| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur välja bromsar till 1100kg bil??
|
6179 besök totalt |
|
Re:
Vad är det som får bussen men inte bilen att accelerera med nedtryckt koppling? Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Accumulerad energi kontra luft/rullmotstånd. Lätt bil låg energi kontra motstånd Tung bil hög energi kontra motstånd. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Inte ett direkt svar, men på frågan om hur stora skivor etc som i praktiken fungerar titta på de exempelbilar som nämnts tidigare De har likartad effekt och lite högre vikt, fungerar det för dem kommer det fungera för dig.
Det du kan önska dig är större diameter på skivorna OM du får in det i fälgarna, men som du redan påpekat blir det normalt tyngre. Men inte nödvändigtvis, lösa rotorer och alunav... Smalare rotorer... och du kommer nog aldrig att få en bil att tippa över framåt, däcken släpper före. Läs igenom allt igen, och fundera lite. Gå och klura och ta till dig av det som skrivits. Finns lite att söka på om man vill det. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Man kan väl inte ackumulera energi under accelerationen som sedan frigörs som ytterligare acceleration när man tar bort drivningen. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
accumulerad rörelseenergi är väl direkt proportionell mot vikten?
Fel iofs att säga att farten ökar i nån större grad efter frikoppling, men avtagandet går långsammare. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Rörelseenergin är proportionell mot vikten men Rolle säger att man känner att bussen fortsätter att accelerera och att man ser det på hastighetsmätaren. Det kan i min värld bara hända om man tillför energi för att A övervinna rull/luftmotstånd och B accelerera. Var den kommer från med kopplingen nertryckt är det jag ifrågasätter. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Sen kan det ju vara skillnad hur balanssinnet uppfattar acceleration i olika lägen (olika grad av acceleration och olika ryggmärgsantaganden). |
||||||
|
En tanke i rymden
Låt säja att vi accelererar ett fordon med relativt mkt rörelseenergi i drivlinan (dvs efter kopplingen) Roterande hjul,kardaner etcetc. Avstannandet i rotationsökning under acc är väl inte helt inte 100% vid frikoppling? Jag kan bara ta mina egna erfarenheter i mitt åkeri, där jag kör allehanda fordon och dom allra största som jag kör har väl en totalvikt på 60ton. Accelererar jag den max och frikopplar inför nästa växel, så fortsätter den att öka hastighet och det är en klar känsla i kroppen och inte bara att hastighetsmätaren fortsätter.
Fan vad jag inte gillar fysik ibland
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Det spelar ingen roll hur tungt det som finns efter kopplingen är. En viss rörelseenergi svarar mot en viss hastighet eller i de roterande delarnas fall en viss rotationshastighet. För att öka rotationshastigheten måste man tillföra energi. När du trycker ner kopplingen avbryts all energitillförsel tvärt. Vad som skulle få rotationshastigheten att öka förstår jag inte. Ökningen avstannar tvärt men hastigheten börjar i praktiken sakta minska. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Med tvärt så menar du omedelbart, direkt, på stubben, inom 100-delen Det känns galet, men låter rätt
Får väl slänga in en G-mätare i bilen och göra ett praktiskt test _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Tills man upplevt det verkar det helt osannolikt, men sedan är det ett faktum. Accelerationen börjar säkert minska direkt när motorn kopplas bort men farten ökar tills accelerationen kommit ner till 0 och på ett tungt fordon tar detta 5- 10 sek kanske innan accelerationen minskat till noll, eller kanske upp mot 20 sek. I en vanlig personbil tar det nån tiondel. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Törs man sticka in näsan i diskussionen, oinvigd i sällskapet som man är, med ett ganska självsäkert påstående?
(även om konversationen har halkat iväg en bit från det ursprungliga ämnet)
Det som ni beskriver är omöjligt. Effekten ni upplever är säkert där, men orsaken till effekten kan inte vara att svänghjulet fortsätter att accellerera efter att kopplingen frikopplats. Det finns helt enkelt ingenting som tillför energi som kan accellerera det. De enda två möjligheter jag ser är: 1: Energi lagras någonstans i drivlinan. Tänk dig en kardan av gummi som skruvas upp några varv under accelleration. När kopplingen trampas ur så frigörs energin åt båda hållen i drivlinan. En viss andel går till hjulen och accellererar bilen och en viss andel går tillbaka genom lådan och retarderar svänghjulet. hur mycket som går tillbaka genom lådan beror på vilken växel som ligger i. Dock borde den fortsatta accellerationen i detta fall följas av en retardation, sedan en accelleration igen o s v. 2: Det finns en fördröjning i kopplingen som gör att kopplingen inte frikopplar motorn förrän ett par sekunder efter att föraren har tryckt ner pedalen. Detta för att skona kopplingen p g a någon sorts omvänd turbo-lag där motorns vrid inte försvinner i samma ögonblick som föraren lyfter foten från gasen. Men jag har aldrig kört varken lastbil eller buss, så det är bara gissningar.. _________________ Mikael Cedergren Toyota Celcia |
||||||
|
Re:
Tegheim efterfrågar teorin för själva bromsandet om jag förstår honom rätt. Jag har själv ifrågasatt effekten som faktor för detta. Utgångspunkten för beräkningen är en massa med viss hastighet som skall stoppas. Skäl härför... Vi skulle kunna tänka oss att bilen har bättre däck och därför kommer ut fortare ur en kurva och därmed får högre fart på rakan där den sedan skall bromsa. Eller, andra faktorer som påverkar hastigheten. Vi får en tämligen komplicerad broms uträknings ekvation. Vi kan räkna ut vilken effekt motorn behöver ge för att få upp bilen från en hastighet till en annan, och på samma sätt räknar vi vilken effekt bromsarna behöver absorbera för att få NED hastigheten från en till en annan. Om vi behöver bromsa oftare lägger vi in detta i bromskalkylen, oavsett om det beror på effekt eller bättre grepp, men utgångspunkten för bromsuträkningen är hur mycket effekt som skall bromsas bort, inte var den kommer ifrån. På en praktisk plattform så blir det dock så att effekten, likaväl som andra faktorer, inverkar på hur mycket bromsar vi behöver. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Vi kan i princip bortse från däckets grepp och utgångshastighet som parameter, iom att det kommer behövas bromsas lika mkt mindre in i nästa kurva, just beroende på däckets högre grepp.
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Re:
Sant, vad jag menar är att utgångspunkten för bromsekvationen är bromsbehovet. Hur bromsbehovet uppstår är en situation för sig. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Fick idag nys om att XC90ins bromskivor mäter 335mm
Då har man iaf ett par skivor med rätt bultcirkel. Då ska man bara finna ett par vettiga ok till dessa. Några tips? _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
|
Volvo XC90 har två olika bromskivor som kan vara av intresse för mig pga rätt bultdelning och smidigheten att handla en volvo originaldel.
Alt1. 316x28 Alt2. 336x30 Har då tittat lite på www.wilwood.com för att se om de har ok som kan passa över dessa. Vill ju ha något som är riktigt bra till ett riktigt bra pris. Självklart kan man betala precis hur mycket som helst, men någonstans går allas gräns. oken jag fastnat för är: Forged Superlite Caliper http://www.wilwood.com/PDF/fl120.pdf Ska man använda sig av 336x30 så heter oket: 120-7429-R/L Ska man använda sig av 316x28 så heter oket: 120-7476-R/L Bägge oken är 4-kolvsok med 44.5mm kolvar. Vad har ni för synpunkter? Dessa ok kostar endast $166/st hos www.summitracing.com (plus moms/tull o frakt)
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
|
Re:
Vet inte om jag håller med... lite kanske... dock är kolvarna rostfria? _________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur välja bromsar till 1100kg bil??
|
6179 besök totalt |