| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Mac peson Fråga?
|
2 besök senaste veckan (2922 totalt) |
|
Eller använd sökfunktionen
Det finns förklarat i detalj av flera stycken. T.ex Göran Malmberg eller Johan "Fuling" Sjölinder. Sök på caster+camber+McPherson+nåt av deras namn _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Re:
Japp Har användt sökfunktionen Men hittar inte det svara ett jag letar efter.. Hur man räknar ut detta.. Det borde skilja rätt mycket ,beroende på hur långa länkarmar man har
_________________ Marty Cronvall |
||
|
För Camber på hjulet borde justermånen vara inom 1,5-4grader för r-däck om bilen ska brukas på allmän väg också.
Caster bör ligga nånstans mellan 5-7grader typ
En tråd i mängden som förklarar caster: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||
|
Re: Mac peson Fråga?
Jag har också sökt men utan att finna det jag söker. Bilderna ovan förklarar på ett bra sätt vad jag också funderar på. Någon? /Hakke _________________ Håkan Nordin |
||
|
Re:
Nu blev det intressant, varför då? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
Hej!
Tack för alla svar! Det är väl bådeock jag funderade på. "glömde bort" denna tråd så jag startade en ny, skall radera den och fortsätta här. Jag har ju Sellholm 50mm coiloverben med Sellholm justerbar topplagring, samt rörbärarmar undertill. Det jag funderade på var om jag skulle bygga dit övre fästen exakt efter jiggen jag byggt från en 240, eller om jag ska passa på att justera lite för att få en så bra grund inställning som möjligt. Volvo 240 har 1-2grd caster och 0,8-1 positiv camber original. Bilen är utrustad med styrservo och skall gå (mest) på gatan. Stel 240 axel bak, ej skränkt. Upphängd i justerbar original upphängning. Jag funderar på: Camber 3 grader negativ? Att hjulet lutar inåt sett framifrån 3 grader? Caster 6 grader? Att fjäderbenet lutar 6 grader bakåt i bilens längdriktning? Är det någon som har lite tips på hållfastheten så vore det inte dumt heller. Kanske någon bild på övre infästning av mcphersson ben på bil med rörram fram? Även hur man löser infästning av fästplattan till rören (om ni förstår vad jag menar). Jag har ju inga innerskärmar på min bil. _________________ Håkan Nordin |
||
|
Camber:
nomenelt -3grd justering +-2grd Caster: nomenenlt 75% av spindelvinken (KPI/SAI mid noll grader camber) justering +-2 e tom +-3 Hmm men jag vet de fa... Om jag skulle gå över 7-8grd caster
Så caster på ett MacÄckelben fram, säg 7grd +-2 e +-3 _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Sådärja! Tackartackarr
Jag bygger som du säger. Blir nog bra det. Camber -3 grader. Caster 7 grader. Bara så jag har förstått det rätt, visst lutar fjäderbenet bakåt 7 grader då? Då återstår bara att fixa en snygg och stabil infästning för Sellholm topplagringarna. Tips någon? /Hakke _________________ Håkan Nordin |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Mac peson Fråga?
|
2 besök senaste veckan (2922 totalt) |