| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lämpligaste matrialet att bygga diffusor i?
|
4 besök senaste veckan (10866 totalt) |
|
har sutit och läst igenom lite här på forumet men har inte riktigt hittat nått över vad som är lämpligaste att bygga i så är dte någon som har nå tips på vad man kan bygga i? plåt? alu? mvh // Daniel _________________ Daniel Lindblom |
||||||
|
Bottenplatta i trä/plywood är populärt. Kolla in hur de löst det på Speedlabcorvetten:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Förtydligande, här är bilden jag tänkte på
_________________ Jörgen Eriksson |
||||||
|
Re:
okej, men tror du man kan bygga den i plåt och sånt också? är inte så förtjust i trä/plywood:P hehe mvh // Daniel _________________ Daniel Lindblom |
||||||
|
Re:
Det är väl tyngden som de tänkt på?! Plywood/trä går ju att ha ganska tjockt (så det blir starkt) utan att det väger mycket. Rätta mig gärna någon om jag har fel... _________________ Andreas Ekström |
||||||
|
Re:
tyngden gör inte mig så där jätte jätte mkt, utan ja vill helst inte sätta dit trä på en bil:P går inte ihop för mig! sen har ja mkt plåt liggandes samt svets och allt så det underlättar för mig att bygga i plåt! mvh _________________ Daniel Lindblom |
||||||
|
Re:
Bah! Finns sportbilar med bärande ram i trä. Inte så långsökt faktiskt; trä är liksom naturens fiberarmerade hartsmaterial.
Jag tycker snarare det är mer fel att bygga hela bilen i stålplåt, som de flesta tillverkare gör. Så bygger man ju inte riktiga bilar!
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Re:
ja det stämmer men fan trä på en bil känns inte rätt för mig:P och sen ska det vara böjt och då blir det svårt att få trä så! så det blir nog plåt/alu eller dyligt för mig. lättast att böja de:D _________________ Daniel Lindblom |
||||||
|
Plywood passar aldeles utmärkt på undersida av en bil pga dess slitageegenskaper, stålplåt, alu, glasfiber och kolfiber mår ju inte så bra av markkontakt. Trä blir ju bara lite tunnare, förlorar inte formen och får byggas så det är lätt att ersätta när (inte om) det är dags.
Nu finns det iofs plastmaterial som har ännu bättre siltageegenskaper (och tom ger låg friktion vid marksyning) men det är material som används i ribbform, inte som hela ytor. Lite marknadsfört slitagematerial:
http://www.pegasusautoracing.com/gro |
||||||
|
Re:
ja det stämmer ju iofs, skulle det ta i marken så händer det ju inte allt för mkt! men eftersom att ja ska ha den böjd (typ som en banan fast mkt större då:P) så blir det svårt att få trä format så. Och därför får det bli tex plåt eller alu eller sånt. det lär väl ska funka det med?
_________________ Daniel Lindblom |
||||||
|
_________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||||
|
Re:
satan, det där var ju skit snyggt de:D tack som fan, nu ska fan ja börja kapa å:P _________________ Daniel Lindblom |
||||||
|
Re:
En diffusor kan ju i princip hänga fristående från resten av underredet. Den behöver bara ha bra anslutning till resten av det släta underredet. Är det bara luftflötet hyfsat tätat åt sidorna så kan det ju se ut som kriget ovanför. Det finns ju fungerande diffusorer som endast sitter fast i framkant och bakkanten hänger i två wirar. På så vis kan man enkelt justera vinkel och lätt byta mellan olika profiler (själva ytan stödd av spant (som även kan stå för sidostyrning av luften) tex). Dessutom gör wireupphängningen att den glatt kan skrapa i asfalten utan att det stör. Eller hade du tänkt dig att låta ytan vara krökt i på mer än ett håll? Men det finns mycket mer att läsa i SpeedlabCorvettetråden (och inte bara mina taffliga förklaringar av andras lösningar). |
||||||
|
Re:
ja alltså den ska moddas in i en bakspoiler så den ska sitta fast bra så att dne inte ligger och skakar! så wajer lösningen kan ja inte använda! sen är det mer för utseendet än för funktion som ja gör det! men ja ska ju föröska bygga så att det även blir funkionellt! hade ja kunnat laddat upp bilder (vet inte hur man gör) så hade ja laddat upp bild på spoilern som ska moddas! svårt att förklara hur ja menar. hehe _________________ Daniel Lindblom |
||||||
|
Re:
Vilken del av den där är böjd då? Ser ju ut som 100% styling, riktigt kass. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
hehe ja och det är typ så min också kommer bli:P det ska vara mest för utseendet! men det kanske hjälper lite också och då är det bara ett plus! ja har läst lite inlägg från dig MaZ över de här med diffuser och du verkar ha rätt bra koll, kan man bygga den i vanlig plåt? det ska som sagt mest vara för utseendet! ja försöker lägga upp en bild på det ja ska bygga nu så aknske man kan få nå tips! kunna ej lägga upp en bild så det vart en länk fast ja vet inte om man får göra så? http://www.garaget.org/mypage/galler och det är ju över hela böjen där som det ska byggas då! _________________ Daniel Lindblom |
||||||
|
Re:
Varför säger du att den är kass? _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (10866 totalt) |