Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (9850 totalt) |
Re:
Ett annat alternativ är ju V6:an från 626 och MX-6, det har ju också gjorts. Inte tyngre än nuvarande motor och du får lätt över 180 hk. Kanske inte lika trimvänligt som wankeln dock, men jag undrar om det inte är lättare att byta till en sån. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Re: om jag vill köra i Roadsport B med en moddad Miata ?
Det går att bygga driftsäkerhet i trimmade motorer också, men då behövs det lite kunskap och erfarenhet (eller iaf stor förmåga att hitta guldkornen i informationsbruset). |
||||
Re:
Möjligen skulle nybyggda bärarmar och subframes fungera som övertalning (då kan man justera för lägre sättning). Att man sen justerar in allt för nära orginal geometri är ju bara en "slump". Hur som helst så blir det mycket pyssel. Tydligen ska det bara vara 2.5Liters KL som har vettiga kanaler i topparna, de mindre varianterna påstås ha "samma", vilket ger dem problem med gashastigheterna. Men ljudet från en KL med sex öppna trattar genom huven är rätt trevligt ![]() Ett ganska bra ställe att ventilera dessa frågor är depån på Kinnekulle 24/5, då finns det ju folk med erfarenhet av diverse under samma tak. |
||||
Wankel i Miata, ingen dum tanke. Förstår inte varför Mazda inte har detta motorval som option. Förr fanns det bilar med antingen eller. 818 kolvis- RX-3 wankel. 929 kolvis- RX-4 wankel. Det gick förr och borde gå nu också.
Nu vet jag förvisso ett Miata-bygge med wankel, fast det lär bli alltför extremt för roadsport när och om det blir klart. Extremt vet jag att det kommer bli! Med en VÄLBYGGD wankel så behöver du inte oroa dig för hållbarhet, de håller helt enkelt. Effekt tänker jag inte puscha för, vill hellre peka på PPK (Pållar Per Krona) där finns det mycket att hämta. Fast allt kanske inte passar reglementet;), tror ändå att man ska kunna komma en bra bit på vägen mot översta pallplats. _________________ Bert-Åke Blennow Fordonspark: Mazda RX-7 -85. Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar. |
||||
Re:
Moddad Wankel blir ju "dyrt" i Roadsport med 234 hk på 1.3 liter och axiellt insug. Tung (1217kg) Miata i B. 10% lättare om oförändrade porttider (rimlig vikt). Finns det nån normalandad wankel som såldes med katalysator (effekt/vrid kan vara intressant i så fall)? Annars är det ju lite svårt att regga hos SBP. |
||||
Re: B
[quote="Niklas Falk"]
Har också funderat en del på trimmning, mest för att det vore kul. Det verkar som 1,8L motorn från 2001 (145hp) har ganska OK orginalkammar, så en sådan kanske kan komma i närheten av 183hp (170?). Driftsäkerheten är väl antagligen en funktion av varvtalet och det borde inte bli astronomiskt med orginalkamaxlar. Nackdelen är ju att man inte kan vara med i MX5 serien (roadsport C) om man vill det. _________________ Hans Drangel |
||||
Ordspråk
Kinesiskt ordspråk "tung pung vinner" / Bengt Metz PS Pung = Penga pung DS _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (9850 totalt) |