Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
3667 besök totalt |
"Gbar" vettigt alternativ till 4-länk?
Hej Har lite funderingar på att plocka bort bladfjädrarna och montera coilovers på gammelbilen (camaro 67) och jag såg att de börjat med ett alternativ till 4-länk i USA som de kallar för G-bar, ser ju rätt ok ut i mina ögon men vad säger ni experter? ![]() ![]() Lite PDF:er med installations instruktioner och bilder http://maba.unx.se/4lank/gbaralt.pdf http://maba.unx.se/4lank/gbaralt2.pdf största fördelen som jag kan se är att man slipper panhardstag eller wattlänk, men är det en bra lösning? ![]() Bilen kommer inte rulla dagligen på banan men jag vill ju att den ska vara säker, samt att jag inte vill montera nått som är sämre än gamla bladfjädrarna. och nästa fundering är väl om det verkligen är värt nästan 2000$ borde man inte kunna bygga detta själv eller ligger det månader av kalkyleringar bakom detta? vissa grejer i instruktionerna gör ju att man blir lite fundersam ![]() //Mattias _________________ Mattias Backlund |
||
Re: "Gbar" vettigt alternativ till 4-länk?
Jag tycker det ser ut som en fyrlänk men "triangulerad" (dvs övre länkarna vinklade mot mitten)? Har diskuterats en del här... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php och på andra ställen om du söker på 4 link 3link osv _________________ Johan Lekås |
||
Det där ser inte ut att vara helt olikt en A-bodyupphängning. Triangulerad fyrlänk brukar man kalla den. Den är väl sådär, det går säkert att få ordning på om man följer konstens alla regler. Huruvida det är nåt att satsa på om man ändå ska göra om får experterna uttala sig om.
_________________ Martin Öling |
||
Re: "Gbar" vettigt alternativ till 4-länk?
Varför vill du slippa panhardstag? _________________ Jörgen Eriksson |
||
Det där är, iaf enligt min terminologi äkta 4-länk (4-länk + panhard = 5 länkar imo).
Rollcentret tar du fram så här: * Ta reda på den punkt där de vinkade länkarna skär varandra. * Dra en linje från den skärningspunkten, parallellt med de undre länkarna, tills du kommer till bakaxeln. * Där linjen skär bakaxelns centrum hittar du RC. I det där fallet ett ganska högt RC med andra ord. Eftersom sidokrafterna inte verkar "rakt" på, som på ett panhardstag, så blir ett litet glapp i bussningarna på den där en ganska stor rörelse på axeln. Därför är det viktigt att ha bra och stumma bussningar på en sån upphängning. _________________ William Ekström |
||
Re:
Vad jag förstått så skall man passa sig så att man inte bygger in "bind" i upphängningen. Det kan man göra med för stumma bussningar i en triangulerad fyrlänk. Stämmer detta eller har jag missförstått? _________________ Martin Öling |
||
Re:
Det är korrekt uppfattat. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Tack för synpunkterna
![]() Hade ingen aning om att det även kallades triangulerad fyrlänk, och inom det ämnet fanns en hel del info på forumet. Det verkar ju inte vara helt tokig lösning, ska försöka sätta mig in lite i RC och se hur pass tokigt/bra det verkar vara. Men vad jag förstår så är det viktigaste att få det är helt glappfritt men med bra rörlighet, låter som en massa dyra uniballs nu igen ![]() nån jätte ra anlednig till varför jag vill slippa panhardstaget har jag väl inte men kanman få det att funka utan så gärna för mig, underlättar en del vid avgasdragning osv Mvh//Mattias _________________ Mattias Backlund |
||
Re:
Det blir varken mer eller mindre bind om man gör så. Enda formen av bind som finns i upphängningen på bilden är ifall bussningarna bara har en frihetsgrad. EDIT: Titta på de nedre länkarmarnas främre bussning. Om den är helt stum (tex solid aluminium bussning) så kommer det bli bind där när det kränger. Det blir det även om man drar ihop de övre stagen till en punkt i karossen. Sätter man uni-balls i båda ändar på alla fyra länkarna blir det ingen bind. _________________ William Ekström |
||
Det är den undre av de två bilderna som jag kollat mest på och den har Uniballs i de undre stagen emot bakaxeln.
Eftersom jag inte vill bygga om golvet på bilen så kan inte de övre stagen gå från mitten på axeln. Jag kollar på lite färdiga lösningar från US men jag är lite sugen på att bygga en egen, undre stagen säger sig självt hur de blir, det man kan anpassa på dem är väl hur långt under axeln fästpunkten ska ligga. Så det blir väl de övre man kan flytta runt lite mer för att påverka RC mm, finns det några bra tumregler man kan gå efter? mistänker att det finns en massa böcker man skulle ha läst inom ämnet ![]() //Mattias _________________ Mattias Backlund |
||
Re:
Det finns en bra att börja med: https://rejsa.nu/vaghallningsboken/i ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||
Re:
Jag skrev lite högre upp hur du får fram RC på en sån upphängning. ![]() _________________ William Ekström |
||
![]() |
Racetech
![]() |
3667 besök totalt |