Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Hjälp med planering av ringenresa, med stram budget!
2382 besök totalt
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Jag skulle vilja ha lite hjälp av er att planera en resa till ringen, med en ganska stram budget!

Vi är 2st grabbar som ska åka ner i min Porsche inom en ganska snar framtid. Utgångpukten är Helsingborg Vi hade tänkt vara där en dag.

Vad är den bästa och billigaste resvägen?

Jag antar att man måste bo kvar en natt och åka dagen efter, för köra ner tidigt som attan och köra på eftermiddagen är väl nästan omöjligt?

Billigt boende?

Förslag och andra tips mottages med största tacksamhet!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

om du ändå startar i Helsingborg, så kan du väl ta färjan över till Helsingör.
Borde vara billigare än att åka över bron.
Då kan du väl dessutom köpa en kombinerad biljett som även tar dig över från Rödby till Puttgarden.
Enklaste vägen sen är väl ner till Hamburg och därifrån åka A1 tills den slutar i närheten av ringen en bit söder om Köln.
Därifrån är det skyltat till Nürburgring.
Genom Danmark är det c:a 20 mil och genom Tyskland c:a 70 mil att köra.
Jag skulle nog se till att jag övernattar på ett gasthaus i någon liten by i närheten av Nürburg,
så att man är utvilad inför den stora dagen.
Fundera ut hur många varv ni planerar att köra och köp ett tillräckligt stort klippkort för detta.
om ni skall få ut maximalt av er körning så bör ni helst åka dit en vardag,
då det är mycket mindre traffik på banan och förhoppningsvis mindre
sannorlikhet att banan är stängd stup i kvarten pga olyckor.
Kolla upp ordentligt att banan verkligen är öppen den dagen ni kommer att vara där.

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re: Hjälp med planering av ringenresa, med stram budget!

Varför bara en dag? när skall ni köra där? (inte många dagar öppna till med vettiga tider...)
Vägen: Bron eller HH/Scandilines (H-borg H-or)
Rodby-Putt eller bron över storabält. Sikta in nosen på bilen mot Köln och kör.
Många köer åt detta håll på dagtid och vardagar.. Om du kan kör på mycket tidig söndag 02:00-03:00 från helsingborg. Den tunga trafiken får inte köra på söndagar i tyskland! (förutom special tillstånd)
Håll en 140knyck för att spara soppa...dit.....
Campa gratis ut efter banan eller bo på campingen vid gp-banan för en 10eur per natt eller ett billigt gasthaus för en ca20eur de vanliga ställena tar väll runt 30-90eur (Dorint)

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002

Peeter skrev:
om du ändå startar i Helsingborg, så kan du väl ta färjan över till Helsingör.
Borde vara billigare än att åka över bron.

om jag inte har helt fel är bron billigare än färjan nu för tiden. Dessutom kan man spara en liten slant (400 SEK?) genom att åka över Jylland istället för Rödby-Puttgarden. Jag tror det blir ca 15 mil längre resväg men om man bara räknas soppa pengar så spar man alltså några kronor.

Nåväl, det här med låg-budget och Ringen rimmar ganska illa. Det är bara att inse att ett besök på Ringen måste få kosta lite pengar. Det är värt varende öre i alla fall! En dag tycker jag är för lite för ett första gångs besök.

Miff förslag om man skall vara effektiv och ekonomisk:

Starta vid 5-6 tiden på morgonen från Helsingborg. Turas om att köra. Ni är då framme på eftermiddagen och bör vara relativt pigga. Ni hinner ta ett par varv var för att känna på atmosfären. Sedan en schnitzel och en pilsner så somnar ni gott.

Nästa dag, upp med tuppen och köra hela dagen. Hemfärd med lyckliga flin på läpparna! :-)

Som sagt - kolla öppettiderna först och räkna med att helgdagarna är tämligen kaotiska - även sent på säsongen

Här hittqar ni mycket rolig och bra information

http://www.nurburgring.org.uk/

mvh

Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002

En dag hmmm jag hade gjort så här kolla in en ett par datum där sön och mån är öppet , åk från hbg vid 4 på sön morgon med tur är ni nere vid 2 hinner ni åka till 19:30 , upp och åk på måndagen från start till stängning och sedan hem , ta semester mån och tis , går ju att göra samma resa lör sön men räkna med mer trafik på banan som tidigare nämts

dvs säga samma som Anders , fast jag hade åkt bron , rödby - Puttgarden

båt 1000kr
bro 550kr
bo ca:500kr

Shoppingclion
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Vill bara flinka in med att det inte är billigare att åka genom Jylland, däremot går det (oftast) snabbare det hållet.
På denna länken : http://www.oeresundsbron.com/object.php?GSID=939150&obj=2e0000c
finns paketpriser på öresundsbron + färja rödby-puttgarden och även ö.bron + storabältbron.
Tänk dock på att det går åt 30 lit mer bensin genom jylland = 300 kr.

Bromma
Här sen Dec 2002

Fredrik L skrev:
dvs säga samma som Anders , fast jag hade åkt bron , rödby - Puttgarden

Själv åker jag aldrig över Jylland, men eftersom det gällde låg-budget här så tror jag att soppan för de milen extra blir något mindre än vad båtbiljetten kostar, men jag kan mycket väl ha fel.

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Se till att ha pengar över för oförutsedda kostnader...

Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002

Anders Jonsson skrev:

Själv åker jag aldrig över Jylland, men eftersom det gällde låg-budget här så tror jag att soppan för de milen extra blir något mindre än vad båtbiljetten kostar, men jag kan mycket väl ha fel.

Det har du säkert rätt i , jag tyckte bara det känndes "meckigt" att åka över jylland även om det var på stram budget

Shoppingclion
Citera
Kees
Stockholm
Här sen Maj 2003

If you are really on a tight budget and this is the first time you are going to the Ring it might work out cheaper to get a budget flight to Frankfurt Hahn (from 300-400 SEK for a return flight) and rent a car there (from 30-40 EUR per day). You definitely won't need the extra power of the Porsche during the first visit there and you won't risk crashing it.

997 GT3
några BMW-Alpina
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fredrik L skrev:
Anders Jonsson skrev:

Det har du säkert rätt i , jag tyckte bara det känndes "meckigt" att åka över jylland även om det var på stram budget

Det är definitivt snabbare i vilket fall som helst och det är ca 12 mil längre total varav knappa 15 i Danmark men i gengäld Autobahn direkt man kommer till Tyskland.

Förutom lite mer bensin och mil på bilen tillkommer broavgiften på 225 DKK. Och senast jag åkte Puttgarden-Rödby kostade det nästan 50 euro.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Kees skrev:
If you are really on a tight budget and this is the first time you are going to the Ring it might work out cheaper to get a budget flight to Frankfurt Hahn (from 300-400 SEK for a return flight) and rent a car there (from 30-40 EUR per day). You definitely won't need the extra power of the Porsche during the first visit there and you won't risk crashing it.

Håller helt med, kan knappast bli billigare om inte ngn annan betalar.
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002

johann skrev:

Det är definitivt snabbare i vilket fall som helst och det är ca 12 mil längre total varav knappa 15 i Danmark men i gengäld Autobahn direkt man kommer till Tyskland.

Förutom lite mer bensin och mil på bilen tillkommer broavgiften på 225 DKK. Och senast jag åkte Puttgarden-Rödby kostade det nästan 50 euro.

ok kanske ska pröva stora bält bron någon gång trodde den var dyrare, i.o.m att jag åker från Gbg så tycker jag det är skönt med en paus på båten , då blir det ett 45 mil pass gbg-rödby och ett 65 mil pass puttgarden-nürbrug ganska lagom på en dag

Shoppingclion
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fredrik L skrev:
johann skrev:

ok kanske ska pröva stora bält bron någon gång trodde den var dyrare, i.o.m att jag åker från Gbg så tycker jag det är skönt med en paus på båten , då blir det ett 45 mil pass gbg-rödby och ett 65 mil pass puttgarden-nürbrug ganska lagom på en dag

Paus, vad skall det vara bra för? Det får man ju när man tankar.
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

OT-warning..

johann skrev:

Iskallt!!!! thumbs up

Göteborg
Här sen Nov 2002

johann skrev:

ok erkänner är en vekling , ska skärpa mig nästa gång jag åker ner

Shoppingclion
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Fredrik L skrev:

Men varför åker du inte Gbg-Fredrikshamn? 35 mil i Danmark och sedan är du ju i Tyskland och Autobahn! Bra mycket roligare (även om det är en trist sträcka i Danmark) än att tröska på E6:an och sedan även ha en bit i Danmark.
Ta en tidig färja bara så är du ju nere samma dag!

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002

Nisse Classon skrev:

Men varför åker du inte Gbg-Fredrikshamn? 35 mil i Danmark och sedan är du ju i Tyskland och Autobahn! Bra mycket roligare (även om det är en trist sträcka i Danmark) än att tröska på E6:an och sedan även ha en bit i Danmark.
Ta en tidig färja bara så är du ju nere samma dag!

tycker det är tråkigt att åka båt , åker rödby-puttgarden för rasta lite , även om Johann tycker det är mesigt , sen har jag fått för mig att det går snabbare att åka över malmö oxå, men jag har haft planer på det, ska nog pröva det när jag skall ner i november

Shoppingclion
Citera
Nürburgring
2382 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande