ABSfunktionen har jag aldrig varit med om (eller hört om) att de testat vi en vanlig 20minuters kontrollbesiktning.

Står det förresten i regbeviset att det är ABS (totalt osäker)?

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

Niklas Falk skrev:
Själva ABSfunktionen har jag aldrig varit med om (eller hört om) att de testat vi en vanlig 20minuters kontrollbesiktning.

Lyser inga abs-lampor och inte hänger några lösa kablar kring hjulupphängningarna ska det nog mycket till att det upptäcks på en vanlig bes Problemet är om dom upptäcker det, då lär dom testa ordentligt på ombes...

Uppsala
Här sen Sep 2003

Re:

zkungen skrev:
Guson skrev:

Guson

Den kanske klarar jobbet på så sätt att den hindrar bakhjulen från att låsa först men jag tvivlar på att den är justerad för störst bromsverkan. Det sköter ABSen nu.

Guson

Arvika
Här sen Aug 2006

Re:

Guson skrev:
zkungen skrev:
Guson skrev:

Guson

Den kanske klarar jobbet på så sätt att den hindrar bakhjulen från att låsa först men jag tvivlar på att den är justerad för störst bromsverkan. Det sköter ABSen nu.

Guson

Min ABS har under säsongen varit ur funktion rent elektriskt, alltså lampan lyser. Tycker inte det är ngt världsproblem men nu funderar jag på att plocka bort allt för att spara vikt. Vad händer då?
För jag antar att det ni pratar om är samma sak som att man drar ur säkringen?
Påverkar ABS-prylarna bromsbalansen mekaniskt på ngt sätt?

Jag kan verkligen ingenting i ämnet...

Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:

Kollade på bilregistret via jobbet igår på detta. Men jag kan inte hitta nånstans där att det ska finnas
ABS på bilen.

Renault Clio 16v
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Re:

Guson skrev:
zkungen skrev:
Guson skrev:

Guson

Guson

Många av Clio 16v har ju inget ABS system från början. Är bromssystemet uppbyggt på ett annat sätt på en sådan bil?
Med tanke på om ABS:en sköter justeringen av bromsvrkan..

Renault Clio 16v
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

BMW e36

Har plockat bort all styrning till ABS:en. Men kvar sitter en stor klump som jag gissar är en pump eller nåt... Denna ska tas bort och kopplas förbi.
Det går två ledningar från huvudcylindern in i "pumpen" och därifrån går det tre rör???
En går bakåt, en hö fram och en vä fram. Hur kopplar jag detta?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: BMW e36

Markus97 skrev:
Har plockat bort all styrning till ABS:en. Men kvar sitter en stor klump som jag gissar är en pump eller nåt... Denna ska tas bort och kopplas förbi.
Det går två ledningar från huvudcylindern in i "pumpen" och därifrån går det tre rör???
Huvudcylindern matar gissningsvis fram och bakkretsen separat. ABSpumpen är en trekanals (gemensam kanal bak).
Koppla ena huvudcylinderröret via en bromsrecduceringsvenil till bakre kretsen och det andra röret från huvudcylindern via en T-koppling till de båda fram. Jag kan inte tänka mig att du behöver göra nåt annat.

Sen har säkert de två huvudcylindrarna olika area så den ena passar nog bättre att använda bak (den som har minst area skulle jag gissa eftersom de två sitter på samma stång (mindre area ger då mindre rörelse i oket per pedalrörelse)).
om du inte orkar räkna så går det att testa (det borde behövas mindre bromsreducering för balans i det ena fallet)

Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Niklas Falk skrev:
Markus97 skrev:
Huvudcylindern matar gissningsvis fram och bakkretsen separat. ABSpumpen är en trekanals (gemensam kanal bak).
Koppla ena huvudcylinderröret via en bromsrecduceringsvenil till bakre kretsen och det andra röret från huvudcylindern via en T-koppling till de båda fram. Jag kan inte tänka mig att du behöver göra nåt annat.

Sen har säkert de två huvudcylindrarna olika area så den ena passar nog bättre att använda bak (den som har minst area skulle jag gissa eftersom de två sitter på samma stång (mindre area ger då mindre rörelse i oket per pedalrörelse)).
om du inte orkar räkna så går det att testa (det borde behövas mindre bromsreducering för balans i det ena fallet)

Tack så mycket!
Ska kolla om jag ser självklarheten vilken som ska fram/bak. Återkommer säkert i ärendet!

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Markus97 skrev:
Tack så mycket!
Ska kolla om jag ser självklarheten vilken som ska fram/bak. Återkommer säkert i ärendet!
Det kan ju tänkas att nån gjort exakt samma sak med samma biltyp som du har. Det är ju inte omöjligt att det är nåt specifikt att tänka på eller nåt smart trix som gör det mycket enklare. Men skulle jag plocka bort min egen trekanalsABS så skulle jag gjort som ovan.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Alla bilar som är typade med ABS kommer upp i SBP:s lilla handdosa
Enl någon sorts standard skall abslampan lysa i några sekunder för att sedan slockan. Detta för att konfirmera att det inte finns några fel i systemet.

Jag har kopplat abs-lampan på oljetryckslampan med framgång

Anders Bisting
Citera
C Upp
Uppsala
Här sen Dec 2004

Re:

Dude skrev:
Jag har kopplat abs-lampan på oljetryckslampan med framgång

Generatorlampan funkar också

Plocka bort ABS
1, 2   >>