Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Material i mall för att gjuta glasfiber?
1679 besök totalt
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Jag behöver alltså hjälp med glasfiber. Jag vet hur själva gjutningen går till då jag gjorde min huv för några år sedan. Men nu tänkte jag göra en instrumentbräda i glasfiber, men vad ska jag använda som mall. Har hört att när glasfiber brinner så blir det rätt varmt. Stämmer det? Eftersom mina metallformnings kunskaper är något sviktande så gärna ett material som går att skära med kniv och köra sandpapper på. Några förslag?

/Richard Eliasson
Klassvinnare Car Challange 2007

jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

Jag har använt markisolering/styrofoam för att göra grundformen och sedan gipsfiller som spackel för att göra den slutgiltiga finishen. Styrofoamen går enkelt att skära i och hyfsat att slipa med slippapper om man är lite försiktig. Gipsfillern går eftersom den är gipsbaserad att lägga i ganska tjocka lager åt gången och är mycket lättslipad.

Citera
Ickad
Linghem
Här sen Okt 2004

Trådstartare
markisolering/styrofoam cheapy? Jag köpte nått jag trodde skulle funka på cheapy men det var för grovkornigt. Men jag kanske var för otålig

Bert Svensson
Ryd Småland
Här sen Nov 2002

behöver det vara en slät yta på den färdiga produkten???
om inte så kan du gjuta utan på den gammla panelen
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002

Något dyrare annars är skumplast t.ex. inotan, väldigt lättformat.

En tanke annars är att bygga t.ex en struktur med plywood/spånskiva/mdf som du sedan böjer tunn aluplåt (typ 0.1-0.2mm) över, så lättformat att du kan bocka till det med händerna, men styvt nog att laminera glasfiber på.

Gjorde insidan av sittbrunnen på bilen nedan på detta vis, dock med rör-ramen som stödstruktur.

Linköping
Här sen Okt 2003

Re:

Ickad skrev:
markisolering/styrofoam cheapy? Jag köpte nått jag trodde skulle funka på cheapy men det var för grovkornigt. Men jag kanske var för otålig

Den markisolering jag använt mig av heter Jackofoam och har ganska små celler vilket gör den lätt att skära i och lätt att slipa. Bäst är väl helt klart cellplast avsedd för ändamålet, men styrofoamen funkar bra som budgetalternativ. Jag har bland annat använt det till att formge en stötfångare till min bil.

Citera
Skruva banåkabil
1679 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande