| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Höjdfunderingar på hjul...
|
1302 besök totalt |
|
Höjdfunderingar på hjul...
Hej! Hoppas jag postar denna tråd i rätt del av forumet. Min fungering gäller höjden på de hjul man anv vid bankörning. Alltså den sammanlagda höjden (inte bara fälgstorlek). Resonemanget gäller när man har en en motorsvag (i mitt fall 163hk) bil där man aldrig anv sista växeln på en bana. Då bör det vara bättre med små hjul för att accelerera bättre. Dessutom så blir bilen lägre vilket också bör vara en fördel. Det jag helt enkelt funderar på är vad det är för fördelar med att ha höga hjul??? Mvh Niklas _________________ Mvh Niklas Wikander _________________________ Pontiac Firebird -68 Porsche 944 GP -85b Saab 9-3 TURBO -99 Saab 9000 TURBO -95 |
||
|
Re:
Sen finns det ju nåt så fånigt som design också...
Men visst kan man använda hjludiametern för att justera utväxling lite. Små lätta hjul ger även lägre ofjädrad vikt vilket underlättar dämparnas jobb. |
||
|
Höjden har diskuteras tidigare, vad jag minns så var det i princip obetydligt när det gäller däcksavtrycket i marken. Små hjul ger som sagt mindre tröghetsmoment och lägre utväxling. Gör fatkiskt lite skillnad på accet. Sen är små hjul oftast billigare också
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
|
En viktig skillnad är att små hjul träffar banan oftare och bygger upp mer värme. Med mjukt gummi är det lättare att överhetta små hjul jämfört med stora.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
![]() |
Däck för banåka
Höjdfunderingar på hjul...
|
1302 besök totalt |
