Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Om jag vill köra i Roadsport B med en moddad Miata ?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (9850 totalt)
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Re:

Josen skrev:

Tyvärr så tror jag inte det finns någon - det jag har funderat hårt på är att sätta en wankel i bilen.

Ett annat alternativ är ju V6:an från 626 och MX-6, det har ju också gjorts. Inte tyngre än nuvarande motor och du får lätt över 180 hk. Kanske inte lika trimvänligt som wankeln dock, men jag undrar om det inte är lättare att byta till en sån.

max
Kristianstad
Här sen Apr 2003

Re: ordningsman

Bengt Metz skrev:
Analogt med "man kan ha roligt utan sprit men det är onödigt att chansa"

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: om jag vill köra i Roadsport B med en moddad Miata ?

FredrikÅ skrev:
Alla bilar går sönder - vissa tydligen redan innan dom kommit ut på banan.
Det enda man kan göra för att påverka det är välja olika stora marginaler redan i garaget. Att köra med fräsh motor enligt orginalspec är ju ett sätt att minska risken för ras.
Det går att bygga driftsäkerhet i trimmade motorer också, men då behövs det lite kunskap och erfarenhet (eller iaf stor förmåga att hitta guldkornen i informationsbruset).

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Joakim Winkler skrev:
Josen skrev:

Tyvärr så tror jag inte det finns någon - det jag har funderat hårt på är att sätta en wankel i bilen.

Ett annat alternativ är ju V6:an från 626 och MX-6, det har ju också gjorts. Inte tyngre än nuvarande motor och du får lätt över 180 hk. Kanske inte lika trimvänligt som wankeln dock, men jag undrar om det inte är lättare att byta till en sån.
Problemet med ombyggt är att man gärna skulle vilja övertyga SFRo om ombyggt fordon utan att byta växellåda och diff (det är ju ingen vinst att byta dem).
Möjligen skulle nybyggda bärarmar och subframes fungera som övertalning (då kan man justera för lägre sättning). Att man sen justerar in allt för nära orginal geometri är ju bara en "slump".

Hur som helst så blir det mycket pyssel.
Tydligen ska det bara vara 2.5Liters KL som har vettiga kanaler i topparna, de mindre varianterna påstås ha "samma", vilket ger dem problem med gashastigheterna.

Men ljudet från en KL med sex öppna trattar genom huven är rätt trevligt

Ett ganska bra ställe att ventilera dessa frågor är depån på Kinnekulle 24/5, då finns det ju folk med erfarenhet av diverse under samma tak.

combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Wankel i Miata, ingen dum tanke. Förstår inte varför Mazda inte har detta motorval som option. Förr fanns det bilar med antingen eller. 818 kolvis- RX-3 wankel. 929 kolvis- RX-4 wankel. Det gick förr och borde gå nu också.

Nu vet jag förvisso ett Miata-bygge med wankel, fast det lär bli alltför extremt för roadsport när och om det blir klart. Extremt vet jag att det kommer bli!

Med en VÄLBYGGD wankel så behöver du inte oroa dig för hållbarhet, de håller helt enkelt. Effekt tänker jag inte puscha för, vill hellre peka på PPK (Pållar Per Krona) där finns det mycket att hämta. Fast allt kanske inte passar reglementet;), tror ändå att man ska kunna komma en bra bit på vägen mot översta pallplats.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

combat skrev:
Med en VÄLBYGGD wankel så behöver du inte oroa dig för hållbarhet, de håller helt enkelt. Effekt tänker jag inte puscha för, vill hellre peka på PPK (Pållar Per Krona) där finns det mycket att hämta. Fast allt kanske inte passar reglementet;), tror ändå att man ska kunna komma en bra bit på vägen mot översta pallplats.
Blueprinting av Wankel (dvs så man kan hävda fabrikseffekt, är det nåt att ha (dvs är det lika billigt att pilla fram de pållarna som vid friare trimmning)?
Moddad Wankel blir ju "dyrt" i Roadsport med 234 hk på 1.3 liter och axiellt insug. Tung (1217kg) Miata i B. 10% lättare om oförändrade porttider (rimlig vikt).

Finns det nån normalandad wankel som såldes med katalysator (effekt/vrid kan vara intressant i så fall)? Annars är det ju lite svårt att regga hos SBP.

Hans Drangel
Stockholm
Här sen Jan 2007

Re: B

[quote="Niklas Falk"]
Josen skrev:

Men RoadSportB är ju rätt klass om du blir biten av trimmningsbacillen.
En 1839cc beräknas som 205hk med trimkammar eller 183hk med orginalkammar (1064 resp 952kg eftersom du saknar ABS). Kom även ihåg att du inte får ha mer än 10% mer än detta vid Rototestmätning, men du får gärna ha mindre.
En Miata med effektivt chassi och 180hk i motorn och 1064kg borde inte bli långt efter i RoadsportB, chans på pallen skulle iaf jag se som en möjlighet.
180hk ur 1839cc motorn är inte så svindyrt, 200+ börjar bli jobbigt.

Har också funderat en del på trimmning, mest för att det vore kul. Det verkar som 1,8L motorn från 2001 (145hp) har ganska OK orginalkammar, så en sådan kanske kan komma i närheten av 183hp (170?). Driftsäkerheten är väl antagligen en funktion av varvtalet och det borde inte bli astronomiskt med orginalkamaxlar.
Nackdelen är ju att man inte kan vara med i MX5 serien (roadsport C) om man vill det.

Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Ordspråk

Kinesiskt ordspråk

"tung pung vinner"

/ Bengt Metz

PS Pung = Penga pung DS

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Allmänt banåkaforum
Om jag vill köra i Roadsport B med en moddad Miata ?
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (9850 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande