| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tätningar till ledlager
|
1384 besök totalt |
|
Tätningar till ledlager
Hur huttar man tätningar till ledlager som är godkända av SFRo? Länkhuvuden känns okej, jag menar de där "kondomerna" som tex Mecmove har känns ju klockrena. Men länkhuvud? och inte blir det bättre av att jag använder ledlager som tillåter extra mycket vinkel heller. Är det okej med tätningarna som består av två separata halvor? Personligen så skulle jag bli ganska förvånad omd et var så för det känns som att man lika gärna kan vara utan dem. Men å andra sidan, jag har aldrig sett en sån tätning i verkligheten, den kanske funkar super. Vill ju inte bygga bärarmar och sedan upptäcka att det blev nitlott. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||||
|
Jag chansar på MecMoves "halvor"... (Har enbart uniballs iofs; inga ledlager.) Har "kondomvarianten" på lederna till krängningshämmaren fram nu, men jag tycker de verkar tveksamma, faktiskt. J-iga att få dit, och sluter inte helt tätt när det rör sig. Ser inte så upphetsande ut heller, när man har länkarmarna ute i det fria.
"Halvorna" ligger ju med tryck mot de plana ytorna på var sida av länkhuvudena, och borde hålla tätt så länge man inte kör rakt på med högtryckstvätt eller liknande iaf. Med ledlager (om du inte kör varianten med extra feta ytterringar) blir det väl svårt att komma åt sidorna på ytterringarna, men det kan ju funka att låta tätningarna ligga mot lagerläget istället. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Exakt. Fick hem en näve sådana här om dagen.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
Verkar de 'seriösa (jag har inte sett dem IRL)? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Det jag funderar på angående dessa är om de fungerar när man monterar ledlagerna så att kulan fungerar som en led istället för att rotera? Jag har ledlager till mina stötdämpare och skulle vilja ha någon form av tätning till dem.
>>olofson Vad kostade tätningarna? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
|
Re:
Jodå, känns förtroendeingivande. Ganska bra spänst i gummit, så de borde hålla tätt bara de har en hyffsad yta att ligga mot. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
Det är väl tänkt att de ska sitta så att gummit är lite koniskt, som sugproppar, liksom. De slår dock inte över ens om man vränger dem med fingrarna, utan håller alltid lite tryck åt rätt håll, så det borde inte vara så känsligt.
De ligger runt 25:-/st + moms, lite beroende på storlek. (Beställde 5/16", 1/2" och M12, till min Westfield samt farsans ombyggda bakvagn på Europan.) _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Tätningar till ledlager
|
1384 besök totalt |