| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Korta fjädrar själv?
|
4 besök senaste veckan (21939 totalt) |
|
Re:
Haha, jag skrattar ofta åt era överräkningar. Tur vi alla är olika, men jag njuter mycket åt formlerna härinne!!
|
||||||
|
Förresten, kan någon förklara vad drop-stops är bra för? Är det för att bilen inte ska släpa ena hjulen i marken eller?
Grejen är att jag planerar att skaffa en extra Torsendiff på bakhjulen på Audin och såvitt jag vet låser Torsen "upp" diffen så fort ena hjulen släpper från marken. Alltså borde drop-stops snarare vara negativt i mitt fall (på bakhjulen). Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Var det inte någon som skrev något om det här precis...? Iaf; de ser till att hjulupphängningen inte kan ramla ner så långt att fjädern blir liggande lös. Risken är ju annars att fjädern hamnar fel eller t o m ramlar ut (om man inte har någon stötdämpare som håller ordning på den) om det lättar för mycket.
Alternativ lösning för coilovers: Hjälpfjäder. Inverkan på väghållningen lär väl vara tämligen minimal då det ändå inte blir något tryck på hjulet. Kan väl iofs påverka viktfördelningen lite om hjulet hänger i luften, jämfört med om det rullar på marken... (Tänk lätt bil med mycket ofjädrad vikt.) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
Det ser häftigt ut!
|
||||||
|
Re:
Ja, det klarnade en del med formeln faktiskt. Tack för svaret!
//Micke |
||||||
|
Re:
Sen är det väl bra med "dropstops" när det är dags för besiktning så inte fjädern trillar bort...
Hur ser förresten SBP på dropstops? Inga konstigheter? //Micke |
||||||
|
Re:
Hehe, naeh, inte så bra!
Men för mig som kör felhjulsdrift så är det ju ingen fara!
|
||||||
|
En OT grej. Jag har kollat runt efter dämpare fram till min bil. Skulle vilja köpa Bilstein Sprint fram till min bil, men tycker att det är HUTLÖST dyrt i Sverige jämfört med tex USA. Priserna i Sverige ligger på 2000 kr/st men i USA kostar de 700-750 kr styck. Hur kan det komma sig att det är sånna enorma prisskillnader? Det kan väl ändå inte BARA vara den låga dollarkursen?
//Micke |
||||||
|
Re:
Word!! Jag köper allt till min Crx i USA, mindre än halva priset för EXAKT samma grejer. Enda trista är ju frakt och tull... Det gäller dock att handla av de som skriver ner tullvärdet. (Firmor på E-bay tex) |
||||||
|
om jag som legoinzenjör irriterar er så kan ni tänka er hur lätt min fu har det
För att komma med något kreativt så undrar jag om det på riktigt heter drop stop eller heter det droop stop som låter lite tekniskare (och därmed korrektare) _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||||
|
Re:
Droop är något annat...
|
||||||
|
Re:
Nytt namn för "droop mod", som man gör på moderkort och grafikkort om man har problem med att drivspänningen sjunker under belastning?
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
Bara för att hålla isär begrppen. 1. proppstopp för att hindra fjädern att sitta löst fult utfjäderat. 2. Hindra längden på utfjädring från åkhöjden. Ur rent greppmässigt så suger 2an, iof en fråga hur mycket man hindrar utfjädringen. MEN man kan ta till detta för att tex minska kräningen=nödlösing Sen finns det i vissa fall erodynamiska aspekter man vill hindra utfjädringen. SBP skriker om fjädern sitter löst när bilen är upphissad. och jag har för mig att de också låter illa om man inte har någon utfjädring från åkhöjden också. Så droppstopp är helt ok för att hindra fjäden att sitta löst men inte så man får noll utfjädering. Detta om jag nu fattat rätt. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Farsan hade drop stops i form av kraftiga remmar på Europan under ett antal år p g a långa stötdämpare, och det var tydligen inga problem med det hos SBP. (Numera sitter det AVo runt om, så det problemet är eliminerat iaf.)
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
Låter rimligt. Man måste ju rimligtvis ha det så anpassat att det kan fjädra utåt lite. Måste ju bli väldigt konstiga effekter vid "vardagskörning" annars... ? |
||||||
|
Bara som en parentes.
De sänkfjädrar/sportfjädrar (av varierande fabrikat) jag har fått koll på och som haft tätare lindning i en ände... de har alla varit bottnade i den tätare lindningen med bilen i vila. Denna observation leder mig till uppfattningen att de flesta sportfjädrar har en inbyggd "fyllnadsfjäder" (hjälpfjäder, helper spring, (tender spring har en marginellt annorlunda funktion)) och sällan är progressiva i praktiken. För en gatbil är det nog inte heller så smart att bygga in ett "knä" i fjäderkonstantkurvan i arbetsområdet, vilket ett tvärt differentierat lindningsavstånd annars innebär. Kolla avståndet mellan fjädersätena utfjädrat och om du har möjlighet att välja (fjädersäten osv..) så kapar du i den tätare änden om du vill ha lika mjukt (eftersom den änden ändå är bottnad) och i den glesare änden om du vill ha hårdare. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
|
hmmm
kapar man fjädern så kapar man bort härdningen, fjädern är oftast härdad dom ytersta varven.. bilen blir väldigt stuttsig Men om man kapar som jag har gjort någon gång på nån bruks häck, så kan man borra ett hål i fjäder talriken och sätta dit en 20 mm rör klämma, typ avgas klämma fast modell mindre.. Man kommer igenom besiktning så;-) |
||||||
|
Re: hmmm
Du menar att fjädern försvagas av detta ingrepp? |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Korta fjädrar själv?
|
4 besök senaste veckan (21939 totalt) |