Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 164 1972 "164SC6" | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (23420 totalt) |
Jahapp! dags då att dra igång en projekttråd om 164:a bygget.
Volvo 164 från -72. Bilen skall besiktigas som ombyggt fordon och byggs med intention för att gå på bana. Kanske nån repa på strippen också? Hjulupphägning från Sellholms av Mc Pherson typ, det kanske jag får faan för Sexpunktsbur som kompletteras med stöttor till ramtassarna. Skalstolar med fyrpunktsbälten. Bromsvåg med flytande 330mm skivor fram och Brembo R ok. Hydraulisk handbroms. Karossen skall behållas i originalutseende med mindre modifikationer. Fälgar: OZ Superturismo eller American Racing Hopster 17" Motor/växellåda/drivlina Motor från Volvo S80T6, sexa på 2.8 liter. Kompressormatning med en Eaton M112. Vattenkyld intercooler i insuget. Laddtryck ca. 1 bar. Motorn byggs för ett maxvarv på ca. 8500Rpm. Växellådan är en Getrag 260.0. Bakaxel blir en 1031 med diffbroms. Upphängd i justerbar originalliknande upphängning. Evt. Wattlänk. Projektet har pågått i ca. 2år och det har inte hänt så mycket fram till nu. Först nu har jag bildat mig en hyffsat klar bild över hur jag vill att bilen skall se ut när den är klar. Kommentera gärna! Några bilder då: Nyköpt, den ser bättre ut än vad den är. Inte mycket rost dock. Demonterad samt motor&växellåda monterat. Motorinstallationen 240 framdel inköpt, skall ta framvagnsbalk, styrning och delar av rambenen från den. Jiggbygge Nedkapad 240-framdel tillsammans med OZ 17" med slicks. En till bild på färlgarna, är lite osäker på om jag kommer att använda dessa. Är lite sugen på American Racing Hopster, eftersom 164 påminner om en mini-jänkare. Ingen som vill photoshoppa? Bakfjädrar Sellholm ställbara fjäderben tillsammans med rörbärarmar och spacers Motor och låda. Har tyvär ingen bättre bild på kompressorladdningen, hade allt monterat och klart med motorfästen och allt innan jag rev bort det :roll: Huvudbågen rest och fastpunktad Rostlagning Klart Garagebild [/quote] Buren lagd på backen för svetsning av ovansidan. Migsvetsat Bultade plattor Främre ramtassarna bortkapade, sparas till 240 rambalkarna för att få dit 164:a fronten igen. Ramtassar 240 framdelen där den kommer att sitta framöver, svetsning och inpassning kvar. Sådär, lite bilder på hur det ligger till just nu. Uppdaterar så snart något nytt hänt. Alltid kul med kommentarer, så skriv vad ni tycker! /Hakke _________________ Håkan Nordin |
||||
Dette var interessant å se på, vil nok titte innom "garasjesiden" din for å se hvordan dette utvikler seg
Ketil _________________ Ketil Frengen ketil.frengen@norgespost.no Min bil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33836&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= |
||||
Ursäkta offtipic men blev sugen på att kolla hur många sökresultat man fick upp här på rejsa om man sökte på "MacÄckelben". 26 st tråder hittade jag. Sen kollade jag även hur många som blev kvar efter att man bara valt att se trådar där fuling skrivit. Det blev fortfarande 26st. Trevligt projekt förresten, men du ska nog ta och lyssna på fuling. Tror han vet vad han prata om. _________________ /David Johansson |
||||
Jag kan förstå lite att man vill bygga om i fram, för även om det ser ut att vara gott om plats så är det inte jättemycket utrymme där man behöver det. I alla fall inte om man ska köra med kompressor
Kollar man bilden där kompressorn sitter monterad så märker man snabbt att den sitter på ungefär samma ställe som styrsnäckan på dessa bilar. Visst kan man flytta kompressorn, men det finns inte många bättre ställen att montera den stabilt. Då kan man ju tänka: "Ja men då monterar man kuggstångsstyrning så är det problemet ur världen", men ack så fel man tar sig. Det är väldigt svårt att få kuggstången vettigt placerad i en 142, och jag antar att så även är problemet i en 164, då det är samma framvagn. Men jag skulle väl hellre rekomendera att bygga en ny framvagn än att våldta bilen med McPärssonframvagn. Speciellt då jobbet att passa in hela framänden av bilen rakt kommer ta rätt ordentligt med tid (antar jag). Bättre då att lägga tiden på en optimal framvagn med dubbla A-armar. Men alla har rätt till sitt sätt att bygga bilar, tänk va tråkigt om man ändrade sig varje gång nån kom med argument emot det man tänkt. Va tråkigt BilSverige skulle vara då. Men det skadar aldrig att lyssna på erfarna röster. |
||||
Hehe, jag förstod nästan att jag skulle få skäll för mcphersson framvagnen.
Men som Conny så korrekt förklarar (tack för det!) så är 140/160 sjukt smala mellan rambenen. Jag funderade fram och tillbaka i två års tid hur jag skulle lösa det. Att bygga en ny A-arms framvagn samt nya rambalkar vore ju smutt, men det blir bara för mycket jobb. Nu hänger jag dit ett "färdigt" paket med saker som passar ihop. Det här känns iallafall som rätt val för mig. Sen är det ju extra skoj med lite Sellholm "bling" att hänga dit. Sedan ska vi komma ihåg att det inte är en renodlad banbil, den skall besiktigas för gatan. Har svetsat vidare i garaget ikväll, lägger inte upp några bilder då det inte är så mycket att visa. 240 framvagnen sitter på plats nu, bara punktad än så länge. /Hakke _________________ Håkan Nordin |
||||
164orna är svåra att inte tycka om, håller med som någon sa att std. maskinen låter mysigt på högre varv..
Men tror nog din kompressormaskin kommer att låta härligt den med Undra vad McPhersson & Fuling har ihop, i sitt förflutna _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||||
Ang McPherson benens vara eller icke vara.
Världens mest framgångsrika race/rallybil genom tiderna*, har McPherson. Så helt fel kan det ju inte vara? Jag behöver väl inte berätta vilken bil det är? /Mr MkI *Kan tänkas att Porsche 911 har kommit ikapp på senare år... _________________ Håkan Persson |
||||
Tack för stödet grabbar! Tur man har skinn på näsan så man inte blir allt för ledsen
Nu sitter Mcpherson framvagnen där iallafall. Point of no return. Lägger upp lite bilder: Skall bygga dit 164:a framdelen också. Måste fixa mer plåt och gas. Infästning mot torpedvägg. Skall lägga en 2mm plåt på ovansidan lägsmed hela rambenen. Det blir en rörförstärkning också (förutom rören till fjäderbensinfästningen), antingen mot torpeden eller mot buren. Det beror på vad SFRo tycker. Skall svetsa en plåt mellan torped och domkraftsfäste också. /Hakke _________________ Håkan Nordin |
||||
oj oj oj
Sedan 15 år tillbaka har ett 164-raceprojekt grott i mitt huvud... Och ditt är farligt nära det jag vill åstadkomma!!! Respekt och massor av beröm Snälla snälla, säg att den blir Californiavit när den blir klar... Har själv ägt en tidig 69:a , och en 70:a. _________________ Linus Pålsson GR Yaris -21såld Lexus RC-F Track Edition - 20 såld Focus RS MkII -10 såld Honda MB6 -97 såld M535i -86 såld |
||||
Tack, tack. Nästan så man rodnar lite Kul att fler tänkt i samma banor. Hade en 145:a som var californiavit. Hade inte tänkt den färgen till denna bil, men nu när jag tänker på det... Planerade att 164:an skulle ha en bruten originalkulör. Brun/koppar metallic eller pearl, en sober men samtidigt speciell färg. Bjuder på några bilder på 145:an 145 -70 Servo, overdrive, M41, GT-instr, GT-ratt, dimljusgrill, SUx2. /Hakke _________________ Håkan Nordin |
||||
Är det någon vänlig skäl som kan tala om fler fördelar med MacPerson än att det är änklelt och tämligen billigt???
Men vist det funkar men man har betydligt mer fördelar med en dubbla A-armsframvagn. Hadde varit balt om man gått lös på std framvagnen och förbättrat den istället. Men men nu har 164an MacPerson så det är bara göra det bästa av situationen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Nu är jag ingen väghållningskille utan mer svetsa och renovera. Förklarar så gott det går: En A-armsframvagn på en standardbil (en ganska smal bil, jmf med banräcers) gör att man får väldigt smalt mellan rambenen. För det är väl så att en A-arms framvagn blir bättre ju längre bärarmar den har? Sedan får man bättre (längre) fjädringsväg. Samt med Sellholmben runt om får man goda höjdjusteringsmöjligheter. Men återigen, det primära för mig var att skapa utrymmme och då är Mcphersson ett bra val. Jag ska börja med infästningarna för fjäderbenstornen, har en jigg som skapar samma förutsättningar som för 240 (Volvo 240 har 1-2grd caster och 0,8-1 positiv camber). Vad tror ni, ska jag bygga efter jiggen eller skall jag passa på att justera lite i jiggen för att få bästa möjliga Mcphersson framvagn? Justermånen på Sellholmbenen kanske inte räcker till om jag bygger efter jiggen? /Hakke _________________ Håkan Nordin |
||||
Hehe, då måste jag bara späda på med en motorspec för 145:an. B22, lättad och balanserad underdel, omsorgsfullt portad steg 2 topp (av mig själv), K-kam, brytarlös fördelare, högeffekttändspole, matchportat, SUx2 med specialnålar och trattar samt 2" avgass.
Jo, det stämmer. Det var just framvagnen som satte giller i huvudet på mig då. Var helt inne på att bygga en ny A-rmasframvagn och det tog musten ur mig till slut. Nu är det dock full fart! /Hakke _________________ Håkan Nordin |
||||
Vad blir den egentliga skillnaden mellan din 164 med 240 framvagn och en 244:a? (förutom designen då). Jag har dåglig koll på gamla Volvo så förklara gärna.
//Pehr _________________ Pehr Johnsson Porsche 964 C2 -93 Porsche 944 S2 -89 Såld. |
||||
Hej! Det blir just ingen skillnad om jag bygger exakt efter jiggen., det är ju 240 delar framför torpeden. Förstod jag din fråga rätt där tro? 240:in har samma framvagn från -75 till -92. /Hakke _________________ Håkan Nordin |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 164 1972 "164SC6" | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (23420 totalt) |