| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
problem vid uppstart !(3,4l M30 sugmotor)
|
1 besök senaste veckan (5503 totalt) |
|
Hej Jag har byggt en motor att köra med i vinter, en 3,4l M30 motor med slidspjäll och dta sprut med wastedspark tändning. Nu till problemen, den går som en påse nötter som man brukar seja. Hur får man vevaxelgivaren på rätt plats, alltså hur mycket fel visar en vanlig tändinställningslampa när man kör med 6cyl och watedspark? en sånhär tändlampa andvänder jag. och sen tändspolen, kontakten(4 pinnar) är märkt med 1,2,3,4 vilket stift leder till vilken tändspole ett stift är ju 12v. Såhär är det kopplat nu tändföljden är 153624, och op1, op2, op3, är utgångar ur boxen i tändföljd. op1 till stift 1 på spolen op2 till stift 2 op3 till stift 3 +12v till stift 4 spolen är bosch 0221503002 Säkert är att slidspjället stökar till det också men jag behöver få grunderna att stämma. ger mer info om det behövs för att nån ska kunna hjälpa mej. _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
|
1. Se till att vevpickupen har bra signal. I 90% av fallen är signalen inte ren. Du behöver helst en oscilloskop för att se hur signalen ser ut, men generellt är det A och o att pickupen sitter riktigt fast, att den sitter så nära tandskivan som möjligt och att signalkabeln inte går förbi något som kan störa den (elpumpar och dylikt).
2. Wasted spark ska tända den cylinder som ska tända samt den som håller på att blåsa ut avgaser. 3. Slidspjäll brukar ha riktigt taskig vakuum. Ännu mer så med vassa kammar. Körs sputet som MAP eller Alpha-N? Jag rekomenderar att du drar ihop alla trattar med sex slangar i en liten plastbehållare (för att jämna ut vakuum-pulser), sen med en sjätte slang in i MAP-sensorn (genom en förträngning, cca. 1mm hål). Funkar inte det heller får du köra med blandat Alpha-N och MAP läge. Dvs. du skiter i MAP-sensorn och bara kör med spjälläge och varvtal tills du kommer upp till cca. 2000 varv eller så. Sen tar MAP-sensorn över. Hur stora är spridare och var är dom monterade? Är dom sekvensiellt styrda eller batchstyrda? Det är lite pilligt att mappa upp en sådan motor men det ger sig till slut... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re: STORA problem vid uppstart !
Tänkte säga samma som föregående: Du har gjort fel nr A1. Ändrat orginal givarposition och trigger hjul. Byt tillbaka till orginal å dina probs kommer nog att vara lösta! Du har tex backat tändningen ca90° från org, samt försökt få till en VR-setup som oftast aldrig lyckas bra (vet själv )
Sen har du en sak till höger om triggern som skapar OTROLIGA störningar: generator, DEN platsen är inte optimalt mao. Så, återmontera orginal triggerhjul & givare å ändra bara i DTA programet så skall du nog få en signal som ör 100% rätt. Edit: för en 2x2 spole gäller följande: Inputs: * 1,4 is apparently for transformer cyl1,4 * 2,3 is apparently for transformer cyl2,3 Beware that 3 and 4 are connected, so they must be supply: * 1: switched power-dwell input for cyl1,4 * 2: switched power-dwell input for cyl2,3 * 3: +supply * 4: +supply _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
1.jag får inga felsignaler från givaren och jag andvänder skärmad kabel.
3.Jag har map sensorn kopplad men ingen funktion på den ännu, kör enbart med spjälläge och varvtal. har ett fräst spår på sugsidan om spjället som binder samman kanalerna för att fungera som en sorts utjämning. Där tas även vaccum till mapp sensorn, har ej nån vaccum station kopplad ännu. Men det verkar som det är nästan obefitligt med vaccum. sridarna är monterade på original plats, dvs rätt nära toppen. Jag kör dom alla samtidigt. Jag rättar mej själv lite efter att jag kommit in från garaget och lungnat mej lite. ang wastedspark oberoende om man kör 4cyl eller 6cyl så visar tändlampan dubbelt för mycket, eller??? _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
|
Re:
De spelar ingen roll om du har en superduperbra skärmad kabel, de blir fel ändå. Sprutet är inte smart nog att förstå om signalen är ren eller inte. de kan bara ett ociloskop ge dig svaret på. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
[quote="Jovani"]Tänkte säga samma som föregående: Du har gjort fel nr A1. Ändrat orginal givarposition och trigger hjul. Byt tillbaka till orginal å dina probs kommer nog att vara lösta! Du har tex backat tändningen ca90° från org, samt försökt få till en VR-setup som oftast aldrig lyckas bra (vet själv )
Sen har du en sak till höger om triggern som skapar OTROLIGA störningar: generator, DEN platsen är inte optimalt mao. Tackar för svaren! Givar positionen är väl bara ett förhållande mellan givaren och den bortfilade tanden i detta fallet 36-1. om ni förstår vad jag menar så kan man efterlikna original montering fast man har givaren på ett annat ställe, bara beroende av hur man monterar trigger skivan. Sen har jag kört alla mina 4cylindriga motorer utan problem med exakt likadan montering, så jag tänker mej att problemet ligger i nått annat. Jag får ibland till den på höga varv typ över 5000rpm, men det enda som påminner om tomgång år vid typ halvgas och då går den ej på alla cyl. Givarens placering skall nu vara 60 gr före öd, måste ju kollas nogrannare med lampa. Kan prova större triggerskiva och annan placering sen. Jag märker att jag är lite långsam att skriva, jag hinner inte med att svara på rätt ställe. _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
|
Re:
Det borde ju gå att prova utan generator en kort stund för att eliminera störningar från den. _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
|
Vet inte hur DTA är men finns det nån test funktion över utgångarna? Då kan man ju kolla vilka tändstift som tänder samtidigt etc... Låter som några tändkablar kan vara skiftade _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||
|
Jag upplever det som den går på alla cyl när jag får den att varva upp + att alla stift har samma färg dock är dom sotiga. När den går på "tomgång" 1500-2000rpm har jag typ halvgas och den går ej på alla cyl. Stiften är fortfarande sotiga ger jag den mindre bränsle orkar den ej gå. I dta finns ju test injectors and coils, men kör man den testas alla tänspolar samtidigt. Jag tänkte sent igår kväll att man kan koppla endast 12v och op1 från boxen sen op2 osv och köra testet, då ser man exakt vilka stift som tänder när. Tror ni det finns risk att förstöra boxen med att göra såhär? _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
|
Slidspjället är en första upplaga som min bror har gjort, kanske måste utvecklas vidare.
Kan vara så att geometrin (rätt ord?) i slidspjällets öppningsrörelse inte motsvarar själlägesgivarens rörelse. Så här är det nu, om rörelsen på slidsjället 45mm så är rörelsen på tps 90 grader alltså följs de åt i en linjär rörelse. Men om den faktiska luftmängden som passerar genom spjället följer samma rörelse vet jag ej, jag tänker om man jämför med ett normalt spjäll. Är det nån som förstår vad jag menar, svårt att få ner tankar i skrift.
_________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
|
Re:
Ja det är dom, + att det finns en utjämningskanal mellan kanalerna. Man kan ju tänka sej att de kan ta olika mycket tjuvluft beroende på var dom är placerade i konstruktionen, men utjämningskanalen borde ju hjälpa i så fall. _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
|
Hemmagjorda slidspjäll är jobbiga att synka ihop. Har man dessutom batchtriggade spridare (som dessutom är stora och kanske flödar lite ojämnt på låga öppningstider?) och vass kam kan man förvänta sig lite pill innan man får allt att lira.
Till att börja med bör du få motorn att tända på alla cyllar på höga varv för att verifiera att tändningen är multiplexad på rätt sätt. Prioriteringslista: 1. Se att sprutet får bra givarsignal från Hall-sensorn. Sprutet kan som sagt inte avgöra detta. Det räcker att triggerskivan wobblar det allra minsta eller störning från generatorn för att den ska få spader. 2. Se till att tändkablar är multiplexade på rätt sätt. 3. Flödar spjällen lika? Ibland behöver man fila på blandarskivan eller ha justeringsnipplar. Det görs bäst med vakuummätaren kopplad till varje spjäll och interna utjämningskanaler blockerade. Först när alla drar ungef. samma vakuum kan du gå vidare. 4. Varva till 5000 varv och ställ in soppan på ungefär lambda 0.9 och tändningen på cca. 15 grader FÖD. Tänder den på alla cyllar då? om ja, gå vidare till steg 5. Fixa annars tills allt lirar. 5. Gå ner i varv och mixtra med lambdan för att få ungefär samma. Trixa med allt tills du kan varva utan misstädningar. ovanstående steg görs bäst med bredbandslambda och oscilloskop. det är som sagt bökigt att mappa upp sådana motorer. P.S. Är kammen rätt ställd? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Bra lista! Tack Spridarna jag andvänder är std bmw 535 spridare, flödar?? 250cc-300cc kamaxel är på 300gr och komp 11-11,5 Jo jag har kollat att kammen står rätt, den är ställd 1grad tidig. Så har jag kollat att tänspolen är rätt kopplad och får rätt spänning, och den ryter till fint på högre varv Jag har även försökt att eliminera störningar till trigger givaren, kört utan generator och kollat dragningen av kabeln, ingen förändring. Är inne på punkt 3 i listan nu och vi skall se över konstruktionen, som de är nu får vi inget vaccum överhuvudtaget inte ens om man stänger spjället snabbt från högre varv. Tackar för all hjälp _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
A haa! 535 spridare är kända för att sättas igen och flöda som skit. Jag hade en 535:a som misstände hela tiden på tomgång och jag kunde inte förstå mig på varför. Ryckte jag en tändkabel blev det i stort sett ingen förändring. Det visade sig att spridare flödade så illa att motorn misstände på måfå (olika cylindrar) på tomgång. Ryck ut fuelrailen, ställ en behållare under spridaren, kortslut sopparelät och koppla på 12V på skridare. Observera spridarbilden. Om jag har rätt kommer spridaren att "pissa" ut soppa istället för att visa fin dimma. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Jo jag misstänkte att det va nått fel på spridarna, så jag kollade de i igår. Jag ryckte ur fuelrailen och placerade en plåt under alla spridarna ( fick inte rum med behållare) sen på med tändning och sen igång med startmotorn. Samma sputbild på alla, ingen som pissade. Det syntes ganska tydligt att alla gav samma mängd bränsle också. Kanske skulle kollat hur dom reagerar vid olika mängd bränsle. _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
|
Re:
Hmm...då säger Dr House att du bör synka spjällen så du får lika mycket vakuum på alla portar. Plugga igen utjämningsportarna och synka ihop det lilla vakuum som finns så gott det går. Du kan också backa tändningen på tomgång något. Jag tror att cylindrarna suger olika mycket luft och lambdan varierar från cylinder till cylinder. Det kan också vara läge att koppla på sekvensiell styrning av spridare och labba med fasen. Om sprutet inte har sekvensiella ingångar kan du åtminstone kolla om du kan batchköra tre och tre och labba med fasen. P.S. Hur går bilen vid last (om du har kommit så långt)? Har du bredbandslambda? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (5503 totalt) |