Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mappa kompressormotor med Spjällläge (TPS) som load?
1663 besök totalt
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare

Nya motorn skall mappas... Det är en Ford Zetec 2L med en Eaton M45 kompressor (ca: 0,5bars ladd på standard komp), som styrs av ett omex 600 (mappbart sprut). Jag har tänkt att göra mappningen själv.

Nu till frågan: Jag har utgått från mappen jag hade till förra motorn som var en 1,8 Zetec (sugmotor), på denna mapp utgörs "Load" axeln i tänd och bränslemapp av TPS- värdet, d.v.s. procentuell öppning av spjället. Nu när man kör överladdat skall man ju egentligen köra MAP som load, men jag har för mig att jag läst någonstans att man kan mappa motorer med skruvkompressor med TPS som load, då laddet följer motorns varvtal linjärt, stämmer detta?? Det skulle underlätta mappningen av nya spisen, eftersom jag inte behöver börja om från noll med bränslemappen...

Givetvis loggar jag laddtryck samtidigt så jag ser att det håller sig på rimliga nivåer.

Vad tror ni?

Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00
BMW 116d -11
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Hmm... Spelar det någon roll om förhållandet mellan ladd och varvtal är linjärt, så länge det (till skillnad från turbo) är ett konstant förhållande...? Borde ju bara påverka motorns fyllnadsgrad som funktion av varvtal, på samma sätt som kammar, grenrör, insug osv.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
24-Seven
Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

olofson skrev:
Hmm... Spelar det någon roll om förhållandet mellan ladd och varvtal är linjärt, så länge det (till skillnad från turbo) är ett konstant förhållande...? Borde ju bara påverka motorns fyllnadsgrad som funktion av varvtal, på samma sätt som kammar, grenrör, insug osv.

Precis! Jag har funderat på vad som skulle kunna vara dåligt med att köra TPS som load (på min motor), men inte kommit på något... Men man kan ju ha missat något

BMW 116d -11
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Har du ingen funktion i sprutet som kompenserar för tryck?
Min kompressormotor körde jag med en grundmapp som kördes efter varv och tps läge. Sen hade jag trycket som en kompensation.

Göteborg
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

M3Jonas skrev:
Har du ingen funktion i sprutet som kompenserar för tryck?
Min kompressormotor körde jag med en grundmapp som kördes efter varv och tps läge. Sen hade jag trycket som en kompensation.

Tyvärr har jag inte både och...

På y-axeln får jag välja om jag vill köra TPS eller MAP. Finns ingen mer tabell där jag kan kompensera för tryck... Det finns dock en Tändningsretardation-MAP tabell, utöver den vanliga Tändtabellen.

BMW 116d -11
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

KÖR!!! (se'n kan du berätta hur det gick).

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Skruva banåkabil
1663 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande