| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
problem vid uppstart !(3,4l M30 sugmotor)
|
1 besök senaste veckan (5503 totalt) |
|
Re:
Jag har en M535a som när den är kall (ca10grader) går illa som fan på tomgång, dock inte när den är varm, då går den som en dröm! Kan startspridaren vara igensatt? Eller opererar den inte vid så höga temperatuer som 10+? Ursäkta trådkapen! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
När man tänker efter så beter den sej som en förgasarmotor med osynkroniserade spjäll, skjuter ofta tillbaks i trattarna (oberoende av tidig eller sen tänd). Så det blir nog till att tajta till spjället lite och synka ordentligt. Sprutet går att köra sekventiellt. Tyvärr så famlar jag i blindo med blandningen, men skall koppla smalbands lambdan till sprutet. Sprutet stöder också bredbands lambda, jag har en boch lsu4 givare men vet inte hur jag skall koppla den. Om man ändå måste ha en separat styrning fast sprutet skall gå med bredbandslambda. och jag har ej belastat motorn ännu. Jo trattlängden på "prototypen" är skjutet från höften går att förlänga ca 50mm för det är en bromsvätske behållare ivägen på cyl 6.
ps. Jag kommer inte att tävla med denhär motorn utan ser det som ett vinter projekt, jag håller samtidigt på att utveckla min gamla 4cyl turbomotor. _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
|
Re:
Då så. 1. Fippla om sprutet till sekventiellt läge. 2. Synka slidspjällen så gott det går. 3. Mappa "torrgasning" med smalbandslamba, det ska funka. Har sprutet "Autotune" så underlättar det ännu mer. Bosch LSU4 kan inte kopplas istället som smalbandslambda, den kräver special styrbox mellan sprutet och lambdan. Den finns att köpa till. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Kör Autronic SMC på min M30, men jag behöver 3 tändsteg när jag kör wasted fire med boschspole samt trigger på kamaxeln samt veven.
Låter som du har strul med tändningen, testa att sätta tändningen på 0 vid något varvtal där du kan hålla motorn vid liv sen kollar du på svängningsdämparen men tändlampan, finns ett sträck samt ett märke i bröstkåpan så ser du om motorn tänder när den ska. 14-15graders förtändning ska den gå på utan probl. vid 1000rpm. org. 535 spridare ger inte mer än max 200cc/min vid 3bar. Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||||
|
Re:
Hej Vad andvänder du triggern på kammen till kör du spridarna sekventiellt? En grundläggande fråga, om sprutet visar 15gr förtändning visar då tändlampan 30gr förutsatt att man har angett rätt position på triggergivaren i sprutet. står så i dta manualen, och har kört så tidigare men kan någon förklara exakt varför det är så. Jag har bara hunnit testa lite idag och har försökt täta spjället och borrat synk hål i sliden. har försökt starta motorn med spjället fast, den brummar till bra på soppan den få vid start sen händer inget mer precis som soppan vore slut. provade ge mer bränsle i etapper ingen skillnad.
Mvh Björn _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
|
Hej
Idag tillverkade jag ett tillfälligt insug (6 rör och plenum och 1 spjäll) för att eliminera annat strul än slidspjället. Det blev ganska sent så jag hann bara provstarta och den gick som en dröm. _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
|
Re:
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Japp. Slidspjällen är häftiga men tyvärr en mardröm att synka. Skaffa en vakuummätare och ändra utväxling för spjällen (så att spjällen öppnas långsammare i början) och synka spjällen så gott det går. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Det blir till att göra det, dock skönt att veta var felet ligger. Tack för all hjälp _________________ Björn Eklund " If you have no fear you're not fast enough " |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
problem vid uppstart !(3,4l M30 sugmotor)
|
1 besök senaste veckan (5503 totalt) |