| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hastighets givare
|
4624 besök totalt |
|
hastighets givare
om man ska byga en egen hastighetssignal på en bil vad ska man använda för givare nån som har något bra förslag? tänkte ta en abs krans runt inre drivaxeln men vet inte vad jag ska ha för givare... vill inte ha nån cyckeldator å dashlogg å såna grejer e för dyrt.. _________________ Emil Öberg leksaks lös
|
||||||
|
Ska du använda en abs-krans kan du väl använda motsvarande givare till samma krans. Då har du ju fungerande avstånd och allting. Sen kan du väl använda någon optokopplare och schmitt-trigger för att få bra form på signalerna...
_________________ Daniel Gustavsson |
||||||
|
det jobbiga är att jag har provat att koppla in mig på orginal abs systemet men det har för många pulser då köpte jag en fuls omvandlare som tog bort pulser men den fungerade inte på mitt system tydligen därför tänkte jag byga ett eget .... vad är optokopplare och schmitt-trigger för något??? låter dyra
_________________ Emil Öberg leksaks lös
|
||||||
|
joo..fast det kan nog ge lite flipprande visning i lägre hastigheter, åtminstone med digital visning. Kuggkransen till hastghetsgivaren i bakaxeln jag planerar att hinka i har 108 piggar. Fast ca 50 pulser per meter som den ger är väl lite overkill istället.
_________________ Mats Andersen |
||||||
|
Re:
Kan du vara lite utförligare och berätta vad det är man ser på bilderna?
Jag kör cykeldator idag, men det fipplar endel på hastigheten så alternativ är välkomna... |
||||||
|
det har varigt en tanke att köra på bultskalarna men det sitter inga tyvär.... så jag måste ha en slags krans och abs kransar har jag i olika puls-tal så troligen har jag nån som fungerar abs systemet har 48 tror jag å då gör den mätarn ut på 1:an ca 260 å den ska göra ca 70-80..tror jag har nån med mindre än hälften pulser på och om det e ett eget system så kanske jag kan änvända min pulsminskare..
_________________ Emil Öberg leksaks lös
|
||||||
|
Re:
Med en rullomkrets på 2m och 8 bultar så uppdateras hastighetsmätaren var 25e cm. Anders: Det är en induktiv givare. (antar jag) _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||||
|
Re:
första bilden tror jag kan vara en plåtskiva med hål i? eller?
andra bilden är enligt bildnamnet en induktiv givare från VDo i storlek M18 ( vdo_m18_ind_sensor.jpg ) _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
|
Re:
Stämmer bra det... Skivan skall sättas på kardanaxeln och givaren ska antingen räkna bultskallar eller hål. Hittade allt här: http://www.etbinstruments.com/Sensor Verkar inte vara nåe vidare företag då dom inte hört av sig på mer än en vecka efter att jag lagt en förfrågan på mätare. Även den svenske återförsäljaren är lika "trög" Blir nog att jag handlar från http://www.khmotorsport.se/ någon som har erfarenhet av dessa? Blir troligen VDo vision serien, uppskattar tips på återförsäljare med bra priser i skåneregionen :-) Hittade en sån här givare på http://www.burtonpower.com/
Nån som vet om den finns mer lokalt? _________________ Svante Hoberg No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!! |
||||||
|
nu har jag bygt dit en induktivgivare från elfa som läser och skickar iväg signal men inget händer på hastighetsmätaren... finns det nån som har nån bra ide på det hela måste man göra om signalen så den blir digital eller analog vad den nu visar börjar få slut på ider
glömde en sak vad e det för signal som kommer ur ett bosch abs system nån som vet det? den signalen fungerar nämligen... tacksam för all hjälp.. _________________ Emil Öberg leksaks lös
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
hastighets givare
|
4624 besök totalt |