| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lacka fälgar procedur??
|
5 besök senaste veckan (2569 totalt) |
|
Lacka fälgar procedur??
Hejsan! Jag har tänkt att lacka om mina fälgar iom att en av fälgarna är skadad. Jag har några frågor angående detta. 1. Vilken procedur används? Blästra, alu-primer, billack + klarlack?!? Självklart är sånära original hållfastighet att eftersträva. 2. Jag har fått original Clio 182 Cup färgkoden som jag gärna vill använda. Men det är en Ixcell färg, finns det någon som använder detta i sverige, mig vetligen lackar även volvo med glasurit?! Då måste det ju finnas något sätt att konvertera färgkoderna till tex glasurit kod? Tacksam för svar Hälsningar //Mårten |
||||
|
Re: Lacka fälgar procedur??
Finns två vägar att gå, antingen billack eller pulverlack. Men ska du använda billack och det är en ganska ny skada kan du låta bli blästradelen, alternativt punktblästra just skadeområdet. Övriga delen av fälgen mattar du ner och lägger sedan på slutlacken. _________________ Roland Johansson |
||||
|
har stått i flera månader och slipat fälgar på jobbet..
seriös metod slipa bort skadorna -> matta ner hela skiten med 400-papper -> washprimer på dom "plåtrena" fläckarna -> slipgrund -> slipa med 800-papper -> bas -> klarlack mindre seriös metod (som dock funkar om man är noggrann..) slipa bort skadorna -> matta ner hela skiten med 600-papper -> spotprimer där det behövs -> nonsanding grund -> bas -> klarlack lämnar du fälgarna till en lackerare så borde dom kunna hitta nån kulör som duger.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Re:
okej låter ju som en mycket uttömande beskrivning, tackar! Frågan är väl snarast om någon lackerare är så seriös? Hade ju tänkt att lämna in dom för själva lackjobbet. Det jag vill åstadkomma är 182 Cup looken på fälgarna, som på denna:
Frågan är då om det blir bäst med en matt klarlack på fälgarna för att få en rätta "lystern"? |
||||
|
Re:
det är frågan det.. vi har ganska nyligen slutat med den seriösa metoden och kör nu med den mindre seriösa.. den seriösa tog alldeles för lång tid (ca. 2,5 timme/fälg det är svårt för en lackfirma att gå med vinst på sådant pill som fälgar vilket gör att dom flesta förmodligen fuskar så mycket det går för att förlora så lite som möjligt.. tid är pengar.. åtminstone på en större firma.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Re:
Som jag fattat det ang lackering så är förarbetet a och o för ett gott slutresultat. Skulle du alltså rekomendera att man gör förarbetet själv? Slipgrund (i den seriösa modellen) samt nonsanding grund (i den mindre seriösa modellen) antar jag att man lägger på hela fälgen? Är detta något en lekman klarar att göra själv? EDIT: Vad använder man förretsen för att "bygga upp" där man fått ett jack? |
||||
|
Re:
vet man vad man gör kan man väl göra förarbetet själv.. jepp, läggs på hela fälgen.. slipgrund kan vilken tomte som helst lägga själv (spelar ingen roll hur ytan blir, man ska ju ändå slipa den slät och fin sedan.. fast ju sämre yta desto mer slipjobb såklart..) nonsandning har jag tyvärr ingen personlig erfarenhet av men den är ju mycket tunnare och ska dessutom inte slipas efteråt så där bör man nog ha lite större koll på vad man gör.. man bygger inte upp i jack.. är inte fälgen helt skrot så går man på med grovt papper i maskinen och slipar ut skadorna.. är det ändå så stora skador kvar att man omöjligt kan slipa bort dom utan att ändra formen totalt på fälgen så slipar man ut jacken så att det blir mjuka former och sedan fyller man med glasfiberspackel.. försök aldrig spackla igen jack.. spacklet sjunker i jacket osv.. slipa alltid ut skadorna först, oavsett om det är en fälg eller en stötfångare eller vad som helst.. _________________ //Johan Karlsson |
||||
|
Re:
Kanske var lite otydlig där men självklart förstår jag att man slipar ut innan man fyller, det var liksom självklart |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Lacka fälgar procedur??
|
5 besök senaste veckan (2569 totalt) |