| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
få en FWD bil startsnabb?
|
9362 besök totalt |
|
Re:
Dr=dragracing. Fyrlink är en upphängning av bakvagnen i fyra stag som fungerar likadant som A-armar gör sidledes bilen. om Du tänker dig sopkvast trixet, du har en vanlig piasavakvast, håller i skaftet och skjuter borsten framför dig. Du kommer att känna en viss uppåtriktad kraft i skaftet, och om borsten stannar mot en vägg så tvingas skaftet uppåt eller så går det av. Borsten är däcket i det här exemplet och handkraften bilens tyngd. Ju lägre du håller skaftet från marken, ju mindre blir den uppåt riktade kraften men även "däcks trycket" mot marken. Skaftet motsvarar vad som på chassiespråk kallas "forceline". Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Närmare än du anar https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
|
Re:
...eller varför inte Mark ortiz Chassis Newsletters? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Där finns bl a December 2003 More on racing front-drive cars and load transfer. November, December 2005 optimizing engine-over-drive-wheels layout. _________________ Johan Lekås |
||||||
|
Är det kanske inte dax att backa spånandet ner till en mer praktisk nivå där man kan börja jobba lite mer konkret...
Vi har väl redan konstaterat att caster och "antivinkeln" kommer vara det justerbara som gör att vi får en effekt. Jag skulle gissa att mer caster borde ge bättre grepp i starten. Iaf tycker jag det varit fallet ur kurvorna på bana. Sen detta med hur du ska vinkla länkarmarna för samma effekt... om du stälelr dom så att dom är högre i bakkant än i framkant så får du ju sk antidive vid broms. Borde inte detta betyda att man får mer raise vid start och sålika får mer tryck på framhjulen. Eller har jag tänkt helt bakvänt, det är lätt gjort när man bollar med krafter. |
||||||
|
Re:
Nja, jag vill påstå att anti-dive vid broms stämmer men det blir "anti-raise" vid start
Kan väl försöka vara lite "praktiskt konstruktiv" även om jag inte har någon praktisk erfarenhet Det är ju ett intressant problem att fundera på
(Utgår från att man gjort allt man kan eller vill för att 1. sänka tyngdpunkten, 2. Flytta vikt framåt, eller flytta framhjulen bakåt för mer vikt fram) Vad tror ni om det här resonemanget/svamlet: Genom att vinkla länkarmen kan man få mer "raise" vid start och ökat marktryck så länge fronten accelereras uppåt (F = massa * acc), men vinsten kan ätas upp om tyngdpunkten därmed höjs eller flyttas bak och därmed ökar lastväxlingen bakåt. Därför tycker jag det verkar vettigt att på något sätt se till att tyngdpunkten inte höjs eller flyttas bakåt om man tänker sig att bakfjädringen är stenhård kommer bilen att rotera/pitcha runt bakhjulens kontaktpunkt med vägen. Vid start kommer tyngdpunkten inte flyttas bakåt nämvärt, men höjas om fronten reser sig (vilket iofs ger mer marktryck när den rör sig uppåt) om man har "dropstop" fram så framhjulen inte kan fjädra ut (men baken normalt fjädrad) så kommer bilen att rotera/pitcha runt framhjulens kontaktpunkt. Vid start kommer tyngdpunkten inte flyttas bakåt nämvärt, men sjunka (när bakfjädring komprimeras). Med den här logiken skulle man satsa på att hindra fronten från att fjädra ut Det kanske kan man göra genom - "Anti-raise" vid start i fram, (dvs bakre länkarmsfästet högre än det främre). Ger även anti-dive vid broms - Krängare mellan fram och bakfjädring som komprimerar framfjädringen när bakfjädringen komprimeras (effekter på på körningen efter start?) - "Drop-stop" som hindrar utfjädring (men det ger ju inte så kul fjädringsegenskaper efter starten) - "Tillfälliga drop-stop"? Man kanske t o m kan spänna ihop framfjädringen innan start och sedan se till att drop-stopen lossnar när man bromsar för första kurvan? _________________ Johan Lekås |
||||||
|
nu börjar vi närma oss vad jag tänkte från början. saker som direkt kan kopplas till praktiken och sen får man testa sig fram.
det är ganska enkelt att sänka främre länkarmsfästet så det ska provas. hur mycket skillnad i y-led rör det sig om mellen tummet och pekfingert? gillar däremot ideen om en drop-stop starkt. att man inte kommit på den ideen tidigare man får göra så den släpper när man kommit sig iväg. många som tävlar i motocross har ju en "holeshot" som håller nere framfjädringen i starten som man sen lossar med en knapptryckning på styret.
kanske är fel forum men det är ingen som har praktisk erfarenhet av FWD-dragracing? _________________ Mattias Holmgren |
||||||
Hmm näää här käns det fel pga att däckskraften går åt olika håll vid ax och broms. Dubbel hmmm jag hatar dive, sqvot, rise mm lägger man sen anti på dessa så är man helt väck. I alla fall jag
Jag kommer bara använda 2 ord nu in och ut fjädering. Som bilen ser ut nu kommer den fjädra IN minder vid broms och mer UT vid ax. Mao vi har en mp(monementanpunkt) som ligger bakom framaxen och åvan för markplanet. Hur lösa detta? Mer caster eller/och sänka bakre bärarmsinfästingen. Eller så höjer man främre bärarmsinfästingen. I ditt fall käns höjning av främre mer rätt pga att bakre påverkar rc mer. Jag skulle nog göra båda. Mer caster mår bilen bara bra av, tumme pekfinger ca 5-6grd. Men du bör ha styrcervo, har du det??? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Njaaaaääe, jag tror jag har rätt, dvs fjädra in mindre vid broms och fjädra ut MINDRE vid acc
Här är en bild på situationen (mp=momentanpunkt, bakre länkinfästning högre än främre)
Jag tycker det borde bli så att vid broms så drar bromskraften isär fjädringen, dvs den fjädrar in mindre (där är vi överens) Vid acc borde kraften trycka ihop fjädringen, dvs den fjädrar inte ut like mycket. Eller?! _________________ Johan Lekås |
||||||
|
Re:
Du tänker väl på att du inte får flytta några infästningspunkter i 2150, så du inte gör något regelvidrigt. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
1 fa..
jag glömde INGEN att INTE driving lika med broms
Men jag vet att en mp framför framaxen åvanför hjulcentrum ger bättre start grepp på en FWD. Borde få samma fenomen om mp ligger bakom framaxen men under markplanet, eller? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Titta lite på Team AVR:s VW Golf.
Dom körde med wheeliebars och satte löjligt bra tider med den bilen. Jag tror iofs att dom körde i sport competition klassen när dom hade moddat som mest, men jag skall låta det vara osagt om det var så. Lite tråkigt om du skruvar bort dig från klassen du tänkt köra i.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||||
|
kan börja med att säga att dessa planer inte kommer användas i sommar utan här ligger vi före i planeringen, nämnligen säs2009 och en annan klass än 2150
försöker så gott jag kan att förstå era resonemang, inte är det enkelt när man är rookie men man gör så gott man kan. hittade in på team avr:s sida men där fanns så lite, finns det nån tråd på något forum om deras bilar kanske? och gärna länktips på vars man kan läsa nyttig info på svenska få man förstår allting rätt
_________________ Mattias Holmgren |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
få en FWD bil startsnabb?
|
9362 besök totalt |