| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Rör för att leda vatten
|
6945 besök totalt |
|
Rör för att leda vatten
På K-rauta finns praktiska 32mm plaströr till avlopp. Pris/vikt förhållandet är bra men fungerar dem till att leda vattnet till en bakmonterad kylare? Man kan ju hälla kokande vatten rakt i avloppet utan att de skall gå sönder men här blir det ju annan kontinuitet. Alternativet är att köra på aluminiumrör. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||||
|
Du har ju tryck i kylsystemet med. Är nog itne att rekomendera. Kör på alu eller tunnväggigt stål.
|
||||||||
|
Re:
Trycket i kylsystemet gör ju att 120 grader inte är omöjligt (det vore ju tråkigt att smälta rören istället för att pysa säkerhetsventilen i kylarlocket) så även PP känns på gränsen. Tunnväggiga alurör är nog inte billiga, men de kan nog tom vara lättare än avloppsrör i PP. Hur är det med glasfiberrör (dvs polyester eller epoxi)? De smälter ju inte iaf på samma sätt (härdplast inte termoplast). Glasfiberrör har jag för mig är hyffsat odyra (men absolut inte lika billiga som PP). Sen kan man ju porra till det med kolfiberrör
|
||||||||
|
Re: Rör för att leda vatten
Dom tål inte dom temp som uppstår. Blir mjuka och viker sig samt dom tål inte trycket som uppstår. Pysslat lite med glasfiber rör till syreledningar...och dom är sköra. Gör livet lätt för dig och annvänd 35mm Rf tunnväggigt rör i stället _________________ Pelle Persson |
||||||||
|
Re:
Pex tål inte så hög temp som det blir i ett kylsystem. Slangen blir som spagetti när den blir varm och kommer den över 100 grader så ger den upp totalt. rf pga det är mkt lättare att arbeta med, billigare. Alu eller andra lösningar är totalt onödigt så länge man inte bygger en avancerad race bil. _________________ Pelle Persson |
||||||||
|
Re:
Ännu lättare att jobba med än rf, kan oxidera ngt men det funkar en nackdel är att koppar kan bli skör och gå av pga vibrationer...men det handlar om flera års brukande innan det händer _________________ Pelle Persson |
||||||||
|
Re:
Vanlig PEM slang för markförlagda vattenledningar klarar inte värmen, jag har sådana på min jeep och de sa just upp sig. Något som borde fungera är kulvertslang till värmekulvertar och varmvatten, de har stabila kopplingar och klarar trycket och värmen. Vet dock inte om de finns att få tag på till vettigt pris... Det finns ofta som spill på byggen. Uponor mm säljer sådana. _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||||
|
Re:
"Aquawarm kopparflex" verkar nämnas på några hobbyvärmesystemsforum. Men frågan är hur mycket 42mm isolerade flexibla rör kostar per meter... http://www.aquawarm.se/sortiment.htm |
||||||||
|
I mitt kylsystem; 'sitter det ett rör från en dammsugare.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
*s* Har sådana står i mitt garage ifall man ska använda det i nuvarande bygget. Då vet jag att man inte blir ensam om den galenskapen
_________________ Jonas Zetterman Västerås Sonens Race Insta https://www.instagram.com/philiptangerstad63/ |
||||||||
|
Inom fordonsinduustrin så är det inget märvärdigt med plaströr för kylvätska. Många har det tom med o-ringstätade snabbkopplingar. om jag inte minns fel så var det PA med nån innerliner för att klara glykolen.
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
|
Jag med, men i aluminium då.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
|
Re:
Sådana var min tanke, orginal är det plastgavlar på kylaren, ett rör fördeler väl ut kraften bättre och torde därmed tåla mer tryck än en gavel. Men det är väl i mitt fall kanske fel material i de tilltänkta rören? _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||||
|
Jag hade en -88 VW-buss för några år sedan, och om jag inte minns helt fel så hade den "plast"-rör mellan motorn (bak) och kylaren fram. Kanske dessa rör går att använda? Isåfall finns det väl massor på skrotarna!
Vattenkylda VW-bussar med svansmotor fanns från -82(tror jag) fram till -90.
_________________ Calle Olsson |
||||||||
|
Kör också med stumpar av dammsugarrör (i aluminium) i kylsystemet. Är nog väldigt vanligt, lagom dimension tunna och lätta, samt framförallt ligger och skräpar här och där .
_________________ Markus Ålind |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Rör för att leda vatten
|
6945 besök totalt |