Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Dutta på bromsen innan bromspunkten - Varför? | 6133 besök totalt |
Har tittat på ett stort antal Best Motoring/Hot Version-filmer under vinterdvalan och man inser hur mycket man har kvar att lära sig.
Framförallt så kör alla med brutal trailbraking. Ibland får man känslan att de bromsar sig igenom hela kurvan. Men nu till en fråga. Varför duttas det på bromsen en bra bit innan bromspunkten efter en längre raksträcka? Det sker alltid med vänsterfoten medan högerfoten håller full-gas. Ibland en snabb enkel-dutt ibland dubbel-dutt. En massa olika förare gör det i nästan varje avsnitt av BM. och dutten kommer en bit innan själva bromspunkten. Möjliga teorier som jag har i huvudet: - föraren litar inte på bilen/bromsen och vill försäkra sig att bromsarna tar när han kommer fram till bromspunkten (oftast är det tester av olika nya modeller eller trimmade av någon firma) - man vill damma av klossen för bättre bromsverkan - man vill bygga värme i klossen för bättre bromsverkan - man vill bygga upp trycket i systemet för bättre bromsverkan Duttandet känns som en inövad reflex och kan det vara nåt man lär ut i Japan för racerförare under upplärningsåren? Gör man så även i "svensk" racing ? _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Har inte varit med om det själv, men har förstått att hård attack på kurbs kan få oket att "gå isär". En snabb dutt på pedalen gör att beläggen hamnar på rätt plats igen.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Pad-knock-back eller något sådant kallas det i USA. Farandes över en curb eller kört en längre raka rent allmänt så kan klossarna har lättat med 1-2mm från skivan. Genom att smälla tillbaka dem innan bromsen behövs på riktigt kan man väl spara någon tusendel eller ha större confidence.
_________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Undrar hur folk skulle reagera bakom mig på Mantorp, på väg ner till Mjölby-kurvan, om jag skulle börja använda "Pad-knock-back-tekniken" ? Frågan är om det rent av är "farligt" att praktisera detta på gräsrotsnivå? Vad säger expertisen på rejsa? _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Missar du kommer du att bromsa hårt på ett ställe som ingen förväntar sig det. Oväntade händelser brukar generera oväntad respons. om du tränar in det i ryggmärgen är det lika liten risk att använda som tå-häl och vänsterbroms, oavsett var du kör. Om andra blir bländade av bromsljuset så kanske det är ett problem (men det borde det inte va). |
||||
Nu var det inte riktigt det jag menade, utan snarare att det snabba duttandet av bil nr1. skapar en panikbromsning för bil nr2., som kommer precis bakom, för att han tror att bil nr1. har påbörjat sin inbromsning till Mjölby, villket i sin tur kanske leder till att bil nr3., den som kommer direkt bakom bil nr2., och som absolut inte är beredd på en så pass tidig inbromsningen, smäller på bil nr.2. _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||||
Det är väl inget farligt med det eftersom man bara duttar ytters lite, man bromsar ju inte nämvärt. Om du har problem med knock back är det bättre o köpa ett par fjädrar och montera i oken.
Här är ett väldigt uppenbart exempel på tekniken du pratar om. Han använder dock fjädrar nu och har blivit av med problemet. http://videobookmark.net/www/Windows/TwinVision/damian_mam_test_lap_4-2007.wmv _________________ Sebastian Gottfridsson Mazda Rx-7 -94 |
||||
Enkelkolvsok på min gamla 924 kunde glida isär mycket vid kurbskörning. Om man inte duttade så kunde pedalen ta många cm längre ned, vilket var väldigt spännande när man var oförberedd.
Brukade inte köra hårt på kurbs, men om det hände av misstag så duttade jag på rakan före nästa kurva för säkerhetsskull _________________ Pär Hylander |
||||
Jag tror att riskerna för att det blir problem är klart begränsade. Bromsljusen är mest kuriosa när man försöker avgöra hur andra kör. På vanlig gatbils-banträff ligger man ju inte med så små marginaler till övriga bilar. och i rejs så kör man mer efter känsla, typ hur bromsade han sist, hur bromsar han typiskt sett, flyttar han sig i sidled vid inbromsning, är det skitigt där jag kommer behöva bromsa för att bromsa mig förbi etc etc. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Måste få ventilera något jag hört talas om, men inte vet praktiseras..
Nämligen att en del förare duttar på bromsen strax före bromspunkt för att få bakomvarande konkurrent att för ett kort ögonblick släppa gasen. Detta för att minimera risken att bli omkörd under inbromsning. Någon som kan verifiera / förkasta ovanstående hörsägen? |
||||
Satt och klurade på varför folk gör detta... Och sen slog det mig att jag gör nog fasen det själv
När jag kommer nedför långrakan på Mittsverige så duttar jag nog till på bromsenstrax före bromspunkten. Jag har hittills sett det som att jag "pumpar upp lite tryck" i pedalen men efter att ha läst det här om kolvar som åker ut när man kör över kurbs så inser jag att det är nog det det handlar om. Upplever det som att pedalen tar längre upp om jag pumpar till en gång innan. Sen är det ren självbevarelsedrift också... Om jag har dålig bromsverkan så vill jag veta det någorlunda i tid för att hinna sikta på något mjukt och billigt _________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
||||
Grundfrågan...
Gör dom det med vänster eller högerfoten? Duttas det på bromsen med full gas samtidigt eller ej? Är det med full gas samtidigt tror jag de mest gör detta för att ha rätt känsla i bromspedalen, då den vid detta tillfälle varit inaktiv under en längre stund. Ang. trailbraking... enligt mig ett måste i race. Behärskar du trailbraking fullt ut, kan du ha hjulinställningar som ger sämre kurvegenskaper men bättre traction/fäste ut ur kurvan (när vi pratar framhjulsdrivna bilar utan diff). _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||
Vänster. Ja, fullgas samtidigt. Ja, känslan är ju skön att få in. Trailbraking fungerar på de flesta bilar, allra helst om man kört slut på (fram)däcken. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Blev lite fundersam här, varför blir det bättre om man trailbrakear? Eller menar du vänsterbroms? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Kan det vara för att få bilen att vilja överstyra lite för att kompensera de smälta framdäcken? /Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Dutta på bromsen innan bromspunkten - Varför? | 6133 besök totalt |