Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2003-09-20 Lazzat RS Challenge Lunda flygfält | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (17018 totalt) |
Jag har en hyfsad bortförklaring , mitt fjäderben på vänster fram satt löst mot spindeln i det excentriska hålet, så köregenskaperna blev minst sagt spännande när cambern diffade ca 4 grader upp och ner på den sidan. Är den OK, bortförklaringspolisen? Förutom mitt strul med bilen, tyckte jag både arrangemanget och banan var mycket trevliga! _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Här kommer de utlovade bilderna: http://community.webshots.com/album/
Jag har tyvärr ingen möjlighet att redigera bort nummerplåtarna här och nu. Om det är någon som misstycker så är det bara att PM:a så tar jag bort bilden. / Andreas _________________ A n d r e a s O t t o s s o n |
||||||
Jorå, den var så pass orginell att den ramlar utanför ramen för vanliga bortförklaringar och är härmed godkänd. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
52,2 fick jag, trodde jag skulle komma näst sist, dom andra såg ut att åka bra mycket fortare än mig iaf..
Jag var ganska missnöjd överlag, för "tajt" bana, fick ratta som en dåre, gick för långsamt, däcken tyckte inte alls om den, skrek hela tiden som "någon" skulle sagt "understeer, understeer.." (förutom då jag höll på att snurra under uppvärmningen, det var kul ) Nu tycker ni säkert jag är en grinolle, men jag tyckte i ärlighetens namn att det inte var SÅ kul. VISST, jag körde säkert för dåligt för att det skulle gå riktigt "fort", men om man jämför med en stor snabb konbana som SS, så får väghållningen i bilen spela in mer och framför allt balansen, än kvalitén på däcken (visst spelar däcken roll där med.) Konbana är kul, men det ska gå lite fortare då (min smak) iaf över 100 km/h i svängarna. _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
Turbo²:
Höfläktarna som som kom 1a och 2a åkte på std däck i lilla klassen. Tittar man sen mer på tiderna även på de med 4-krafs och R-däck så är det ingen större skiland på tiderna häller. och hurru du, vad tror du om dina möligheter att spöa Lancia Delta och Mitsubishi EVo6 på SSen???? Skall man ge sig in i typ SS så är effekten mycket mer avgörande och inte lika kul för blanding på bilar. Jag har också åkt SS, vist skitkul men detta var mycket svårare. Allså mycket mer förarberoende än matrialet. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
fuling;
i standard klassen åkte ju alla på standard däck... eller? sen funkade ju inte pricksystemet heller. (jag är gnällig, jag vet..) Jag var inställd på att min bil skulle få 2 prickar, sänkt och bromsbelägg. Den vita M3an vad väl massor gjort på .. inte direkt standard. När man pratar standard, ska bilen vara standard.. tycker jag.. men men, vad ska man ha ett pricksystem om det inte efterföljs? sen det där med SS, visst klarar inte skådan av Evosar, men vad spelar det för roll om det är roligare att få flyt och riktiga apex träffar, än att bara ratta som en dåre och att försöka att få bilen att undvida krafsa runt konerna. Missförstå mig inte, jag hade en kul dag på lunda, men jag vill ha en större konbana där både jag och bilen kan sträcka ut bättre, även om det innebär att åka på tokpisk _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
Jag kan förstå om det är frustrerande att det greppar dåligt vid ax i tajta kurvor, det gör tom med min orginalskoda i forcerad stadskörning. Den understyr också av naturen mer än Porschen. Men konbana, speciellt en sådan som var lagd i lördags, kräver mer finess än stake. Man måste verkligen se till att inte vara för aggresiv och inte tappa höjd. Det finns inga utrymmen för sen turn-in när det tajtar till, för då står man still. Jag tyckte du körde bra, jag såg sladden under uppvärmningen. Men för att få flyt i en sån bana så krävs det lite mer silkesvantar och att "våga" bromsa innan det är för sent när det behövs även om det bara går i 60 km/h, när man ska in i något tajtare parti. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 såld... PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
största bekymmret för min del var på tillbaka vägen vid konorna på vänstra sidan strax innan slalomet, jag körde alltid för fort innan där.. blev så sur.. samma fel hela tiden. fick som sagt bromsa så man nästan stod still... men det är ju som sagt, förarmisstag.. practicse makes perfect
självklart så är det en övning för psyket att klara av att inte ge för mycket.. jag har lite svårt för det.. erkänner lite bilder finns på: http://turbo2.mine.nu/konbana/index. OBS! kommer bara finnas uppe i ca 2 dagar.. lägg gärna bilderna någon annanstans.. _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
Visst har han skruvat under huven, men jag misstänker att de flesta turbobilar som var närvarande hade en smula mer laddtryck än standard. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Jag har BARA 223% mer effekt under locket än std
Bromsar: ja std saab men inte V4 Chassi: Lätt ombyggd bak och castern fram är ca 3grd mer. Fjädar och stötdämpare är LÅNGT från std Men vad hjälpe det? Lennart Mäkinen: Hur fan ni än gör med klasser mm kommer det alltid finnas som inte är nöjda. Så skit i klassera istället och lägg banan ca som den var så blir föraren viktigast. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jag tänkte om ni missat detta jag skrev på Lazzats forum med anledning av banans utformning. Som ni vet så får farten inte överstiga 80kmh
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Jag tycker klassindelningen är rätt ointressant.
Visserligen är det kul att jämföra tider förare och bilar emellan. Men viktigare tycker jag utmaningen mot sig själv är, att få till det bättre och bättre i varje åk utifrån sin egen utgångspunkt. Det material man själv besitter förändrar ju inte de andras möjligheter/resultat. En slalombana ska enligt min mening vara i stil med den som Magnus & Gustav hade lagt på Lunda, med tempoväxlingar och inte allt för snabb. En av grundidéerna med konbana är ju det ska vara en utjämnare, och inte premiera extrema bilar i allt för hög grad. Att det sen troligen går fortare med t. ex. en Miata än med en Impala är ju svårt att komma ifrån. Huvudsaken är att man kan ha kul med sin vanliga bil utan att det kostar skjortan. |
||||||
Intressant läsning i den kombinerade resultatlistan! Kikar man där så var ju faktiskt Standard-klassen 1:a och 3:a med en Modified på 2:a?
och tidsmässigt så ser det ut att vara jämnt, några Standard har nockat några konor och trillat ner top6... Nä, förarinsatsen ser ut att vara avgörande? _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Lennart;
Så som jag ser det, så tycker jag att klasserna inte heta Standard eller Modifierat, om nu man som M3an hade (vad jag kunde se) modifierad hjulupphängning, lättat bilen, fjäderbenstag, avgassystem, luftfilter. Det bör resultera i över 3 prickar. Riktiga standard bilar i mina ögon var; Honda Civicen, Ford Focusen, Pugg 307an, min bil är inte standard, men med pricksystemets regler så "bör" den slinka in i standard kategorin, bromsbelägg 1p, H&R fjädrar 1p, annat avgas 1p. Den är inte chippad eller så.. Det är inte förtal eller så, det var bara så jag uppfattade det. Jag vill inte vara någon paragraf ryttare, men om något inte efterföljs, vad är det för mening att det finns? Jaja, det spelar ingen roll alls ingentligen, jag hade inte kört fortare för det ... precis som Magnus skrev ovan; dålig på att planera körningen.. _________________ Mathias Lövdblad |
||||||
Mattias,
Namnet på klassen kanske var missvisande, men det man kunde få prickar för var följande: * Modifierad hjulupphängning (Tex. sänkt bil) 1p * Modifierat bromsar (värre belägg, större skivor osv.) 1p * Byggt bur eller störtbåge (så du får vridstyvare chassi) 1p * Lättat (Tex plockat ur reservdäck eller på annat sätt sänkt vikten på bilen) 1p Såvitt jag vet så hade Jonas bara två av dessa punkter (de första). Ett fjäderbensstag är en del av hjulupphängningen. Avgassystem och filter gav inga straffpoäng. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Vad får man för straffpoäng om man anti-lättar genom att fylla hela bilen med folk? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Din bil är nog mer perfekt för bankörning, RS är en tävling där turbo är ett minus... * tung * resopnsen innan turbon laddar En Liten rapp bil med ett styft skassi är det som är vinnare i sammanhanget. Det största problemet i drivers open är att farten inte får vara över 80km/h, men det var väl ingen som körde så fort? När reglerna gjordes så utgick vi ifrån förra året, men i år så var banan mer utjänmande mellan bilarna och satte hörgre krav på föraren. _________________ Christoffer E |
||||||
Jag kan ju säga att klassfrågan var en liten huvudvärk som vi hade. Problemet var att vi bestämde klasserna innan vi hade lagt bana pågrund av strul från min sida så kunde vi inte lägga banan förens på fredagen och då var ju klassreglerna redan klara.
Jag kan nämna hur vi hade tänkt oss med klasserna osv. Anledningen till att vi hade klasser från första början var att förra året så var det rätt stor skillnad mellan lilla och stora klassen som det hette då. Det vi ville var att separera dom som hade standard bilar, mildare trimm/modifieringar och bilar som har mycket gjort. Tex så kändes det som att en Evo på 400 hk med öhlinsben och responssytem kanske inte ska köra mot en original nissan 200sx. När man har klass sytem så finns det ju tyvärr alltid några som ramlar igenom och alla kan inte bli nöjda. Nu när man tittar i backspegeln så kan man ju säga att det var dummt att ha det med den banan som vi hade men det blev dock uppenbart först när det var försent. Det som är olyckligt är att Drivers open som denna tävling kördes som inte riktigt är utformat för våra behov bla med max hastigheten på 80km/h och relativt hårda bestämmelser på vilka bilar som får ställa upp . Fördelen med att köra under drivers open är dels att dom som kör är försäkrade genom SBFs försäkringar för skador på 3dje man plus att dom som har licens inte riskerar den. Vi ska ta och sätta oss ner och diskutera detta nån dag nu i veckan och fundera på vad som kan göras till nästa år. För övrigt så är det alltid trevligt med lite kritik så keep em coming som dom säger där borta över havet. _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||
Eftersnack 2003-09-20 Lazzat RS Challenge Lunda flygfält | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (17018 totalt) |