Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Korta fjädrar själv?
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (21939 totalt)
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

Pär Hylander skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Grendel skrev:
Behövde styvare fjädrar till min GTV och råkade ha långa 260 lbs grejer liggande. Snabbt kap på mitten och hopps har jag hälften kortare 520 lbs fjädrar. Blev över en sats till kompisen med

Säkert no-No-No då fjäderstyvhetsmolekylerna rinner ut ur snittet

I förhistoriska tiderna då jag körde med "normala" sänkfjärdrar från Jamex eller något så kapade jag bort av den mjukare ändan av progressiva fjädrarna. Med att fundera och/eller räkna kan man i dessa påverka fjäderkonstanten i önskad riktning.

Du är inte ingenjör va?

Du förstår väl att Grendel är kemiingenjör eller möjligen kalkylingenjör på målerifirma, han skriver ju om Målekyler, Målerikalkyler eller nått

Jag tycker det är kul att man kan få ut två bra fjädrar av en dålig!

Sicken tur att det finns taxichaffisar på rejsa, då kan ju vi ingenjörer få oss en rolig stund då och då

Haha, jag skrattar ofta åt era överräkningar. Tur vi alla är olika, men jag njuter mycket åt formlerna härinne!!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Förresten, kan någon förklara vad drop-stops är bra för? Är det för att bilen inte ska släpa ena hjulen i marken eller?

Grejen är att jag planerar att skaffa en extra Torsendiff på bakhjulen på Audin och såvitt jag vet låser Torsen "upp" diffen så fort ena hjulen släpper från marken. Alltså borde drop-stops snarare vara negativt i mitt fall (på bakhjulen).

Mvh.

Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

beepbeep skrev:
Förresten, kan någon förklara vad drop-stops är bra för? Är det för att bilen inte ska släpa ena hjulen i marken eller?

Var det inte någon som skrev något om det här precis...?

Iaf; de ser till att hjulupphängningen inte kan ramla ner så långt att fjädern blir liggande lös. Risken är ju annars att fjädern hamnar fel eller t o m ramlar ut (om man inte har någon stötdämpare som håller ordning på den) om det lättar för mycket.

Alternativ lösning för coilovers: Hjälpfjäder.

Inverkan på väghållningen lär väl vara tämligen minimal då det ändå inte blir något tryck på hjulet. Kan väl iofs påverka viktfördelningen lite om hjulet hänger i luften, jämfört med om det rullar på marken... (Tänk lätt bil med mycket ofjädrad vikt.)

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

beepbeep skrev:

Grejen är att jag planerar att skaffa en extra Torsendiff på bakhjulen på Audin och såvitt jag vet låser Torsen "upp" diffen så fort ena hjulen släpper från marken. Alltså borde drop-stops snarare vara negativt i mitt fall (på bakhjulen).

Mvh.

Det ser häftigt ut!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Har man tex stel bakaxel får man se upp med dropstops. Så man inte börjar lyfta på inner hjulet

Rävlanda
Här sen Feb 2006

Haha!

Den här tråden blev ju svinrolig!
Jag har garvat som fan här...

thumbs up

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
MickeM02:
Vart du klokare på mina svar?

Ja, det klarnade en del med formeln faktiskt. Tack för svaret!

//Micke

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28407
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Re:

olofson skrev:
beepbeep skrev:

Var det inte någon som skrev något om det här precis...?

Iaf; de ser till att hjulupphängningen inte kan ramla ner så långt att fjädern blir liggande lös. Risken är ju annars att fjädern hamnar fel eller t o m ramlar ut (om man inte har någon stötdämpare som håller ordning på den) om det lättar för mycket.

Alternativ lösning för coilovers: Hjälpfjäder.

Inverkan på väghållningen lär väl vara tämligen minimal då det ändå inte blir något tryck på hjulet. Kan väl iofs påverka viktfördelningen lite om hjulet hänger i luften, jämfört med om det rullar på marken... (Tänk lätt bil med mycket ofjädrad vikt.)

Sen är det väl bra med "dropstops" när det är dags för besiktning så inte fjädern trillar bort...
Hur ser förresten SBP på dropstops? Inga konstigheter?

//Micke

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

Svartlock skrev:
Har man tex stel bakaxel får man se upp med dropstops. Så man inte börjar lyfta på inner hjulet

Hehe, naeh, inte så bra!

Men för mig som kör felhjulsdrift så är det ju ingen fara!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
MickeM02
Solna
Här sen Okt 2005

Trådstartare
En OT grej. Jag har kollat runt efter dämpare fram till min bil. Skulle vilja köpa Bilstein Sprint fram till min bil, men tycker att det är HUTLÖST dyrt i Sverige jämfört med tex USA. Priserna i Sverige ligger på 2000 kr/st men i USA kostar de 700-750 kr styck. Hur kan det komma sig att det är sånna enorma prisskillnader? Det kan väl ändå inte BARA vara den låga dollarkursen?

//Micke

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

MickeM02 skrev:
En OT grej. Jag har kollat runt efter dämpare fram till min bil. Skulle vilja köpa Bilstein Sprint fram till min bil, men tycker att det är HUTLÖST dyrt i Sverige jämfört med tex USA. Priserna i Sverige ligger på 2000 kr/st men i USA kostar de 700-750 kr styck. Hur kan det komma sig att det är sånna enorma prisskillnader? Det kan väl ändå inte BARA vara den låga dollarkursen?

//Micke

Word!!
Jag köper allt till min Crx i USA, mindre än halva priset för EXAKT samma grejer. Enda trista är ju frakt och tull... Det gäller dock att handla av de som skriver ner tullvärdet. (Firmor på E-bay tex)

MexBeetle -90 1600cc
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006

om jag som legoinzenjör irriterar er så kan ni tänka er hur lätt min fu har det

För att komma med något kreativt så undrar jag om det på riktigt heter drop stop eller heter det droop stop som låter lite tekniskare (och därmed korrektare)

164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

Grendel skrev:
om jag som legoinzenjör irriterar er så kan ni tänka er hur lätt min fu har det

För att komma med något kreativt så undrar jag om det på riktigt heter drop stop eller heter det droop stop som låter lite tekniskare (och därmed korrektare)

Droop är något annat...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Re:

Grendel skrev:
...droop stop...

Nytt namn för "droop mod", som man gör på moderkort och grafikkort om man har problem med att drivspänningen sjunker under belastning?

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Hur ser förresten SBP på dropstops?

Bara för att hålla isär begrppen.

1. proppstopp för att hindra fjädern att sitta löst fult utfjäderat.
2. Hindra längden på utfjädring från åkhöjden.

Ur rent greppmässigt så suger 2an, iof en fråga hur mycket man hindrar utfjädringen.
MEN man kan ta till detta för att tex minska kräningen=nödlösing
Sen finns det i vissa fall erodynamiska aspekter man vill hindra utfjädringen.

SBP skriker om fjädern sitter löst när bilen är upphissad.
och jag har för mig att de också låter illa om man inte har någon utfjädring från åkhöjden också.
Så droppstopp är helt ok för att hindra fjäden att sitta löst men inte så man får noll utfjädering.
Detta om jag nu fattat rätt.

Varberg
Här sen Maj 2005

Farsan hade drop stops i form av kraftiga remmar på Europan under ett antal år p g a långa stötdämpare, och det var tydligen inga problem med det hos SBP. (Numera sitter det AVo runt om, så det problemet är eliminerat iaf.)

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

fuling skrev:
Citat:
Hur ser förresten SBP på dropstops?

Bara för att hålla isär begrppen.

1. proppstopp för att hindra fjädern att sitta löst fult utfjäderat.
2. Hindra längden på utfjädring från åkhöjden.

Ur rent greppmässigt så suger 2an, iof en fråga hur mycket man hindrar utfjädringen.
MEN man kan ta till detta för att tex minska kräningen=nödlösing
Sen finns det i vissa fall erodynamiska aspekter man vill hindra utfjädringen.

SBP skriker om fjädern sitter löst när bilen är upphissad.
och jag har för mig att de också låter illa om man inte har någon utfjädring från åkhöjden också.
Så droppstopp är helt ok för att hindra fjäden att sitta löst men inte så man får noll utfjädering.
Detta om jag nu fattat rätt.

Låter rimligt. Man måste ju rimligtvis ha det så anpassat att det kan fjädra utåt lite. Måste ju bli väldigt konstiga effekter vid "vardagskörning" annars... ?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Re:

Roger Gustafsson skrev:
(Hur gick det förresten på besiktningen? )

thumbs up Det gick bra men det kanske berodde på att Tord besiktade den.

Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Bara som en parentes.

De sänkfjädrar/sportfjädrar (av varierande fabrikat) jag har fått koll på och som haft tätare lindning i en ände... de har alla varit bottnade i den tätare lindningen med bilen i vila.

Denna observation leder mig till uppfattningen att de flesta sportfjädrar har en inbyggd "fyllnadsfjäder" (hjälpfjäder, helper spring, (tender spring har en marginellt annorlunda funktion)) och sällan är progressiva i praktiken. För en gatbil är det nog inte heller så smart att bygga in ett "knä" i fjäderkonstantkurvan i arbetsområdet, vilket ett tvärt differentierat lindningsavstånd annars innebär.

Kolla avståndet mellan fjädersätena utfjädrat och om du har möjlighet att välja (fjädersäten osv..) så kapar du i den tätare änden om du vill ha lika mjukt (eftersom den änden ändå är bottnad) och i den glesare änden om du vill ha hårdare.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Ivanko
Halmstad
Här sen Mar 2006

hmmm

kapar man fjädern så kapar man bort härdningen, fjädern är oftast härdad dom ytersta varven..

bilen blir väldigt stuttsig

Men om man kapar som jag har gjort någon gång på nån bruks häck, så kan man borra ett hål i fjäder talriken och sätta dit en 20 mm rör klämma, typ avgas klämma fast modell mindre..

Man kommer igenom besiktning så;-)

http://www.garaget.org/Ivanko
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re: hmmm

Ivanko skrev:
kapar man fjädern så kapar man bort härdningen, fjädern är oftast härdad dom ytersta varven..

bilen blir väldigt stuttsig

Men om man kapar som jag har gjort någon gång på nån bruks häck, så kan man borra ett hål i fjäder talriken och sätta dit en 20 mm rör klämma, typ avgas klämma fast modell mindre..

Man kommer igenom besiktning så;-)

Du menar att fjädern försvagas av detta ingrepp?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Skruva banåkabil
Korta fjädrar själv?
<<   1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (21939 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande